2003 הייתה שנת מפנה בתיכון וויומיסינג בפנסילבניה. כמו הרבה מפנים דרמטיים אחרים בהיסטוריה, גם הפעם הכל התחיל באירוע זניח, מעציב, אבל שגרתי לחלוטין בחיי תיכון: ההחלטה להעמיד מישהי לחרם. במוקד האקט החברתי של בנות וויומיסינג עמדה אז התלמידה החולמנית, המוזרה וכבדת המשקל שהתעקשה לשיר בכל טקס בית ספרי ונבחרה לשיר את ההמנון לפני המשחק של פילדלפיה ב-NBA. את כל זה עוד היה אפשר לסבול, אלמלא העניין שפיתחה במוזיקת קאנטרי. מוזיקה של רדנקס בתיכון של צפוניים? זאת כבר הכרזת מלחמה. הן התיישבו בכיתה וסיפרו זו לזו על המסיבה המעולה שמתוכננת בסופ"ש ואז עברו תלמיד-תלמיד כדי לוודא שיגיע. כולם מלבד "אוהבת הרדנקס".

טיילור סוויפט חזרה הביתה באותו יום, התיישבה על המיטה והחליטה לכתוב שיר על המצב החברתי החדש שלה. על אף שהאגדה מספרת שכך נולד "Mean" (מתוך "Speak Now", אלבומה השלישי), שיר ההתרסה שלה כנגד בריונים, האמת היא שהשיר הזה דווקא יועד למבקר אכזרי במיוחד בשלב מתקדם יותר בקריירה שלה. את השיר שכתבה סוויפט הפגועה באותו ערב כנראה שלא נשמע לעולם. מה שבטוח הוא שאחרי שסיימה אותו היא הרגישה טוב יותר מאשר אם הייתה מוזמנת למסיבה. שנה לאחר אותו ערב היא תשוב לביקור קצר כדי להופיע באותו תיכון. שם כבר ימתינו לה אותן בנות בדיוק עם חולצות שהדפיסו במיוחד ועליהן תמונתה ויבקשו ממנה חתימה. "האמת היא שאני כנראה צריכה להודות להן", סיפרה בראיון למגזין פיפל, "בלעדיהן אולי לא הייתה לי מוטיבציה להמשיך ולכתוב שירים".

שש שנים חלפו וסוויפט, עכשיו כבר זמרת מצליחה ומוכרת, הגיעה לפסגה משמעותית בקריירה: זכייה בפרס קליפ השנה לזמרת בטקס פרסי ה-VMA 2009. את הרגע הזה היא דמיינה לעצמה שוב ושוב כשישבה בחדרה עם הגיטרה בכל אותן שנות נעורים בודדות, אבל לבריונים היו שוב תכניות משלהם. סוויפט עוד הספיקה לעלות לבמה ולהביע תודה נרגשת קצרה לפני שהמיקרופון נלקח מידיה על ידי קניה ווסט, שהחליט להכריז לעיני העולם כולו שדווקא ביונסה הייתה צריכה לזכות. כשהסופרסטאר שהערצת לוקח לך את רגע התהילה בשידור חי לעיני מיליוני צופים, פתאום חרם בתיכון נראה כמו מכה קלה בכנף. סוויפט ההמומה ירדה מהבמה, רק כדי לחזור לשם מאוחר יותר בהזמנתה של ביונסה. מאחורי הקלעים ניסו העיתונאים לשווא להוציא ממנה תגובה נזעמת, טראומות כאלה רק הפכו אצלה לדלק יצירתי. ב-2014 היא כבר תהפוך לאמנית הרווחית ביותר בתעשייה (הרבה לפני שמות כמו מג'סטין טימברלייק וביונסה). וקניה ווסט? הוא יסתפק ביצירת הקליפ המביך של השנה.

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: Rick Diamond, GettyImages IL)
הדמעות על הגיטרה השתלמו. סוויפט במסע ההופעות של "Fearless" | צילום: Rick Diamond, GettyImages IL
נאשוויל אהובתי

"שמחה, חופשיה, מבולבלת ובודדה בבת אחת" (ציטוט מתוך השיר "22") - זוהי הדרך שבה בחרה טיילור סוויפט (24) לתאר את עצמה בחשבון הטוויטר שבו עוקבים אחריה 43 מיליון גולשים. ההגדרה הזאת למי שנחשבת היום למגה סטארית, מסכמת בצורה נפלאה את החומרים שמרכיבים את המוזיקה שלה. סוויפט היא עוף מוזר, כמעט אנטיתזה לנוסחה השחוקה של כוכבי הפופ שממלאים את התעשייה בשנים האחרונות. ובזמן שהם לא בזבזו אף פרובוקציה, כדור הרס או מכון גמילה כדי לנסות ולזכות בתשומת הלב שלכם, היא עקפה אותם באלגנטיות בסיבוב.

