ביטן: "רה"מ ימנה אותי לשר הבט"פ" (צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות)
"סגירת התאגיד - טעות", ארדן וביטן | צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות

מאבק בליכוד על רקע הקמת תאגיד השידור הציבורי: השר לביטחון פנים גלעד ארדן מתח היום (ראשון) ביקורת חריפה על יו"ר הקואליציה דוד ביטן, זאת בעקבות יוזמת החקיקה שלו שתביא לסגירת תאגיד השידור המתגבש. "זו טעות, אני מקווה שראש הממשלה יבהיר כי הוא מתנגד לכך", צייץ ארדן בחשבון הטוויטר שלו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"צר לי על הצעת החוק שמקדם ח"כ ביטן לביטול הקמת תאגיד השידור הציבורי עליו עמלתי. זו טעות", כתב ארדן. "אני מקווה שראש הממשלה יבהיר שהוא מתנגד נחרצות ליוזמה הזו".

"אני יו"ר מפלגה חרדית ספרדית ומייצג אנשי פריפריה, וכל אותם אנשים מרגישים נטע זר בתקשורת הישראלית", אמר שר הפנים אריה דרעי במהלך הדיון על התאגיד בישיבת הממשלה. "אני מוכן לתת פרס למי שימצא בתקשורת הכללית עיתונאי חרדי עם כיפה שחורה. אין אף אחד".

"רק שתדעו: בכלי התקשורת החרדיים יש עשרות עיתונאים חכמים, מוכשרים, כוכבים של ממש אבל לאף אחד מהם לא נמצא מקום בתאגיד השידור הציבורי, בערוץ 2 או בערוץ 10", הוסיף דרעי. "גם העיתונאים לענייני חרדים ולענייני דתות הם כולם עיתונאים עם כיפות סרוגות ורובם עוינים את הציבור החרדי ובעיקר את ש"ס. הציבור שאני מייצג לא נמצא בכלל בתקשורת הכללית, מודר משם לחלוטין".

לטענת ביטן, רשות השידור שכבר קיימת כעת עבר התייעלות ולכן פתיחת התאגיד תעלה יותר למשלם המסים. מקורביו של ביטן הסבירו הוא זוכה לתמיכתם של מספר שרים ובשבועות הקרובים יגייס חברי כנסת נוספים.

גם הצעה זו אם תקודם או תיראה כבעלת סיכוי - תקשה עד מאד להקים את התאגיד כיוון שעיתונאים יחששו להצטרף לגוף תקשורת שלא בטוח שיקום. יו״ר קואליציה הוא תפקיד חשוב ומרכזי. אי אפשר להסביר לציבור שהממשלה מאשרת את הקמת התאגיד ואילו יו״ר הקואליציה של אותה ממשלה פועל לביטולו".

האיום הבא על תאגיד השידור הציבורי מגיע מכיוונו של יו"ר הקואליציה שטוען כי גביית האגרה כבר הופסקה ורשות השידור עברה הליכי התייעלות. לדברי ביטן רשות השידור תעלה למשלם המיסים פחות מהקמת התאגיד.

למרות הסיבות שסיפק ביטן למהלך, ההערכה במערכת הפוליטית היא שישנם פוליטיקאים שאינם מרוצים מההרכב שמתגבש בתאגיד - ומעדיפים את רשות השידור שבה יש להם יותר שליטה.

רגב (ארכיון). מאוימת (צילום: פלאש 90, חדשות)
רגב יצאה נגד מינוי קובלנץ למנכ"ל קבוע | צילום: פלאש 90, חדשות

"עם כל הכבוד לביטן, המשחק האכזרי הזה בתאגיד השידור והאיומים על כלי תקשורת לא היו מתאפשרים ללא ידיעתו וללא אישורו של ראש הממשלה שמנצח על מקהלת ההשתקה של חופש הביטוי", טען חבר הכנסת מיקי רוזנטל מ"המחנה הציוני". "לכל פארסת התאגיד, כולל במקרה הזה יש מטרה אחת- החלשת השידור הציבורי עד כדי גסיסתו ובלימת כל ניסיון להקים שידור ציבורי עצמאי".

יו"ר סיעת "כולנו", חבר הכנסת רועי פולקמן, הגיב ליוזמה ואמר: "סיכומים צריך לכבד. ראש הממשלה נתניהו והשר כחלון סיכמו שתאגיד השידור הציבורי יפתח ב-1 בינואר, וכך יהיה. תקשורת חופשית היא אבן יסוד של דמוקרטיה בריאה וכמו שמפלגת כולנו שומרת על מעמדה של בתי המשפט ומרסנת חוקים שעלולים לפגוע בדמוקרטיה, גם כאן נוודא שמעמדו של תאגיד השידור הציבורי החדש יהיה איתן. אני מציע לפוליטיקאים להפסיק לבחוש בשוק התקשורת, ולהתרכז בעשייה חברתית וציבורית שלשמה נבחרנו לכנסת".

המחאה נגד עיכוב פתיחת התאגיד (צילום: לירן עצמור)
המחאה נגד עיכוב פתיחת התאגיד | צילום: לירן עצמור

בנוסף למחאתו של ביטן, גם השרה מירי רגב יצאה בפומבי נגד אחד המהלכים בתאגיד - מינויו של אלדד קובלנץ למנכ"ל קבוע. במכתב ששיגרה רגב לגיל עומר, יו"ר תאגיד השידור הציבורי החדש, היא דרשה ממנו לא למנות את קובלנץ באופן אוטומטי ולבחון מועמדים נוספים. "מינויו בדרך זו בטרם מלאו שנתיים למינוי הזמני מעלה ריח של מחטף כאילו למישהו אצה הדרך", כתבה השרה. "המינוי אינו עומד בסטנדרט הציבורי הראוי ומנוגד לרוח המחוקק שהגדיר את פרק הזמן המופיע בחוק".

שרת התרבות והספורט הוסיפה כי קובלנץ הוא המנכ"ל הזמני שנבחר לתקופת ההקמה, וטענה כי הוא מבקש לרתום את מועצת התאגיד למנותו באופן קבע לתפקיד. "בניסיון זה יש משום פגיעה בחוק ובנראות הציבורית שהיא צריכה להיות נר לרגלינו", טענה רגב.

"לאור זאת, אבקשך לא לפתוח בהליך מינוי מנכ"ל קבוע טרם חלפו שנתיים וכל הליך של תפקיד מנכ"ל יהיה בהתאם לוועדת איתור ולא באופן אוטומטי - רק משום היותו "חלוץ" וזאת בעל עדיפות ובעל מניות "הקמה" בחרה החברה שהיא ממומנת מכספי ציבור", הוסיפה.