הקריקטורה של צוקרברג (צילום: צילום מסך מתוך Süddeutsche Zeitung)
אבל למה עם אף כזה? התמנון צוקרברג | צילום: צילום מסך מתוך Süddeutsche Zeitung
עסקת הרכישה של ווטסאפ על ידי פייסבוק עוררה הרבה רעש בעולם, כולל ביקורות שהאשימו את מנהלי הרשת החברתית בניסיון להפוך למונופול של מידע. אבל בעיתון הגרמני Süddeutsche Zeitung לקחו את הביקורת כמה צעדים רחוק יותר עם קריקטורה שנראית כאילו נלקחה מהימים החשוכים יותר של המדינה.

בתמונה, שפורסמה בשבוע שעבר בשתי גרסאות, נראה מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברק, כתמנון ששולט במספר רב של מחשבים במקביל. בגרסה הראשונה הופיע הכיתוב 'Krake Zuckerberg' (התמנון צוקרברג) כשבאחרת הופיע 'Krake Facebook' (התמנון פייסבוק). בחירת הדימויים הזו מטרידה בשל הדמיון שלה לקריקטורות הנאציות בימי טרום מלחמת העולם השנייה, שבהם הוצגו היהודים כתמנון שמנסה להשתלט על העולם.

קריקטורה אנטישמית
הגרסה הנאצית. מצאו את ההבדלים
"הציור הזה דומה באופן בוטה לגרסה הנאצית", מסביר ד"ר אפריים זורוף, היסטוריון ממרכז שמעון ויזנל, לג'רוזלם פוסט, "אם למישהו יש עדיין ספקות לגבי האופי האנטישמי של הציור, אנחנו מפנים אתכם לאף המחודד של צוקרברג. זה לא דומה למקור ופשוט מגעיל". הרב אברהם קופר, סגן נשיא המרכז, מוסיף ומסביר כי "התמנון היהודי" הוא אחד הדברים המזוהים ביותר עם הקמפיין האנטישמי בשנות ה-30. "מארק צוקרברג הוא מטרה לגיטימית לביקורת, אבל אף גרמני לא יכול להרשות לעצמו להסכים לתמונה כזו בעיתון".

הקריקטורה של צוקרברג (צילום: צילום מסך מתוך Süddeutsche Zeitung)
הגרסה המתוקנת. התמנון הפך למלבן חלול | צילום: צילום מסך מתוך Süddeutsche Zeitung
יוצר הקריקטורה, אנימטור בשם בורקהארד מוהר, שיגר מכתב התנצלות באמצעות הדואר האלקטרוני, שהגיע למשרדי הג'רוזלם פוסט. "אנטישמיות וגזענות הן אידיאולוגיות זרות לי לחלוטין", כתב מוהר, "להשמיץ אנשים בגלל מוצאם, דתם או השקפותיהם, זה הדבר האחרון שאעשה". מאוחר יותר במהלך השבוע פרסם האנימטור גרסה מחודשת לאיור, בה הוחלף פרצופו של צוקרברג במלבן חלול.