היא נולדה וגדלה בבית החווה הענק והציורי של משפחת סוויפט במונטגומרי, פנסילבניה. אביה, סקוט, הוא נצר למשפחת בנקאים מצליחה ועבד באותן שנים ב"מריל לינץ'", לפני קריסתה. כבר בגיל תשעה חודשים הציבה אותה אמה, אנדראה, לראשונה על האוכף בחוות הסוסים שבתוך המתחם המשפחתי והיא התאהבה בן רגע. הילדות הנאיבית הזו בין הנופים, הסוסים והמרחבים הפתוחים תשפיע רבות על האופי של סוויפט המתבגרת. בגיל תשע התוודעה לראשונה למוזיקה כשהוריה הביאו לה במתנה את הדיסק של ליאן ריימס. סוויפט שהוקסמה מסגנון הקאנטרי החלה לחקור יותר ויותר את הז'אנר, האזינה לשירים במשך שעות ופיתחה הערצה לכוכבים כמו פיית' היל וטים מקגרו. במשך כמעט שנה ניסתה לשכנע את הוריה עד שהסכימו לקחת אותה לנאשוויל, בירת הקאנטרי הבלתי מעורערת.

פרופיל טיילור סוויפט
החבר הזה אף פעם לא יבגוד. סוויפט בילדותה
"הייתי יושבת עם עצמי שעות ומדמיינת איך זה ייראה להגיע לשם. דמיינתי את הדרך ואת האולפנים ואיך אציג את עצמי. הייתי מנדנדת להורים שלי כל יום במשך שעות, לא עזבתי: 'אני רוצה לנאשוויל, בבקשה תיקחו אותי'", סיפרה סוויפט לניו יורק טיימס. לקראת הנסיעה היא הכינה עשרות קלטות דמו של עצמה שרה גרסאות קריוקי של הזמרים האהובים עליה. אמה נהגה ברכב ברחבי העיר, נעצרה לצד פתח אולפני ההקלטות הגדולים ואפשרה לילדה הקטנה לצעוד לקבלה ולהצהיר בקול בוטח: "היי, אני טיילור, אני בת 11 ואני רוצה להקליט אלבום. תתקשרו אלי".

הטיול הראשון נגמר באכזבה. סוויפט חזרה לחווה, התיישבה עם הגיטרה לצד אחד העצים הגדולים בחצר וניסתה להבין לאן הולכים מכאן. "מה שהבנתי הוא שכל מי שגר בעיר הזאת רוצה את אותו הדבר שאני רוצה", אמרה בראיון למגזין Americansongwriter, "הבנתי שאני חייבת למצוא דרך להיות שונה". כמו כמעט בכל שלב אחר של סיפור האגדות שהוא חייה של סוויפט, גם הפעם התערב הגורל בדרך מקורית. טכנאי מחשבים שהגיע לבית המשפחה ב-2011 התיישב עם סוויפט ולימד אותה לנגן שלושה אקורדים על הגיטרה. את המידע הזה תרגמה סוויפט לשיר הראשון שהלחינה אי פעם, "Lucky You". מכאן והלאה לימוד נגינה היה רק עניין של זמן. הכתיבה וההלחנה הפכה במהרה לרוטינה טבעית עבורה ואת קלטת הדמו הבאה שלה כבר מילאה בעשרות שירים מקוריים.

