השיר Congratulations בוצע על ידי זמרת ומגישה איסלנדית בשם סילביה נייט, הצליח לעצבן את חובבי התחרות. לא בדיוק האנשים שהייתם רוצים להתעסק איתם. לראיה - הקשיבו לשריקות הבוז האדירות לפני הביצוע. 

המופע דווקא סטנדרטי - כתר הנוצות שענדה סיליבה בשילוב שני רקדנים במסכות היאבקות מקסיקניות. כאילו, סטנדרטי יחסית לאירוע. מה בכל זאת עצבן את הקהל? מסתבר שנייט בחרה להתעלם מהכללים הנוקשים של איגוד השידור האירופי, והכניסה לשיר את המילה - Fucking - בשורה "The Vote is In. I'll Fucking win". היא כתבה זאת כהוקרת תודה למצביעים החכמים שיבחרו בה. האיגוד אוסר באופן מוחלט על שימוש בקללות, וחובבי התחרות שומרים על כך בקנאות רבה. הביצוע סיים במקום ה-13 בלבד ושלח את האיסלנדים בחזרה לעולם שכולו קרח, דגים וביורק. 

מאחוריו יש סיפור  חצי מעניין - סילביה נייט היא דמות פיקטיבית לגמרי שהומצאה לשם התחרות. האיסלנדים האלה, לא לוקחים שום דבר ברצינות.  

 

הביצוע הבא יהיה מוכר גם לצופי "האח הגדול" - בנדידו שנשלח על ידי ספרד לאירווזיון 1990, בביצוען של צמד האחיות Azúcar Moreno. הרבה לפני שזכה לטיפולן המסור של נופר מור וליהיא גרינר בעונה השלישית של התכנית. אם חשבתם שההופעה שלהן הייתה מביכה, אתם מוזמנים לצפות בביצוע המקורי בו האחיות נאלצו לרדת מהבמה עוד לפני שהגיעו לפיזמון בעקבות תקלה מסתורית בסאונד שגרמה להן לרקוד לפי קצב שהיה מוכר רק להן.

הסוף דווקא היה טוב - התקלה נפתרה, והאחיות חזרו כדי לבצע את השיר בשלמותו. הן גם סיימו את התחרות במקום החמישי והמכובד. הסוף של נופר וליהיא עוד לוט בערפל.

טוב, תיאטרליות ואירווזיון זה בייסיקלי אותו הדבר. ובכל זאת - נציגי שוויץ לתחרות בפינלנד (2007) קצת נסחפו. דיג'יי בובו, כוכב גדול בשוויץ - לפחות עד התחרות - שר את Vampires are Alive (כנראה בהשפעת הזכיה של LORDI המפלצתיים שנה קודם) ויחד איתו עלו לבמה: זמרת/ערפדית בעלת שיער כחול ,להקה של רקדנים/ערפדים ובעיקר הרבה נרות ואש. אם אנדרו לויד וובר היה כותב מחזמר על אירוע מוחי,זה כנראה היה נראה ככה.

בשורה התחתונה - שוויץ עלתה לגמר רק פעמיים בתולדות התחרות, זאת לא הייתה אחת מהם.

לוקסמבורג, המדינה הקטנטונת, לא זכתה להישגים רבים באירווזיון (או בכלל) - וחבל שכך. קחו את השיר המקסים Papa Pinguin שביצעו התאומות סופי ומגלי ב-1980. איזה פספוס. ההעמדה שכללה את התאומות באוברולים תואמים בורוד וכחול כשלצידן שלוש זמרות ליווי פינגווניות וזמר שזכה לגלם את אבא פינגווין היא אחת היפות שראינו. לצערינו זה הספיק להן רק בשביל לסיים במקום ה-9.

טריוויה למתקדמים: הצרפתים דווקא זוכרים את השיר, ב-2006 יצא הרמיקס של Pigloo והגיע למקום הראשון במצעד המקומי. כל פינגווין בא יומו. 

