מרקל תפרוש (צילום: רויטרס, חדשות)
אשת השנה של טיים | צילום: רויטרס, חדשות

המגזין האמריקני "טיים" הכריז היום (רביעי) כי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל היא אשת השנה שלו לשנת 2015. במגזין ציינו את התפקיד המרכזי של מרקל בשלושה משברים משמעותיים שפקדו את אירופה השנה: המשבר הכלכלי, משבר הפליטים ופלישת רוסיה לחצי האי קרים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"המנהיגה החזקה ביותר באירופה היא עצמה פליטה", נכתב בדברי הנימוק של המגזין. "מזרח גרמניה, שם גדלה, הייתה מופע אימים אורווליאני. אף מנהיג אחר במערב לא גדל בתנאים כאלה, שאפשרו לו הבנה נדירה של טעמה המפתה של החירות ושל הסיכון האדיר שאנשים ייטלו על עצמם כדי לטעם ממנה".

אשת השנה של טיים
שער המגזין | צילום:

"שלוש פעמים השנה עלתה השאלה האם אירופה תוכל להמשיך ולשרוד - לא מבחינה גיאוגרפית או תרבותית, אלא כביטוי בקנה מידה היסטורי של מדינאות שאפתנית", נכתב עוד. "בזמן שהעולם כולו עסוק בוויכוח הנפיץ על איזון בין חופש לבין ביטחון, הקנצלרית מבקשת הרבה מהעם הגרמני - להיות מסבירי פנים, חסרי פחד, להאמין שתרבויות גדולות בונות גשרים ולא חומות, ושניצחון במלחמה לא מושג רק בשדה הקרב".

הונגריה מנסה להתמודד עם גל המהגרים (צילום: רויטרס)
הפכה לגיבורת הפליטים | צילום: רויטרס

"במקום להתייחס לפליטים כאל פולשים שיש לגרש, היא התייחסה אליהם כקורבנות שיש להציל. אפשר להסכים איתה או להתנגד לה, אך היא לא בוחרת בדרך הקלה. על כך שביקשה מהמדינה שלה יותר ממה שמרבית הפוליטיקאים היו מעזים, על עמידתה האיתנה מול עריצות ותועלתנות, על כך שהנהיגה במוסריות בעולם שבו המוסר הזה נמצא בחסר - מרקל היא אשת השנה של טיים".

מנהיג דאע"ש כפי שתועד ב (צילום: חדשות)
מנהיג דאע"ש אל בגדדי במקום השני | צילום: חדשות

הבחירה השנתית של המגזין לא מוקדשת בהכרח לאדם שהשפעתו על העולם חיובית, אלא מי ש"לטוב ולרע השפיע יותר מכל על אירועי השנה החולפת". לכן לא מפתיע שמנהיג דאע"ש אבו בכר אל בגדדי הוא שנבחר במקום השני ברשימה.

טראמפ. "לא נשכח" (צילום: רויטרס, חדשות)
הגיע למקום השלישי | צילום: רויטרס, חדשות
רוחאני (ארכיון) (צילום: רויטרס)
נשיא אירן במקום החמישי | צילום: רויטרס

במקום השלישי ניצב דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני שמעורר בימים האחרונים סערה בשל התבטאויותיו. את המקום הרביעי תפסה תנועת המחאה Black Lives Matter שלוחמת נגד אלימות כלפי שחורים. למקום החמישי נשיא אירן חסן רוחאני. במקום השישי טראוויס קאלאניק, מייסד אפליקציית התחבורה אובר - ובמקום השביעי נמצאת קייטלין ג'נר, שהפכה לקול הבולט ביותר עבור זכויות טרנסג'נדרים.