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: ap)
אני רוצה למסור ד"ש לסוני | צילום: ap
ב-2004 עברה המשפחה כולה להנדרסוויל, טנסי, מרחק 20 דקות נסיעה מנאשוויל כדי לסייע לבת הזקונים להגשים את חלומה. הוריה של סוויפט ניסו להוריד ממנה את הלחץ כשסיפרו שהחליטו על המעבר פשוט בגלל שהמקום מצא חן בעיניהם ("הם לא ידעו דבר על התעשייה ולא היו להם קשרים, אבל הם עשו הכל כדי לעזור לי", סיפרה לדיילי מייל, "הם אנשים מדהימים"). ההימור הוכיח את עצמו כמוצלח בתוך פחות משנה. סוויפט הפכה לזמרת הצעירה בהיסטוריה של נאשוויל שמקבלת חוזה הקלטות, כשהיא בת 14 בלבד. בסדנאות הכתיבה שקיבלה באולפנים של סוני נולדו "Tim McGraw", "Teatdrops On My Guitar" ו-"Picture to Burn", כולם להיטים שיהפכו את אלבום הבכורה שלה להצלחה מסחררת. הבעיה היא שבסוני לא היו חדים מספיק כדי להבין את גודל הכישרון של סוויפט והתמהמהו עם ההחלטה להוציא את אלבום הבכורה שלה. סקוט בורצ'טה, מנהל לשעבר באולפני דרימוורקס, הבין את הפוטציאל הזה היטב ושכנע אותה לעזוב את אולפני הענק כדי להפוך לאחת המיוצגות הראשונות באולפן ההקלטות שהחליט להקים, "Big Machine Records". מאז הקליטה סוויפט באולפנים את כל ארבעת אלבומיה (והחמישי שבדרך), את התוצאות של ההחלטה הזאת קשה אפילו לאמוד בכסף.

"עילוי"; "מאסטרפיס"; "עוצר נשימה", אלו רק חלק מהסופרלטיבים שנשפכו על אלבום הבכורה, שנקרא פשוט "טיילור סוויפט", על ידי מגזינים כמו הרולינג סטון, הניו יורקר והניו יורק טיימס. "היא כותבת מופלאה", שיבח אותה ניל יאנג; "לוקחת אותי בהליכה", קבע קריס קריסטופסון, מהאמנים המצליחים בהיסטוריה של הקאנטרי; וסטיבי ניקס השוותה את יכולות הכתיבה שלה לאלו של אלטון ג'ון וניל דיימונד. סוויפט, שכתבה את כל השירים באלבום בעצמה, ראתה אותו מגיע למכירות של 5.5 מיליון עותקים ואל המקום החמישי בטבלת האלבומים הנמכרים של ארה"ב. מכאן והלאה, אגב, היא לא תסתפק בפחות מהמקום הראשון.  

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL)
עושים פה משלוחים הביתה? | צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL
הבית של מרידית'

הנה כמה נתונים שימחישו את גודל התופעה שהיא טיילור סוויפט. בפחות משמונה שנים בתעשייה היא הספיקה למכור למעלה מ-26 מיליון אלבומים ו-75 מיליון שירים בהורדות דיגיטליות (האחרון הוא שיא כל הזמנים). היא מחזיקה בשבעה פרסי גראמי, כולל תואר הזמרת הצעירה בהיסטוריה שזכתה בפרס אלבום השנה ("Fearless" ב-2009) ובשבעה פרסי תעשיית הקאנטרי. היא הזמרת הצעירה ביותר שנכנסה להיכל התהילה של מוזיקת הקאנטרי בנאשוויל, הזמרת היחידה בהיסטוריה עם שני אלבומים שמכרו יותר ממיליון עותקים בשבוע הראשון בחנויות ("Speak Now" ו-"Red") והראשונה מאז הביטלס להכניס שלושה אלבומים לשישה שבועות או יותר למקום הראשון של מצעד הבילבורד. את "Red", סיבוב ההופעות האחרון שלה, סיימה עם רווחים של 115 מיליון דולר וההון הכולל שלה מוערך בכ-200 מיליון דולר.

מהו סוד ההצלחה של סוויפט? התשובה היא כנראה השילוב הבלתי אפשרי בין סופר סטאר לילדת כאפות. מצד אחד מדובר באחת מכוכבות הפופ היפות ביותר בעולם, פרמפומרית אדירה וכזו שלא מתביישת להסתכל לנשים הסקסיות בתבל בלבן של הלנז'רי. בגיל 24 היא מנהלת את חייה בין דופלקס בטרייבקה, קוטג' מפואר בקליפורניה והדופלקס האהוב עליה בנאשוויל. בנוסף היא מחזיקה גם באחוזת קיץ מפוארת עם שמונה חדרי שינה ברוד איילנד, מטוס פרטי והאנגר בנמל התעופה של נאשוויל. מהצד השני של כל אלה סוויפט עדיין מתחזקת את תדמית הילדה הדחויה מהתיכון. לעולם לא תתפסו אותה יוצאת שיכורה ופשוטת איברים מלימוזינה בארבע בבוקר (למעשה לעולם לא תתפסו אותה לא מוקפדת מכף רגל ועד ראש), לא תמצאו רשימה של הסטוצים שניהלה בשירותים של מועדון במנהטן או תשמעו על קרב שלה עם איי ליסט אחר בתקשורת. בסופה של כל הופעה במסע של "Red" עלתה מדי לילה על המטוס הפרטי וחזרה לבית הקרוב ביותר אליה בקו אווירי. "אני ילדת בית", הסבירה בראיון ל-Vulture, "אני מרגישה שם בטוחה".

