מפגש סטודנטים עם טים קרינג (צילום: עודד קרני)
"קשה להגיע לקהל עם תוכן חיובי", טים קרינג במפגש עם סטודנטים | צילום: עודד קרני
"אם יש לך היכולת להגיע לקהל רחב כל כך של אנשים בעולם מסובך ולעיתים גם מפחיד למה לא לנסות לפחות להרים את רמת השיחה? אני לא רוצה להטיף ואין לי איזה מצע מוסרי גבוה שאני נשען עליו, אבל אני כן רואה את עצמי כמישהו שמנסה להיות קונטרה להרבה מהציוניות שם בחוץ". כך אמר הבוקר היוצר ההוליוודי, היהודי-אמריקאי טים קרינג במהלך מפגש שקיים עם שבעה סטודנטים ישראלים מצטיינים לתקשורת מהמכללה למנהל, מכללת עמק הירדן, מכללת ספיר והמרכז הבינתחומי, שהתקיים במסגרת כנס ה-INTV לחדשנות בטלוויזיה של קשת.

בתשובה לשאלה "האם חסרים לדעתו ערכים בענף הטלוויזיה כיום", אמר: "התשובה היא כן. אני חושב שאנחנו חיים פחות ופחות בחברה אזרחית. הבעיה היא שקל מאוד להיות ציני. היכולת לא להיות כזה דורשת אומץ מסוים, כי אז אתה צריך באמת לעמוד על עיקרון מסוים ולא רק לבקר או ללעוג למישהו".

"יש לי טעם רחב של תכנים שאני אוהב ועוד אבל, אני תמיד מנסה להביא גם משהו שיעלה את רמת השיחה ויתייחס לאיזושהי אמת האוניברסלית", הסביר קרינג, "מצד שני אם התכנית האחרונה שיצרתי 'touch' בכיכובו של אחד הכוכבים הגדולים בהוליווד – קיפר סאתרלנד – לא הצליחה להישאר באוויר יותר משתי עונות בגלל אחוזי רייטינג נמוכים, זה הופך גם אותי לציני יותר כי אני רואה שקשה יותר להגיע לקהל עם תוכן חיובי". 

קרינג (56), בוגר לימודי דת ולימודי קולנוע ונשיא ומנכ"ל TKImperative, החל את דרכו ככותב בסדרה "אביר על גלגלים", אך זכה להכרה הגדולה ביותר רק בשנים האחרונות כיוצר הסדרה "גיבורים", שהעונה הראשונה שלה זכתה ל-14.3 מיליון צופים בממוצע בארצות הברית בלבד. "לפני כעשור הייתי עדיין בשלבי ההתקדמות הראשונים בקריירה שלי וברגע שהתחלתי להצליח, הבנתי שאני חייב להגיד משהו, למצוא משהו אחד ספציפי שעליו אני רוצה לדבר", סיפר קרינג.

כמו רבים בארה"ב ובעולם, אסון התאומים שינה גם עבור קרינג את תפיסת העולם: "הינו אז בשלבי הצילום של תכנית בשם 'ג'ורדן' ותוך כדי ההפקה האסון התרחש. ב-NBC אמרו לנו שנוכל לקחת יום חופש אחד ובבוקר למחרת כולנו התייצבנו. ואני זוכר שפתאום, כשעמדתי מאחורי מוניטור של סצנה מבוימת לחלוטין שבה התסריט וכל מה שקורה שם מזויף, הייתי מוכה הלם. הבנתי שאנחנו יוצרים עולם מבויים לגמרי בעוד שבחוץ העולם כולו נסער על מה שקורה. הרגשתי צורך להגיד על זה משהו".

