אילנה דיין ורוי סקוף (צילום: עודד קרני)
"אנחנו חיים בעידן הטוב ביותר לאיסוף המידע אי פעם", רוי סקוף בראיון לאילנה דיין | צילום: עודד קרני

כנס INTV, כנס החדשנות הבינלאומי של קשת שנערך בירושלים, בהשתתפות כ -100 בכירי התעשייה בעולם שהגיעו לישראל, נסגר הערב. באירוע הרצו בכירים בעולם התקשורת בארץ ובחו"ל. יומו השני של הכנס נפתח בשיחה אישית של אילנה דיין עם רוי סקוף, עורך, נשיא ויוצר ההאפ-פוסט לייב. דיין ניסתה להבין ממנו האם יש עדיין מקום לעיתונות חוקרת מהסוג אותו היא עושה בעידן האינטרנט ושיתוף הגולשים ביצירת החדשות.

"מה שאנחנו עושים לא שונה ממה שעושה העיתונות המסורתית. אנחנו רק משתמשים בכלים שונים, אבל המטרה בסוף היא אותה מטרה״, אמר סקוף בתשובה לשאלותיה של דיין. לדבריו, העיתונות המגיעה מקהל הקוראים היא טובה יותר: ״אנחנו מגדירים מחדש מיהו מומחה, יש לנו הרבה יותר סיפורים. אם רואים חדשות בכבלים, אז לפחות בארה״ב 95 אחוז מהדוברים הם גברים לבנים בגיל הממוצע. אני חושב שזה פחות טוב ושיש הרבה אנשים מעניינים שקולם לא נשמע ולא מגיעים לדבר איתנו״.

תן לי דוגמה, מה ההגדרה של המומחים החדשים?
״אנחנו לא רוצים סתם אנשים שרוצים לדבר על אובמה קייר, אבל אם מישהי באה ואומרת: 'אני אם חד הורית ולילד שלי יש בעיה בריאותית הנוגעת לביטוח בריאות', זה עושה אותה מומחית גם אם היא לא מבינה את הנושא הפיסקלי. אנחנו לא מוציאים את המומחים ואותך, לדוגמא, החוצה, אלא מוסיפים. אנחנו חיים בעידן חדש והטוב ביותר לאיסוף מידע אי פעם״

בתגובה לקביעתה שהיא ודומיה הם שקובעים את הנרטיב ענה סקוף, ״הדרך שלך היא לא הדרך היחידה. רצינו גם אנחנו שתהיה לנו עיתונות חוקרת ודיויד הכתב שלנו רצה לעשות כתבה על לוחמים שחזרו מאפגניסטן, צילמנו אותו בווידאו ויצרנו סדרה בת עשרה פרקים שצולמה לאורך מספר חודשים וזה זכה בפרס פוליצר״.

לדבריו, יש הבדל באופן בו הדור הצעיר סופג את המידע. ״יש לי בת בגיל 14 והמחשב שלה פתוח וגם הסמארטפון וגם הטלוויזיה, ואמרתי לה שהיא צריכה לעשות את שיעורי הבית שלה והיא אמרה שזה מה שהיא עושה. יש מקום לפוקוס ולשימוש מתמיד בטכנולוגיה כהסחה וישנם כל מיני דברים שמסיחים את דעת הקהל. אבל בכל מקרה אנחנו מפצלים את הקשב״.

פאנל סדרות (צילום: עודד קרני)
"אנחנו מפתחים היום רעיונות שלא היה להם סיכוי" | צילום: עודד קרני

בפאנל בהשתתפות סנדרה סטרן, מנהלת חטיבת הטלוויזיה ב-LIONSGATE, ג'ון מוריאניס, מנכ"ל Entertainment One Television, המפיצה של "המתים המהלכים" ומארק קורמן, מסוכנות הטאלנטים WME. שוחחו השלושה על השינויים שחלו בעקבות התחזקותם של פלטפורמות ומודלים חדשים של צפייה בערוצים דיגיטליים. לדבריהם, בעידן הנוכחי, בו רשתות הכבלים נכנסו לתחום, יש הרבה יותר אפשרויות.

״אנחנו מפתחים היום רעיונות של אנשים שלא היה להם סיכוי״, הסבירה סטרן, ״זה נותן המון מקום לקולות חדשים״. לדברי קורמן, גם האינטרנט משנה את פני הסדרות המתוסרטות, במיוחד עם כניסת נטפליקס לתחום ההפקה. ״פעם הלכנו לרשתות המובילות, ידענו פחות או יותר מה קורה, כל רשת עם הנישה שלה, אבל היום הכל השתנה, עכשיו עם שירותי הסטרימינג, כמו נטפליקס, קודם כל בונים את הקונספט ואחר כך נותנים לשוק להחליט איפה זה יפרוץ״.

״אני חושבת שדברים משתנים וזה מרגש", מסבירה סטרן, "כל דור הוא בן 15 דקות ודברים משתנים כל כך מהר ומה שקורה זה שהדלתות נפתחות ויש הזדמנויות חדשות. הרעיון שזה מאוד מושך, שובר שורות, מד מן, וזה תוכניות שלא ראית אז אתה מקדיש לזה סופ"ש וצופה בהכל ומבין שזה מדהים״.

טים קרינג, יוצר "Heroes" ו-Touch" דיבר בכנס על יצירה חוצת פלטפורמות: "הסיפור בפלטפורמות שונות יוצר מצב בו הקהל יכול להשתתף באופן אינטראקטיבי ולקבל תמורה עבור ההשתתפות, ידע, מודעות לדברים שאתה אוהב ויש בכך גמול. באמצעות הטכנולוגיות החדשות שקיימות היום, הסיפורים הופכים לאישיים יותר, זה יותר חברתי, אפשר לצרף חברים לתמונה וזה יותר אינטראקטיבי ונייד כיוון שהמכשירים הולכים איתנו. המטרה היא שהצרכנים והמותגים ישתפו פעולה ויהפכו את העולם למקום טוב יותר. ברגע שהקהלים יבינו שיש להם משמעות הם יראו עצמם כחלק מהפתרון לבעיות העולם."