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
התלמידה התעלתה עלה המורה. סוויפט עם טים מקגרו | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images
השעטנז המוזר הזה הפך אותה ליקירת המבקרים, אבל לא פחות מכך גם לסמל של תקווה להרבה מאד בני נוער לא פופולאריים. במילים אחרות, טיילור סוויפט פיצחה בצורה די גאונית את הקו הישיר לליבה של קבוצת הצריכה המשפיעה ביותר היום בתרבות הפופולארית: החנונים. היא עשתה זאת בזכות היכולת להביע בשירים רגשות וחוויות התבגרות אוניברסליים, החל מהתאהבות חסרת סיכוי ב-"You Belong With Me", דרך חוויית שברון הלב הראשון ב-"Fifteen" ופנטזיות ורודות כמו ב-"Love Story". אצל אמנים אחרים שורות צ'יזיות כאלה לא היו מייצרות יותר מגיחוכי מבוכה, אבל אצל סוויפט הם הופכים להמנונים מדבקים שאי אפשר להוציא מהראש. למי שיש ספק שהשירים הללו אינם חלק מתחבולה מתוחכמת מוזמן להביט בתנועות הריקוד המגושמות שלה, בקושי שלה להישיר מבט בראיונות ולהכיר את החברה הכי טובה שלה בעולם, מרידית'.

סוויפט לא הייתה הראשונה לנצל את הרשת בצורה חכמה כדי לייצר עדת מעריצים עצומה, אבל קשה למצוא מישהו שעושה את זה בצורה יעילה יותר. היא שולחת מכתבי ניחומים למעריצות צעירות שנזרקו על ידי חבריהן בטוויטר, קופצת לביקורי פתע מרגשים באירועים משמחים (וגם כשהם מגיעים לבית החולים) ומשתפת אותם בהחלטות החל מעיצוב העטיפה ועד למבנה האלבום. מה היא מקבלת מהם בתמורה? מספרי שיא חסרי תקדים של הורדות אלבומים דיגיטליים, אבל גם סיפורים קטנים כמו זה. ב-2010 עלתה סוויפט חולה לבמה במהלך מסע ההופעות של "Fearless". באמצע ההופעה היא ניגשה למיקרופון ואמרה: "אני ממש מצטערת חבר'ה, אבל אני חייבת לקנח את האף. אני נשבעת שאעשה את זה מהר, תוכלו בבקשה לעשות מלא רעש כדי לכסות על המבוכה?". קשה להאמין שאמן אחר בסדר הגודל הזה היה מסתכן בווידוי כזה לקהל שלו, אבל סוויפט יודעת משהו על ניצול הזדמנויות. שנייה לאחר מכן הפיק האצטדיון המלא ב-14,000 איש שאגה מחרישת אוזניים שנמשכה עד לרגע שבו הזמרת חזרה לבמה והחלה לנגן. 

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: Larry Busacca, GettyImages IL)
אל תדאג, אני לא נושכת. סוויפט עם קורי מונטית' | צילום: Larry Busacca, GettyImages IL
תיזהר ממנה

