"אני מסתובב בין דינוזאורים" - כך אומר ג'ון סטיינברג על ערוץ הטלוויזיה החדש שהקים Cheddar ועל הקריירה שלו בכלל. סטיינברג היה מראשוני באזפיד, הגיע לשמש כנשיא החברה ועקב מקרוב אחרי צמיחתה לענקית תקשורת, ואחר כך הצטרף ל"דיילי מייל" וניהל את הפעילות הדיגיטלית שלו בארה"ב. עכשיו הוא יוצא לדרך עצמאית, כמייסד ויו"ר צ'דר - ערוץ חדשות על ענייני טכנולוגיה, מדיה ויזמות. אחרי שנים של הצלחה הוא קפץ למים הקרים של הסטארט–אפים.

"בסופו של דבר מדובר באנשים עצמם. שמתי לב לזה גם אצל יזמים ישראלים", אומר סטיינברג, "אם אתה קם כל בוקר ואומר לעצמך: 'אני אעשה את זה קצת יותר טוב' ואתה נלחם בכל מכשול שאתה נתקל בו, ברור שיהיו לך שבועות וחודשים רעים, אבל בסופו של דבר אתה גורם לדברים לקרות".

נראה שאתם בעצם עושים עיתונות מסורתית, אבל דרך ההפצה והמודל העסקי הם חדשניים.

"זה מסורתי במובן שזה נראה כמו רשת כבלים בצורה ובתוכן, ובעובדה שאנחנו משדרים מהאולם של הבורסה של ניו יורק, אבל אז הכול משתנה - הנושאים הם טכנולוגיה, מדיה ויזמים, האורחים הם בדרך כלל צעירים וההפצה משתמשת בכלים כמו טוויטר.

"כשאתה עושה סטארט–אפ בתחום המדיה כמו זה, או כמו שעשיתי בבאזפיד, חלק מהדברים הם מסורתיים וחלק מהדברים שאתה עושה הם חדשניים. אי אפשר לחדש הכול, אחרת אנשים לא יתחברו לזה".

כיצד אתה מפיץ את התוכן שלך?

"בדיוק כמו תחנה בכבלים. חברות כבלים כמו קומקאסט או טיים וורנר או דיירקט טי.וי יוצרות חבילות חדשות לערוצים כמו שלי. אנשים יכולים לרכוש את הערוץ שלנו גם דרך אמזון, זה חלק מהחבילה שלהם בסלינג טי.וי (אפליקציה שמאפשרת לצפות בשידורים חיים, א"ט), ונכריז על עוד שני ערוצים לפני סוף השנה".

"אני מתהלך בין ענקים"

ובכל זאת, צ'דר לא מתפקד כערוץ רגיל בכבלים. הערוץ הושק באפריל 2016 והוא מעסיק 60 אנשים, ובכל יום צופים בשידוריו בין חצי מיליון למיליון איש. זהו קצב גיוס לא רע.

"אנחנו היינו הערוץ החי הראשון באמזון. אנשים כבר לא רוצים את התוכן שלהם מקופסה נייחת עם כבלים - הם רוצים אותה חוויה קלה שיש להם עם אייפון או אייפד, והם רוצים את זה לפי דרישה - וזה מה שאמזון או נטפליקס עושים. בנוסף, אנשים לא רוצים לראות פרסומות והם מוכנים לשלם כמה דולרים בחודש כדי לא לראות אותן. אלה הן שתי התובנות החשובות שקיבלנו מנטפליקס ומאמזון".

יכולת לשווק לבד את התוכן שלכם. למה אתה צריך אותם? יש יתרונות לכוח השיווק שלהם?

"אנשים לא רוצים לקנות תוכנית ספציפיות, הם מעדיפים לשלם מנוי חודשי ולקבל כמה שיותר ערך לכסף שהם שילמו. וזה מה ש–HBO או אמזון או נטפליקס עושים. הם יוצרים חבילה או חבילות של תוכן, שכל הזמן הולכות וגדלות ובמחיר שווה לכל נפש".

ערוצי כבלים משדרים 24/7. אתם עדיין לא שם.

"אנחנו מספקים שידורים חיים במשך שש שעות ביום - שש שעות של תוכן חדש כל יום. CNBC, למשל, משדרים חי רק 12 שעות ביום - אז אנחנו מתקרבים לשם. יש שני שידורים חוזרים בעיקר בלילה, אבל אנחנו בשידור חי במשך רוב יום העסקים".

הרעיון של הערוץ הוא לשמור על ההוצאות מאוד נמוכות?

"אני לא בטוח. גייסנו 30 מיליון דולר ויש לנו עדיין 10 מיליון דולר בבנק. זה עולה לי בערך מיליון דולר להריץ את העסק בחודש ואנחנו מכניסים כבר כ–700 אלף דולר בחודש. אני מנסה לשמור על עלויות סבירות".

אין לכם בעיות של תשתית?

"בנינו חדר בקרה משלנו, יש לנו סיב משלנו, יש לנו מקודדים משלנו. זה הרבה יותר זול ממה שזה היה פעם. הוצאנו עד כה בערך מיליון דולר על כל הציוד".

נראה אותך מוציא כסף על כוכבים?

"לא. אנחנו אוהבים מגישים צעירים שעבדו בארגונים עיתונאיים. צוות המנחים שלנו מגיע מוול סטריט ג'ורנל, CNN, CNBC. הם לא יכלו לקבל עבודות הגשה במקומות העבודה הקודמים שלהם - שם המגישים מבוגרים והם לא פורשים - אז נוצר פער של כישרונות שמחכים להזדמנות להופיע לפני המצלמה".

יש לכם שידורי חוץ?