גרמנים הם עם מצחיק. עובדה שלנו כיהודים קצת קשה לקבל,בטח לא בשבוע שאחרי יום השואה. ובכל זאת - הביצוע הזה משנת 1998, עדיין מעלה לנו חיוך גדול. ההרכב Guildo Horn & Die Orthopädischen Strümpfe ביצע את השיר Guildo hat wuch lieb (בתרגום חופשי: גילדו אוהב את כולכם!) בכזאת התלהבות עד שאבניבי מרגיש כמו שיר הרעות. 

מאחורי הביצוע המגניב יש מציאות קצת יותר אפורה - מנחה הטלוויזיה הגרמני, שטפן ראב, ביצע אותו תחת הפסדונים - אלף איגל - וגם טען לאחר מכן כי זה היה סך הכל הומאז' אירוני לשירים הקיטשיים שמדינתו נוהגת לשלוח לתחרות. הבדיחה שלו זכתה להצלחה והוא סיים במקום ה-7. באותה השנה זכתה כמובן דנה אינטרנשיונל עם DIVA כאשר השיר הגרמני בוצע מיד אחריו. לזכור ולא לשכוח. 

הביצוע הבא הוא יחסית אלגנטי ובכל זאת הצליח להיכנס לרשימה. השיר של הרביעייה הבריטית Buck's Fizz Making Your Mind Up - הצליח לזכות באירווזיון 1981 למרות שהיה פשוט למדי. הרביעייה שהוקמה במיוחד לכבוד התחרות אפילו לא הספיקה להשקיעבמופע הבימתי וקיוותה ששיר טוב יספיק להם. הכל נפלא, חוץ מהתלבושות שלהם ששילבו בגסות בין ארבעת צבעי היסוד וגרמו לעיוורי צבעים ברחבי היבשת להתגעגע לטלוויזיה שחור-לבן.

לא רק ניצחון - ההישג הכי גדול שרשום על שמם הוא המצאת רוטינת "אופס. איבדתי את החצאית אבל לא נורא - יש אחת נוספת מתחתיה". רוטינה שנמצאת איתנו עד היום.

It's My Life של בון ג'ובי הוא מהשירים האלה שירימו אתכם גם כשאתם הכי בדאון. זה כנראה גם מה שחשב לעצמו הנציג הרומני לאירווזיון, סזאר, כשבחר בשיר באותו השם. לצערינו הדמיון מסתיים שם. 

אם השיר של בון ג'ובי הוא המנון רוק'נ'רול שקורא לנו להעריך כל רגע בחיים, השיר הרומני הוא אופרה אלקטרו-פופית שגורמת לנו לחשוב על סופם. את המחיר שלו הוא כבר שילם - מאז התחרות סזאר די נעלם. בשאר הזמן הוא מלווה את אנדראה בוצ'לי. יש צדק.

גם לישראל היו רגעים פחות זוהרים. השדר הבריטי הציג אותם כ"ספייס גירלס פוגשות את הפט שופ בויז" - די וואו. המציאות הוכיחה שהביצוע של פינג פונג היה הרבה פחות "וואו" - חוסר טעם פגש חוסר כישרון. השיר שמח לא בדיוק הרים את המורל הלאומי וסיים במקום ה-22 עם 7 נקודות בלבד. בי האפי אתם בעצמכם.

לסיום - ובמיוחד לחדי העין שביניכם - שימו לב לתקלה המביכה שקרתה לנציגת מולדובה, קריסטינה סקארלט, לאירווזיון 2014. כחלק ממופע שכלל מלתחה מורכבת, היא ניסתה לתלוש את תוספות השיער שלה (בערך 02:30) ולהשליך אותן לאחור. מה שפחות הצליח בגלל שהתוספות העיקשות דווקא העדיפו להישאר דבוקות לשמלת השיפון שלה עד סוף הביצוע. אם נאחס אז עד הסוף - השיר Wild Soul גם סיים במקום האחרון באותו חצי גמר. לא נורא, כשקוראים לך קירסטינה סקארלט את חייבת לפתח חוש הומור. 

תודה ל - דניאל רפפורט פורת, אסף לביא הראל ויאיר מור על העזרה בבחירת השירים.

חצי הגמר השני של תחרות האירווזיון יתקיים הערב ב-22:00. הגמר יתקיים במוצ״ש באותה השעה. שניהם יועברו בשידור חי - בערוץ הראשון וב-88fm.