אם מחפשים נקודת תורפה מרכזית אחת בסיפור הסינדרלה שהוא טיילור סוויפט, ניתן למצוא אותה במגירת האקסים. שם הוחזקו כל אותם כעסים, אכזבות והתנצלויות שנאגרו לאורך השנים  והשתחררו בבת אחת במפגש עם הגיטרה. המסורת הזאת החלה כבר באלבום הבכורה. סוויפט, אז בשנתה הראשונה בתיכון, הבינה שהיא והחבר, דרו דנלאפ שהיה בשנתו האחרונה בבית הספר, עומדים להיפרד בקיץ. כך נולד "Tim McGraw" שבו הפצירה בו לחשוב עליה כשיאזין לזמר הקאנטרי האהוב על שניהם. "Picture To Burn" נולד כשישבה זועמת בחדרה אחרי שנפרדה מחבר אחר. "אין זמן לדמעות / אני רק יושבת כאן ומתכננת את הנקמה / שום דבר לא ימנע ממני / לצאת עם החברים הכי טובים שלך", כתבה סוויפט לפני שהטיחה בבחור שהוא רדנק ושקרן. ב-"Teardrops  On My Guitar" התוודתה על אהבתה לדרו אחר, הפעם תלמיד כיתתה, זה שלא שם לב אליה עד שכבר היה מאוחר מדי. האלבומים הבאים היו כבר מפורשים וחדים הרבה יותר, תוך שהם מלווים את סוויפט במעבר מבני התיכון לכמה מהכוכבים הגדולים בתעשייה. את "Better Then Revenge" הקדישה לג'ו ג'ונאס שבגד בה, "I Knew You Were Trouble" עסק בכעס שלה על עצמה שאפשרה לחבר אחר (ההימורים מצביעים על הארי סטיילס) לשבור את ליבה, ו-"We Are Never Ever Getting Back Together" שיגר מסר חד משמעי לג'ק ג'ינלהול, שהתעקש להיפרד ולחזור לסוויפט שוב ושוב. "אף פעם לא חשבתי על שירים ככלי נשק", היא מסבירה, "פשוט הרגשתי שזאת דרך עבורי להתגבר על אהבה, אובדן, צער ובדידות. אני בחורה שחווה דברים רק שבמקרה אני גם כותבת שירים, אין סיבה שאתכחש לזה במוזיקה שלי".

עיצוב: סטודיו mako

אתרי הרכילות לא ממש הסכימו עם הקביעה הזאת והפכו את סוויפט לסוג של מפלצת דייטים אובססיבית, טורפת גברים שמחפשת כל הזדמנות כדי להוציא את הכביסה המלוכלכת ממערכות היחסים שלה החוצה. בין היתר פורסם שיצאה עם קורי מונטית', גארת' הדלנד, זאק אפרון, טים טיבו ופטריק שוורצנגר, כולם במהלך השנתיים האחרונות. "מאז 2010 יצאתי רק עם שני בחורים", היא פוסקת, "קונור קנדי והארי סטיילס. זה שאנשים מחליטים לשדך אותי עם כל בחור שאי פעם חיבקתי זה מגוחך". מה שעוד יותר מגוחך בעיניה הוא שהאיבה אליה נובעת דווקא מכיוון שהיא אישה שחושפת את רגשותיה. "כשאישה כותבת על אהבה זה תמיד נשמע לאנשים מטורף ונואש והם מציירים לעצמם איזה תמונה של מישהי שמחפשת לנעול מישהו בבית ולעשות איתה ילדים. זה קצת סקסיסטי. כשג'ייק ג'ילנהול מדלג בין נטלי פורטמן לקירסטן דאנסט וריס ווית'רספון הוא בסך הכל פלייבוי, עושה קצת כיף".

כיום מעידה על עצמה סוויפט כרווקה ששמחה בחלקה. "אני מאושרת לחלוטין עם כל מערכות היחסים שהיו לי", אמרה ל-Vanity Fair, "זה שכולן היו רעות רק מוכיח שלא מצאתי את הנכונה עדיין, וזה מעולה". בניגוד לתדמית שהודבקה לה, היא טוענת שתמיד הייתה הצד הפאסיבי בכל הקשור לזוגיות. "אני לעולם לא אומר למישהו שאני דלוקה עליו, אבל הוא יגלה את זה דרך השירים שלי. היה לי מקרה ששלחתי את הדיסק שלי למישהו שרציתי וכשזה הגיע אליו שלחתי לו SMS וכתבתי: 'היי, שיר 5'".

