השם אביעד רוזנבוים אולי מצלצל מוכר למי שהאזין לגלגלצ בעשור האחרון - כלומר, כולנו. רוזנבוים החל את דרכו כעורך מוזיקלי בתחנת השידור הצבאית, נשאר בה לאחר שסיים את השירות הסדיר, מונה לסגן מנהל גלגלצ ושימש כעורך הראשי של תחום הדיגיטל.

בחודש מאי 2016 הודיע רוזנבוים כי הוא עוזב את התחנה אחרי 11 שנים ("חלק נכבד מחיי הבוגרים") ומצטרף להקמה של תחנות הרדיו בתאגיד השידור הישראלי ("כאן מיוזיק"). היום הוא משמש כעורך המוזיקלי הראשי של שבע תחנות המשדרות מוזיקה 24/7 ללא פרסומות, אבל עדיין נאלץ להתמודד עם הביקורת על אחד מהתפקידים המבוקשים והמושמצים ביותר שבהם החזיק: מנהל ישיבת הפלייליסט של גלגלצ.

"פלייליסט זה בסוף שיטת עבודה, זה הכל", מסביר רוזנבוים בן ה-29. "כמו שבעיתון יש ישיבת מערכת בה בוחרים מה יהיה בשער, מה יהיה בעמוד 17 ומה לא ייכנס בכלל, אז גם ברדיו. מדובר על כלי עבודה. גלגלצ לא המציא אותו, לדעתי הוא קיים משנות ה-60".

הרדיו של "כאן מיוזיק" (צילום: באדיבות "כאן")
ככה נראה הרדיו הדיגטילי של "כאן מיוזיק" | צילום: באדיבות "כאן"

יש הרבה אמנים שטוענים כבר שנים שהשיטה הזאת מעוותת ולא מייצגת את המציאות בשטח. 

"ראשית, אני כבר לא יכול לדבר בשם גלגלצ כי אני לא שם. אבל אני יכול לומר לך שאי אפשר להשמיע הכל. בגלגלצ, כמו בכל תחנה אחרת, העניין הוא מה התמהיל שלך ואיזה גיוון אתה מביא למאזינים. כעורך מוזיקלי אתה צריך ורוצה להביא שמות חדשים לצד הדברים הקיימים והאהובים. אני חושב שאם תהיה תחנה שתשדר רק שירים שיצאו אתמול אף אחד לא יאזין לה. אתה בתור מאזין תרצה לשמוע רק דברים שלא שמעת בחיים? אני לא חושב".

בתפקידו החדש ישמש רוזנבוים כעורך המוזיקלי הראשי של "כאן מיוזיק", וריאציה חדשה של תחנות הרדיו של קול ישראל שאמורות להתמזג אל תוך הגוף החדש. בין התחנות החדשות של "כאן מיוזיק" אפשר למצוא כבר היום את "כאן להיטים", "כאן אלטרנטיבי", "כאן נוסטלגיה", "כאן ים תיכון" ועוד. נראה שב"כאן מיוזיק" מתכוונים לירות בכל התותחים ולהציע תחרות גם לתחנות אזוריות מצליחות כמו "רדיו לב המדינה", "רדיו תל אביב" ו"רדיו כל רגע", וגם לתחנה המואזנת מכולם - תחנת הבית של רוזנבוים.

מצד אחד, החלטתם להקים מגוון חדש של תחנות כדי להביא קולות חדשים. מצד שני, האנשים שעומדים בראש התחנות האלה הם אתה ואלדד קובלנץ - שניים מהשמות הכי מזוהים עם גלגלצ. מה דעתך על הביקורת שהושמעה בנושא?

"אני לא מסכים איתה. 'כאן' לא מורכב רק מיוצאי גלצ/גלגלצ, יש הרבה אנשים שבאו מגופים אחרים לגמרי וגם חבר'ה שהתקבלו דרך מכרזים מחוץ לתחום התקשורת. מבחינתי הרצון הוא להביא את מגוון הקולות בחברה הישראלית. זה משהו שחשוב לי, לא סתם אמירה. וזה אגב, משהו שכבר אפשר לראות בחומרים של ענף הדיגיטל המוצלח שלנו". 

כמנהל אתה נתקל גם בהרבה כעס מצד עובדי רשות השידור שמרגישים שהדירו אותם מעבודה שהם עושים כבר שנים ארוכות?

"חשוב לי לומר כבר עכשיו: רשות השידור וקול ישראל הם גופי רדיו מפוארים שאנחנו רוצים להמשיך את המורשת שלהם ולקחת אותם קדימה ככל הניתן. תחנות קיימות כמו רשת ג' ו-88FM הן בעלות מוניטין ושם בתקשורת הישראלית ואנחנו רוצים להמשיך את המורשת שלהם. כבר עכשיו, 56% מאנשי רשות השידור גויסו ל'כאן' ואנחנו רוצים להביא עוד".

