הירידה בקריאת עיתונים מודפסים בישראל נמשכת - כך לפי סקר TGI, המתייחס לעיתונים בעברית ונערך בקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת. במחצית הראשונה של 2018 שיעור החשיפה לעיתונות בימי חול ירד לראשונה ל-49%. כלומר, רוב האוכלוסייה היהודית מצהירה כי אינה נחשפת לעיתונות מודפסת בימי חול.

מגמת הירידה בחשיפה לעיתונות הוחרפה מאוד בשנים האחרונות. רק ב-2015, לפי סקר TGI, שיעור החשיפה לעיתונות הגיע ל-58%. ירידה בחשיפה לעיתונות נמדדה גם בעיתונות בסופי שבוע. במחצית הראשונה של 2018, הצהירו רק 52% מהאוכלוסייה היהודית כי הם קוראים עיתונים מודפסים בסופי שבוע, לעומת 60.7% ב-2015.

תמונת המראה של החשיפה לעיתונות היא החשיפה לאמצעי מדיה דיגיטליים. לפי הסקר, שיעור השימוש באינטרנט הגיע ל-92% בינואר. 57% דיווחו על האזנה למוזיקה או פודקאסטים באמצעות מחשב, טאבלט או סמרטפון; 59% נוהגים להוריד או לצפות בתוכן טלוויזיוני באמצעות מכשירים אלה; 70% טוענים כי הם צופים בקטעי וידיאו כל יום ו-44% צופים בווידיאו כל יום ב-Facebook.

הירידה בשיעור הקריאה בעיתונים מודפסים נתנה את אותותיה כמעט בכל העיתונים. החינמון של איל ההימורים שלדון אדלסון, "ישראל היום", ממשיך להוביל כעיתון בעל החשיפה הגבוהה ביותר, אך מציג ירידה חדה בחשיפה, ל-29.8%. רק לפני שנתיים שיעור החשיפה של העיתון נשק ל-40% - כלומר, שיעור החשיפה של העיתון נחתך ברבע בתוך כשנתיים בלבד.

אל תטוסו בלי זה: מפת הסיסמאות ה-WIFI לשדות תעופה ברחבי העולם 

המתחרה הישיר של "ישראל היום", "ידיעות אחרונות", הציג גם הוא ירידה בימי חול ל-27.3%. גם "ידיעות אחרונות" מפיץ מהדורה מודפסת חינמית כדי להתמודד עם התחרות מצד החינמונים. שני העיתונים הגדולים רושמים ירידה גם ברמה השנתית - בסקרים השנתיים של יולי 2017 עד יוני 2018, לעומת יולי 2016 עד יוני 2017.

חינמון נוסף שרושם ירידה הוא "מעריב הבוקר", שירד בסקר החצי שנתי ל-4.8%. גרסת המנויים של העיתון, "מעריב השבוע", שומרת על כוחה עם 3.6%. "הארץ" יורד מעט ל-4.4%, אך מתחזק ברמה השנתית - בעיקר הודות לנתון במחצית הקודמת. העיתון "מקור ראשון" מתחזק מעט ל-4.2%, והחינמון "בשבע" עם 6.1%.

שבוע העבודה קוצר? הישראלים דווקא עבדו יותר שעות

בגזרת העיתונים הכלכליים המצב אופטימי יותר. העיתון "כלכליסט", שנהנה מהפלטפורמה של "ידיעות אחרונות", מציג ירידה ל-10.6% בסקר האחרון, אך מתחזק ברמה השנתית. TheMarker יורד גם הוא בסקר הנוכחי ל-5.4%, אך מתחזק גם הוא ברמה השנתית, ואילו העיתון "גלובס" הוא היחיד שרושם עלייה ל-5.6%, גם ברמה החצי שנתית.

ירידה אצל רוב תחנות הרדיו האזוריות

גם בשיעור ההאזנה לרדיו חלה ירידה, אך קלה יותר - 65.8% מהנשאלים דיווחו כי אינם מאזינים לרדיו בימי חול לעומת 67.0% לפני שנה. במאבק בין תחנות הרדיו ממשיכה גלגלצ להחזיק בתואר התחנה בעלת שיעור ההאזנה הגבוה ביותר עם 33.8% חשיפה. במקום השני גלי צה"ל, שתחת המפקד החדש שמעון אלקבץ רושמת ירידה ל-21.1% - אך עדיין מובילה בפער קטן על רשת ב', ששומרת על יציבת עם 20.7%.

עורך הדין מכר עבור חמותו את הבית בסביון - והסתבך בפלילים

ברדיו האזורי תחנת המוסיקה אקו99 ממשיכה להוביל ואף מגדילה את הפער עם 9.8% האזנה - בעוד רוב תחנות הרדיו האחרות רושמות ירידה. תחנת המוסיקה רדיוס במקום השני עם 7.6%, ואחריה רדיו 103 עם 7.5%.

מאגר המידע השיווקי TGI מתוחזק על ידי קנטאר מדיה מחקרי טי.ג'י.אי ותחת החסות של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילי 18 ומעלה, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4.4 מיליון נפש.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker