בדצמבר 2014 הלך לעולמו עמרי לידר ז"ל, שהיה במשך 8 שנים מנהל אולפן בחדשות 10. מותו בטרם עת, בגיל 50, הותיר את אנשי חברת החדשות בתדהמה. אחדים מהם, כמו ניב גלבוע, גיא לרר, גיא זהר ואלון בן-דוד, פרסמו בעמודי הפייסבוק שלהם הספדים מרגשים על האיש.

אלא שבעוד שאנשי הערוץ חשו קרבה רבה ללידר, החברה לא ראתה בו עובד מן השורה. חודשים ספורים לפני מותו הופסקה באחת עבודתו בחדשות 10, ומאחר שלאורך כל שנותיו היה עובד פרילנס, הוא לא קיבל תנאים סוציאליים - לא פיצויים ולא פנסיה.

ביולי 2014, 5 חודשים לפני מותו, תבע לידר את חדשות 10 באמצעות עו"ד מרים בקשט. מבט אל תוך תביעתו מספק הצצה למה שקורה לעובדים הזוטרים בחברה משברית, שעוברת קיצוץ אחר קיצוץ לאורך השנים.

לאחר 8 שנים בעבודתו, ביוני 2014 הוצע ללידר לראשונה על-ידי חדשות 10 להפוך לעובד שכיר. היו אלה ימים של קיצוצים דרמטיים בערוץ, שכללו פיטורים, הורדות שכר והפסקת עבודה עם עובדים חיצוניים.

העובדה שלידר קיבל הצעה להיות עובד מן השורה בתוך הסיטואציה הקשה שאליה נקלע הערוץ, אמורה הייתה להיות בשורה חיובית עבורו. אלא שאליה וקוץ בה: חדשות 10 הודיעה ללידר כי שכרו יהיה כ-500 שקל למשמרת - בעוד שעד אז קיבל 727 שקל למשמרת, ולפני זמן מה קיבל 774 שקל למשמרת, לפני מע"מ.

"בנוסף, הודיעה חדשות 10 לתובע כי הוא יצטרך לבצע שני תפקידים, של מנהל אולפן ושל בקליינר (תפקיד טכני שמסייע לעבודת איש הסאונד, ל"א). לידר טען כי את עבודת הבקליינר מעולם לא ביצע, וכי אינו מוכן לעבוד בשני תפקידים עבור שכר נמוך משמעותית מזה שקיבל.

במילים אחרות, חדשות 10 דרשה מלידר לבצע בעבור שכר נמוך משמעותית, שני תפקידים במקום תפקיד אחד. כשהלין על כך, ענה לו האחראי עליו כי "ההצעה היחידה שהוא יכול לנסות לדחוף, ללא הבטחה שתאושר, היא לעבוד בתפקיד של מנהל אולפן בקליינר בשכר של 10,000 שקל", לשון התביעה.

לפי התביעה, "התובע חזר והבהיר כי אינו יכול לקבל הצעה נמוכה כל-כך בעודו מתבקש לעבוד בתפקיד כפול. כמו כן, התובע ביקש לציין כי הוא מבקש מהנתבעת התייחסות לכל שנות עבודתו, וגם על כך ענתה הנתבעת כי לגבי שנות היותו פרילנסר אין לה מה לעשות".

הפסקת עבודתו של לידר נעשתה ללא התראה מוקדמת, כשחדשות 10 טוענים כי יחסיו עמו לא היו יחסים של עובד-מעביד. לידר "עבד על-פי דרישות חדשות 10 בדרך-כלל בין 3-4 ימים בשבוע, כאשר שעות העבודה התמשכו בין 9-10 שעות. לעיתים עבד התובע משמרות כפולות. כשעבד התובע משמרת כפולה, הוא קיבל שכר של 200%. לתובע היה כרטיס עובד עם מספר עובד וכרטיס כניסה לחניה.

"בכל פעם שהנתבעת הייתה זקוקה לעבודתו, היא הודיעה לו כי עליו להתייצב מיד לעבודה. ההקפצות היו לעיתים מהיום למחר. התובע הועסק על-ידי הנתבעת כ'פרילנסר', ללא זכויות נלוות או תנאים סוציאליים כלשהם, לרבות ימי חופשה, הבראה, קרן השתלמות וזכויות אחרות".

לידר עבד במשך כ-8 שנים. שכרו הממוצע בשנה האחרונה עמד על 13,352 שקל. עם הפסקת עבודתו הוא תבע כ-210 אלף שקל.

חדשות 10 לא נסוגה

לידר נפטר בדצמבר 2014, אך חדשות 10 לא נסוגה. בינואר 2015 הוגש כתב ההגנה לבית הדין לעבודה בתל-אביב באמצעות משרד פישר בכר ושות', ועיקרו בטענה כי לא התקיימו יחסי עובד-מעביד מול לידר.

"התובע בחר מרצונו ומיוזמתו להתקשר עם חדשות 10 בהסכם למתן שירותים ולא בהסכם עבודה. כמו כן, שכרו היה יותר מכפול משכרם של עובדים שכירים בתפקידים מקבילים. לחלופין, אך אם על-ידי בית הדין הנכבד, בניגוד לעמדת התובעת, התובע היה עובד החברה - הרי שמן הראוי כי הוא ישיב את הסכומים שקיבל".

כלומר, חדשות 10 אף טוענת כי על העיזבון של לידר המנוח להשיב לה כספים.

חדשות 10 הציגה חוזה שעליו חתם לידר, ולפיו הוא מוותר על כל תביעה עתידית על יחסי עובד-מעביד. "חדשות 10 שילמה לתובע עבור כל משמרת שביצע כ-735 שקל, למעלה מכפול הסכום ששילמה לעובדים מקבילים שכירים, להם שולם סך של 302 שקל למשמרת".

בכתב ההגנה גם מציינת חדשות 10 כי "מזה תקופה ממושכת מצויים חברת חדשות 10 וערוץ 10 בקשיים כלכליים ניכרים, העשויים להוביל בסופו של יום ולמרבה הצער לסגירתו של ערוץ 10. על מנת להתגבר על המשבר הכלכלי שפקד אותן, נדרשו החברות ליישם תוכנית הבראה נרחבת בכל הוצאותיהן".