פרסומת חדשה לנוזל כביסה שמוצגת בטלוויזיה ובבתי הקולנוע בסין, אשר הוכתרה על ידי אתר באזפיד בתור "הפרסומת הגזענית ביותר של שנת 2016", מעוררת סערה ברחבי העולם.

בפרסומת של יצרנית חומרי הניקוי קיאובי (Qiaobi) נראית אישה סינית מתכוננת לעשות כביסה, כאשר גבר שחור - אשר ניכר עליו שהוא צבעי על פי כתמי הצבע שעל חולצתו ופניו - נכנס לחדר ומנסה לפלרטט איתה.

בתגובה, האישה מסמנת באופן מפתה לגבר להתקרב. כאשר השניים נמצאים על סף נשיקה, האישה לפתע מחדירה כמוסת נוזל כביסה לפיו ודוחפת אותו לתוך מכונת הכביסה. לאחר סיום הכביסה, יוצא מהמכונה גבר סיני - או במילים אחרות, גבר שחור "נקי" - כאשר ברקע אומר הקריין: "השינוי מתחיל מנוזל הכביסה קיאובי".  

"תפיסת היופי המסורתית בסין מייחסת ערך לעור לבן, ואצל סינים רבים קיימת רתיעה מפני עור שחור אשר גוררת למרבה הצער גם יחס גזעני כלפי אנשים ממוצא אפריקאי, אשר נתפסים כ'מלוכלכים' על ידי חלק מהסינים רק בשל גוון עורם", ציין הבלוג "שנחאיסט" בדיווח על הפרסומת.

טענות דומות בדבר גזענות נשמעו בשנה שעברה כאשר דמותו של השחקן השחור ג'ון בויגה - מכוכביו המרכזיים של הסרט "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" - הוצנעה בכרזה הרשמית של הסרט בסין, לעומת גירסת הפוסטר בשאר העולם.

עם זאת, לנוכח הסערה שעוררה פרסומת חומרי הניקוי הסינית החדשה, התברר כי הפרסומת למעשה מבוססת על פרסומת איטלקית לנוזל כביסה ששודרה לפני כמעט עשור. אולם בגירסה האיטלקית האישה דוחפת למכונת הכביסה את בן זוגה הלבן, ולאחר סיום הכביסה יצא מהמכונה גבר שחור, כאשר ברקע הסיסמא: "צבעוני עדיף".

 

יתר על כן, גולשים ברשתות החברתיות ציינו כי שימוש באנשים כהי עור בפרסומות עם מסרים גזעניים היה קיים זמן רב במדינות המערב. "פרסומת נוזל הכביסה הגזענית הסינית? אמריקה עשתה זאת קודם. במשך עשרות שנים", כתב משתמש בטוויטר.


בעבר נעשה דרך קבע שימוש באנשים שחורים כדימויים בפרסומות לסבונים בארה"ב ובריטניה, "ובמובן זה, הפרסומת של קיאובי שואבת השראה מהמסורת המערבית", ציין העיתון "לוס אנג'לס טיימס" בדיווח על הפרשה.  

כך למשל, בשלהי המאה ה-19 כללה פרסומת לסבון "פרליין" בארה"ב ציור של אישה שחורה מקרצפת את בנה בסבון, תוך שהיא מכריזה: "אלוהים אדירים! אני חושבת שפרליין הצליחה להפוך את הילד ללבן!". בפרסומת בבריטניה מאותה התקופה נראה ילד לבן מקרצף בסבון ילד שחור ומצליח לחשוף עור לבן מתחת לעורו השחור.

הידיעה פורסמה במקור באתר TheMarker.

כתבות נוספות מאתר דה מרקר: