אל צ'אפו ושון פן (צילום: rollingstone)
"אל צ'אפו" ושון פן בצילום משותף | צילום: rollingstone

לאחר שבמקסיקו הבהירו כי בכוונת רשויות אכיפת החוק במדינה להסגיר את ברון הסמים חואקין "אל צ'אפו" גוזמן לארצות הברית, הלילה (ראשון) התברר כי ריאיון שהעניק לשחקן הקולנוע שון פן סייע ללכידתו. על פי דיווח ברשת ABC, הרשויות פתחו בחקירה נגד השחקן ההוליוודי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

גורם המקורב לממשלה המקסיקנית אמר כי הריאיון היה אחד האמצעים שאפשרו לרשויות לאתר את מקום מחבואו של אל צ'אפו. התובעת הכללית במדינה סיפרה כי גוזמן יצר קשר עם מספר שחקנים ובמאים בכדי להפיק סרט אודותיו, תהליך שבמסגרתו נפגש בין השאר גם עם השחקן שון פן והיווה קצה חוט לחקירה.

בהמשך קיים גוזמן ריאיון עם השחקן עבור המגזין "רולינג סטון", בסיועה של השחקנית המקסיקנית קייט דל קסטיו. בריאיון שפורסם רק הלילה, דיבר אל צ'אפו על נושאים שונים בהם מדיניות הסמים בארצו והפוליטיקה במזרח התיכון.

גוזמן יוסגר לארה"ב?

"אל צ'אפו" התעקש כי הוא לא משפיע רבות על השימוש בסמים במקסיקו. "זה תלוי ביותר מרק אדם אחד", הסביר. "אם לא הייתה צריכה, לא היו מכירות". בריאיון עמו הוא חשף כי שלח מהנדסים מטעמו לגרמניה בעודו מרצה עונש מאסר, כדי ללמוד כיצד להתמודד עם המכשולים הקיימים בדרך לבניית מנהרה שתאפשר לו להימלט מהכלא.

מוקדם יותר דווח כי ממשלת מקסיקו שואפת להסגיר את גוזמן לארצות הברית. לדברי גורמים שונים במדינה, התובע הכללי המקסיקני פועל בכל המהירות כדי לגבש מסלול הסגרה כך שברון הסמים יוסגר עד אמצע השנה הנוכחית, אם כי תאריך זה צפוי להשתנות בעקבות מהלכיהם של עורכי דינו.

"המטרה היא להיענות לבקשת ההסגרה", אמר אחד הגורמים לסוכנות הידיעות רויטרס. הסגרתו תנטרל במידה רבה את החשש שהעבריין הנודע ינצל את הונו ואת קשריו כדי לשחד סוהרים ולברוח פעם נוספת מהכלא. יש לציין כי ארצות הברית ביקשה את הסגרתו של גוזמן כבר ביוני האחרון, כשבועיים לפני שנמלט.

המנהרה דרכה נמלט אל צ'אפו (צילום: רויטרס)
המנהרה דרכה נמלט אל צ'אפו | צילום: רויטרס

ביולי האחרון הפתיע "אל צ'אפו" את מקסיקו כשהצליח להימלט מתא המאסר שלו דרך המנהרה שחפר. על פי ההערכות גוזמן, או מישהו מטעמו, חפרו את המנהרה הארוכה מחוץ לכלא המאובטח. זמן קצר לפני בריחתו נראה גוזמן נכנס למקלחות ולאחר שנעלם מטווח הראייה של המצלמות, גילו הסוהרים כי תאו ריק.

המנהרה, שעומקה 10 מטרים ואורכה יותר מקילומטר וחצי, החלה מתוך תאו של גוזמן והובילה למבנה סמוך לכלא. 18 סוהרים הועברו לחקירה בחשד שידעו על תכנית הבריחה. המשטרה החלה במצוד רחב היקף אחרי העבריין הנודע. במקסיקו הגדירו את הבריחה כ"פרשה מביכה" עבור הנשיא נייטו ועבור רשויות החוק, במיוחד לאור העובדה ראש הקרטל הצליח להתחמק מכלא שמור נוסף ב-2001.