בן אל וסטטיק (צילום: אביב חופי)
"שנת 2016 הייתה השנה הכי גדולה של הפופ הישראלי". סטטיק ובן-אל תבורי | צילום: אביב חופי

ההחלטה להקים גם את "כאן נוסטלגיה", כמו שהציעה שרת התרבות מירי רגב, היא חלק מרצון שלכם להתחנף למחוקק ולנסות להציל את התאגיד מסגירה?

"ממש לא. חלק מהרעיון של התחנה הזאת הוא לעשות כבוד לאימהות ולאבות המייסדים של המוזיקה הישראלית ולתת להם את הבמה שמגיעה להם. נכון, יש תחנות אחרות שפחות משמיעות אותם, אבל פה יש לנו את ההזדמנות לבוא ולתת להם את הכבוד. אני מאמין שהקהל הישראלי מאוד רוצה לשמוע את זה". 

אבל זה לא בא על חשבון שילוב האמנים האלה בתחנות הרגילות?

"אני חושב שצריך להשמיע בתחנות גם וגם. אי אפשר חדש בלי ישן, וזה מה שבסוף המאזינים שלנו רוצים לשמוע".

קיבלת הזדמנות להקים משהו חדש שלא היה קיים פה קודם, מגוון של תחנות רדיו חדשות. ממי אתה שואב השראה? יש תחנה בחו"ל שהיית רוצה להישמע כמוה?

"ברור שיש תחנות כמו רדיו 1 ורדיו 6 של ה-BBC שאני נושא עיניים אליהן ורואה בהן הרבה השראה ולומד מהן הרבה. אבל אני רוצה לעשות גם משהו אחר. המאזינים הישראלים והשוק כאן הוא קצת אחר ואנחנו מנסים להתאים את עצמנו אליהם. אחת השאלות הכי חשובות שעולה בשנים האחרונות היא איך הרדיו אמור להתמודד מול פלטפורמות כמו יוטיוב ואפל מיוזיק והם גם התחרות שלנו. אני מאמין שככל שיעבור הזמן והשירותים האלה יהיו באוטו של כל אחד מאיתנו זאת תהיה התחרות האמיתית, וכבר עכשיו אנחנו חושבים איך אנחנו מתמודדים מולם".

אביעד רוזנבוים (צילום: יואב בראל)
אביעד רוזנבוים | צילום: יואב בראל

כשאני שואל את רוזנבוים על התכניות שלו לתרחיש בו התחנות ייסגרו בהוראת הממשלה הוא נשמע בטוח למדי שאין סיכוי שזה יקרה. "בצורה הכי פרקטית, אנחנו מוכנים לעלייה, אנחנו עובדים בהתאם ללוח הזמנים שנתנה לנו הכנסת, ומבחינתנו אין שום דבר שיעצור אותנו", הוא אומר. 

הציבור הישראלי נראה אדיש למאבק שלכם, לא ראיתי שקמו מחאות בדרישה שהתאגיד יעלה. מאכזב? 

"אני שמח על כל התגייסות ציבורית. אנחנו מקבלים המון לייקים ושיירים בעמוד הפייסבוק שלנו, ואני גם שומע תגובות מאנשים ברחוב. לגבי התגייסות פיזית של הציבור קשה לי להגיד, יש הרבה דברים שמעסיקים את הציבור וזה תלוי בו. אני מרגיש שבזמן מרגישים את הקיום שלנו יותר ויותר. אני מגיע בכל יום לעבודה והדבר הזה לגמרי קורה".

כעורך מוזיקלי ותיק, מה הטרנד שהכי הפתיע אותך השנה במוזיקה הישראלית?

"אני חושב שבישראל שנת 2016 הייתה שנת הפופ הכי גדולה מזה המון שנים. יש לנו דור חדש של אמנים ששואבים את ההשראה שלהם מחו"ל והסאונד שלהם נשמע בהתאם. במשך הרבה שנים הפופ הישראלי נשמע אחרת ממה ששמענו בחו"ל והיום לגמרי יישרנו קו עם מה שקורה בעולם. זה לא חיקוי, זה ללמוד ממה שקורה בחוץ ולעשות איתם את הדבר ה'ישראלי' הזה ואני אוהב את זה מאוד. סטטיק ובן אל, אליעד ועוד הרבה אחרים מגיעים למקומות שהפופ הישראלי עדיין לא היה בהם".

7 תחנות הרדיו של "כאן מיוזיק" כבר באוויר.