מפגש סטודנטים עם טים קרינג (צילום: עודד קרני)
"הרגשתי שכל מה שאנחנו עושים מזויף, הרגשתי צורך להגיד על זה משהו" | צילום: עודד קרני
בין פילנתרופיה ומיינסטרים

מאז אותו יום, מספר קרינג, הוא הבין כי המסר שהוא רוצה להתמקד בו הוא הקישוריות - האופן בו אנשים קשורים זה לזה למרות שלמראית עין אין ביניהם קשר, והחל לשבור את החומה שבין הצופה ליוצר הטלוויזיוני. התסריטאי והמפיק היהודי היה ככל הנראה הכותב ההוליוודי הראשון שאי פעם התייחס לביקורת הצופים על יצירתו בפומבי (הפרקים הראשונים של העונה השנייה של 'גיבורים'), הודה כי טעה והתנצל על כך בראיון, תוך הבטחה לשינוי. קרינג המשיך את הקו השואף לשתף את הצופים ביצירת העלילה בגרסה הדיגיטלית של  "Heroes Evolution", שזכתה בפרס האמי לסדרה אינטראקטיבית ב- 2008 ובמהלכה יכלו הצופים לקבל עידכונים ורמזים על התפתחויות בסדרה ואף לעצב את העלילה בסיפורים האינטרנטים.  

בשנים האחרונות הוא החליט לנתב את מעורבות הקהל למטרות מוחשיות ולאפשר לצופים להשפיע על המציאות בסוג חדש של תוכן שלא נעשה עד אז – יצירת סיפורים בעלי תועלת חברתית. בשנת 2010 חבר לחברת נוקיה להקמת תנועה גלובאלית בדיונית בשם "conspiracy for good" (קונספירציה למען הטוב), המאפשרת לקהל לקחת חלק בסיפור. רתימת המעריצים אפשרה את שחרורם של כספים מאירגונים פילנתרופיים, סיפקה מימון לבניית חמש ספריות בית ספר בזמביה ויותר מ-10,000 ספרים למדפי הספריות הללו, ויצרה 50 מלגות לבנות בית ספר ראויות.

"העניין הוא שאני חייב להרוויח כסף ככותב", השיב בחיוך לשאלת סטודנט מהמרכז הבינתחומי לשאלה – האם הוא פונה לכיוון של חינוך ופילנתרופיה, "אנחנו לא נמצאים עדיין בנקודה שבה פרויקטים כמו 'קונספירציה למען הטוב', יכולים לעבוד בכוחות עצמם. כדי לשכנע חברה כמו נוקיה לשלם כ-10 מיליון דולר על פרויקט מהסוג הזה, אני זקוק לקריירה מצליחה ויציבה במיינסטרים של הוליווד. הדילמה הגדולה של חיי היא איך אני יכול להמשיך ולחדש בכיוון הזה ועדיין להיות רלוונטי מספיק במיינסטרים".

בהמשך המפגש, נשאל קרינג על ידי סטודנט מטעם המכללה למנהל מה עמדתו לגבי טרנד מימון ההמונים שרבים מהאומנים עושים בו שימוש כיום. קרינג ציין כי עד כה לא עשה שימוש בפלטפורמה זו אך הודה כי "זה לא סוד שאני חושב על התנעה מחדש של 'הירוס' ומימון כזה יכול לעזור. כשהירוס בוטלה היא נחשבה לתוכנית עם מספר ההורדות באינטרנט הגבוה בעולם, כמו גם לתוכנית נצפית בסטרימינג, והתוכנית מספר 3 בהקלטות ב-DVR. התוכנית בוטלה כי הרייטינג ירד, אבל אף אחד ברשת לא הבין שהסיבה לצניחת הרייטינג היא דווקא בגלל הפופולריות של הסדרה באינטרנט וכו.  בסיס המעריצים נשאר, הם רק החלו לצרוך את הסדרה בדרכים אחרות".

קרינג ציין כי מעריצי 'גיבורים' חשו צורך להיות חלק מנרטיב מסוים. "הם ייצרו קהילה סביב הסיפור והערכים של שיפור העולם וקישוריות שמאפיינים את הסדרה. אם אתה יכול לאסוף קהילה כזאת ולרתום אותה למטרה טובה, אז למה לא?", הסביר. 

כמאה אנשי טלוויזיה בכירים הגיעו ליום הראשון של כנס INTV לחדשנות בטלוויזיה המתקיים זו השנה השנייה בירושלים. בין הדוברים היום אפשר היה לשמוע את אלכס קרוגלוב, ראש מחלקת הרכש של "הולו"; טים קרינג, יוצר הסדרות "גיבורים, ו-Touch; היוצרת והמפיקה הבכירה קרין מנדלבך ("האחות ג'קי").