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: Theo Wargo/NBC, GettyImages IL)
היי, שיר 5 | צילום: Theo Wargo/NBC, GettyImages IL
את התוצאות של העיסוק האובססיבי במערכות היחסים של סוויפט אפשר למצוא בסקר השנתי של מגזין Star לשנת 2014, בו "זכתה" סוויפט להגיע למקום ה-18 ברשימת 20 הסלבס השנואים בעולם (גווינית' פאלטרו במקום הראשון, אם תהיתם). חלק מהסיבות לאיבה נעוצות, כאמור, בתדמית "שונאת הגברים" שהודבקה לה, אבל ישנם גם מי שמתעקשים למצוא סיבות אחרות. לצד ביקורת על סגנון המוזיקה והכתיבה הדביקה שלה, נטען שסוויפט היא נערה עשירה שהצליחה מכיוון שהיו לה התמיכה הכספית והמראה הנכון לתעשייה. כשהותירה טיפ של 500 דולר במסעדה נטען שהיא נהנית לפזר את כספה בראוותנות וכשהגיעה לחוף הים בבגד ים בסגנון שנות ה-40, היו מי שטענו כי שהיא פוגעת בתדמית הנשית בגלל נטייתה המוגזמת לשמור על צניעות.

המכנה המשותף הגדול ביותר של שונאי סוויפט נוצר סביב טרנד שזכה לכינוי "The HumbleBrag". את השם הגו מי שצפו שוב ושוב בתדהמה על פניה של הזמרת בכל פעם שהוכרז שמה כזוכה בעשרות הטקסים בהם השתתפה, למרות שזכתה עד היום ב-130 פרסים. גם הראיונות ונאומי התודה, שבהם היא נוהגת לספר כמה היא נדהמת מהעובדה ששיריה מנוגנים בתחנות הרדיו ושאלבומיה נמכרים במיליונים, לא עוזרים למתן את התופעה. עם השנים התרחבה התופעה גם לתמונות שבהן צילמה את עצמה מתלבטת בין עשרות זוגות נעליים וציוצים שבהן היא מתוודה שחזרה הביתה אחרי טקס יוקרתי כדי להזמין אוכל סיני ולצפות ב"חוק וסדר". "טיילור סוויפט היא לא אחת מאיתנו", נכתב במגזין VOX, "היא זמרת שמחזיקה בכמויות כמעט נתעבות של כסף ובסיס מעריצים מהגדולים בעולם. כדאי שתפסיק לנסות לשכנע אותנו במה שהיא לא".

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: ap)
ביקש חתימה? מיק ג'אגר בהופעת אורח | צילום: ap
בפוסט ארוך בבלוג הפמיניסטי Jezebel ניסו העורכים להסביר למה המוצר טיילור סוויפט מעורר אנטגוניזם. "בעוד שכוכבי פופ רבים אחרים כותבים על אהבה, המסר של סוויפט מסתכם בבנים. זה הכל. פשוט בנים. לבכות על בנים, למצוא שלמות איתם ושליבך יישבר על ידם. עבורה גיל 15 אומר לחלום על בחור ולרצות להתחתן איתו, כשבפועל כל מה שצריך בגיל הזה הוא לפלרטט עם אחד, לעשן עם אחר, להשתכר ולשקר להורים". ובכלל, תוהים בבלוג, איך ניתן פרס הגראמי שוב ושוב למישהי שהגשימה את כל חלומותיה לפני גיל 22? האם לא ראוי להעניק אותו למי שנאלצו לעשות את הדרך הארוכה למעלה בדם, יזע ודמעות?

 

קודם ארה"ב, אחר כך העולם

את סוויפט כל זה לא באמת מטריד. אחרי שסימנה וי על כל פסגה אפשרית של זמרת, היא והמערכת המשומנת שלצידה מסתערים על האתגר האולטימטיבי: הפיכתה לכוכבת הפופ מספר אחת בעולם. לצורך כך מרחיבה סוויפט בשנים האחרונות את גבולות המותג. היא הנחתה בהצלחה את "סאטרדיי נייט לייב" (כולל ציון דרך נוסף כשהייתה למנחה הראשונה בתולדות התכנית שכתבה בעצמה את המונולוג שלה), טעמה מהוליווד עם תפקידים קטנים ב"יום האהבה" ו"המעניק" וחשפה יכולות קומיות מפתיעות אצל ג'ימי פאלון. תרומות כספיות גדולות הפכו אותה לאחת הפלינטרופיות הגדולות בהוליווד, תואר שבוודאי לא מזיק לזכות בעוד קצת אהדה ציבורית. החברות הקרובה שפיתחה בשנים האחרונות עם כוכבות כמו אמה סטון ולינה דנהאם פיתחה אצלה לראשונה גם את ההבנה שהמוזיקה שלה יכולה להפוך לסמל. "לינה הסבירה לי שתמיד נקטתי עמדה פמיניסטית גם אם לא אמרתי את זה", אמרה סוויפט בראיון לגרדיאן, "הרבה נערות גדלות כשהן חושבות שפמיניזם משמעותו לשנוא גברים, כשהאמת שונה לחלוטין. פמיניזם זה החופש לדבר על הרגשות שלך ולדעת שאין דבר כזה יותר מדי רגשות. אנשים יכולים לצחוק עלי, אבל אני לא אוהבת כשהם נטפלים למילים שאני כותבת. אין שום דבר מצחיק שם".