"קצת. עשינו למשל ראיון עם מנכ"ל פורד בכנס CES בלאס וגאס. אנחנו לא עושים עדיין מספיק, אבל נעשה".

כלומר, לא תשלחו כתב לסוריה בקרוב.

"עיתונות חוץ ותחקירים אי אפשר לעשות בקנה מידה קטן. חדשות של ביזנס אפשר, אבל לא דברים כאלה. הסיכונים מאוד גדולים ואתה לא יכול לחתוך בפינות כשעושים עיתונות כזאת".

הפעילות שלך מאוד קטנה בשעה שיש מיזוגים ענקיים בתקשורת האמריקאית, כמו טיים וורנר ו־AT&T. אתה בעצם מסתובב בחברת ענקים.

"אני אומר את זה כל הזמן - אני חי בין דינוזאורים. אבל תראה, גם כשהתחלנו בבאזפיד היינו צריכים להתחרות בניו יורק טיימס ובבוסטון גלוב. במובן מסוים, כל סטארט–אפ מתהלך בין ענקים".

אתה חושב שהמיזוגים האלה יימשכו?

"כן. אני די תומך במיזוגים האלה. יש הרבה שינויים שמתרחשים. תוכן והפצה צריכים להיות משולבים. כל החברות יתחרו בסופו של דבר בגוגל ובפייסבוק במידה כזאת או אחרת. האינטרנט שיבש את כל הצורה שבה מפיצים תוכן. זה רק הוגן שהחברות האלה יתמזגו. זה הכרח בשבילן".

האם אתה חושב כיצד צורכים את התכנים שלך? במחשב, בטלפון או בבית?

"אנחנו מפוקסים על טלוויזיות. אנשים צורכים עכשיו טלוויזיה בצורת Appointment Viewing (מפנים זמן במיוחד בשביל לצפות בתוכניות טלוויזיה ספציפיות, א"ט) הם יושבים לראות תוכנית שהם מזמינים בנטפליקס או באמזון, כמו 'בית הקלפים'. אבל עכשיו בערוצים האלה אף אחד לא מספק מה שאני קורא לו 'תוכן סביבתי', תוכן שמאפשר לך לדעת מה קורה בעולם. זה מה שבעצם עושים NBC ,CNN או פוקס לדור היותר מבוגר. זה מה שאנחנו מנסים לעשות על גבי מסכי הטלוויזיה המחוברים והמרושתים לדור הצעיר יותר".

הצעירים בכלל מעוניינים בשידורים רחבים?

"הצעירים לא מעוניינים ברשתות שידור גדולות, הם מתעניינים באלון מאסק. מתעניינים בפיצ'רים החדשים באמזון, בפייסבוק, ב–airbnb. יש תרבות שלמה של זה. אנשים מתעניינים בטילים של ספייסX שנוחתים חזרה על זנבם. יש לנו בין חצי מיליון למיליון איש שצופים בדברים האלה בערוץ שלנו מדי יום. 70% מהם מתחת לגיל 40".

יש לכם צופים בחו"ל?

"כן, יש לנו הרבה צופים בהודו. החברות שאנחנו מסקרים מסקרנות אנשים בכל העולם. שידרנו את השיגור של החללית של ספייסX  בפברואר והיו לנו 170 אלף צפיות בטוויטר. כלומר הם משגרים טיל ואחר כך הוא נוחת על הזנב שלו. זה כמו סרט מדע בדיוני".

"הפייק ניוז התחיל בגלל פייסבוק"

היית ב"דיילי מייל" והיית בבאזפיד. יש הבדלים ביניהם?

"לא ממש. ההתנהלות של ה'דיילי מייל' אונליין נעשתה בנפרד מהפרינט. ככה שהפעילות שלו הייתה דומה לבאזפיד בהמון דברים. אני חושב שהשינויים בטכנולוגיה כל כך משבשים, שזה מכריח את הכול לזוז יותר מהר וככה אני מנסה לחיות את חיי".

אתרים כמו באזפיד ייטו ליפול בפח של פייק ניוז או שהם יותר טובים בלזהות אותם?

"קודם כול, הסיפור הזה של פייק ניוז התחיל בגלל פייסבוק. כל אתר רציני, כל אתר מדיה רציני כמו CNN, ניו יורק טיימס או באזפיד - לא עשו פייק ניוז. הם יכולים לטעות לעתים, אבל הם לא עושים פייק ניוז. אלה נעשות על ידי ארגוני מדיה לא מקצוענים והם מטעים אנשים לחשוב שהסיפורים אמתיים".

הייתה הרבה ביקורת נגד הנשיא דונלד טראמפ בקרב קהילת הטכנולוגיה בארה"ב. מה דעתך על זה?

"אני מנסה לחשוב על זה במונחים של כל מדיניות לגופה. אם אני רואה שהוא בסדר - אומר זאת, ואם אחשוב שמשהו לא בסדר - אומר גם את זה".

סטיינברג לא מצטרף למקהלת המתנגדים לטראמפ וכן מנסה לראות נקודות חיוביות בעמדות שהוא מציג. "שתי בעיות פוגעות ביזמים בארה"ב - מסים ורגולציה. המסים פה גבוהים מדי ולחברות יש כספים בחו"ל שהן לא יכולות להביא לארה"ב כי הן ישלמו על זה מסים. אם ימצאו דרך להחזיר את הכסף הזה לארה"ב, זה ייצור תעסוקה וצמיחה ופיתוח עסקים. יש הרבה רגולציה. חברות פה לא יכולות להתמזג גם אם זה הדבר הנכון בשבילן כדי ולהסתגל לסביבה שלהן ולשרוד. אז אם טראמפ יפעל בכיוונים האלה, זה יהיה חיובי לעסקים - ולכן הבורסה שוברת שיאים לאחרונה".