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: ap)
אמריקה מאוהבת | צילום: ap
עם ההבנה הזאת הכריזה סוויפט ביום חמישי שעבר על הנטישה הסופית של מוזיקת הקאנטרי, שהייתה לה לבית חם והפכה אותה לכוכבת עצומה. אלבומה החמישי "1989" (שנת הולדתה), שייצא לחנויות באוקטובר הקרוב, מוגדר כאלבום פופ לכל דבר ועניין שיושפע רבות מסצנת הפופ של שלהי שנות ה-80. "זאת ההזדמנות שלי להיות מה שאני רוצה איך שאני רוצה עם צבעים עזים ואינספור אפשרויות", הסבירה סוויפט. כל מי שהקשיב למוזיקה שלה בשנים האחרונות לא נדרש להבהרה הזו. סוויפט היא כבר מזמן לא הילדה המתוקה מנאשוויל עם הבקבוקים בשיער ומגפי הבוקרים והמוזיקה שלה ממש לא מוגבלת לאזורים הדרומיים של ארה"ב. ההצהרה הזאת לא כוונה אל המעריצים ולא אל המבקרים, היא כוונה אל העולם הגדול ובעיקר אל הקולגות שמתחרות איתה בימים אלה.

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: Christopher Polk, GettyImages IL)
באופק כבר רואים את ביונסה | צילום: Christopher Polk, GettyImages IL
בעידן שבו מדונה מזדקנת, בריטני ספירס משמשת כמופע יומי בווגאס וליידי גאגא לא מצליחה להחליט מה היא רוצה מעצמה, נסלל שביל הזהב עבור סוויפט להפוך לאייקון. "Shake It Off", הסינגל הראשון מתוך אלבומה החדש סיפק את הצהרת הכוונות הזו בדרך הטובה ביותר. בשבעה ימים הפך ההמנון הקליט הזה ללהיט עצום עם יותר מ-50 מיליון צפיות ביוטיוב ומקום ראשון ברשימת ההורדות של אייטיונס. יחד איתו הגיעה גם הופעה נפלאה ב-VMA וגם הסקנדל הראשון של כוכבת פופ שהאשים אותה בגזענות בגלל השימוש בטוורקינג. המקטרגים יאמרו שאם השיר הזה מסמן על מגמה, הרי שסוויפט איבדה את החלק שבאמת מייחד אותה: יכולת הכתיבה. אם תעצמו את העיניים יישמע השיר הזה כמו משהו שקייטי פרי, ריהאנה או אבריל לאבין היו יכולות לכתוב. מנגד, קל להבין למה נבחר דווקא הסגנון הקליט הזה לשיר שיציג לעולם את סוויפט החדשה.

בעוד שבארה"ב בסיס המעריצים שלה כמעט ומוצה, הפוטנציאל העולמי של סוויפט בקושי גירד את קצה השטח. את "Tim McGraw" ו"Teardrops on My Guitar" לא היו יכולות נערות בספרד, איטליה, גרמניה, סין ויפן לזמזם, אבל כדי לנענע לצלילים החדשים לא צריך עוד להיות נערה חולמנית עם גיטרה. האם ב-2015 כבר נדבר עליה בנשימה אחת עם ביונסה? לא מעט בכירים בתעשיית הפופ משוכנעים שהתשובה חיובית. אתם הרי כבר מכירים את הנוסחה: ההייטרים ימשיכו לשנוא וטיילור סוויפט תמשיך לנער אותם בדרך למעלה.

פרופיל טיילור סוויפט (צילום: Ethan Miller, GettyImages IL)
נתראה בפארק הירקון? | צילום: Ethan Miller, GettyImages IL

>> למילות השירים של טיילור סוויפט באתר "שירונט"