1. מכתבים מאמריקה: ארון סורקין (יוצר "הבית הלבן") מתנצל בפני הנשים בחייו

במהלך ימי חייו, זוכה האוסקר ארון סורקין כתב לא מעט תסריטים שנוגעים בפוליטיקה – "הבית הלבן", "חדר החדשות", "הנשיא מאוהב" ועוד. אך כנראה שאת התרחיש שקרה אתמול אפילו הוא לא יכול היה לדמיין. בעקבות ההודעה על זכייתו של טראמפ, סורקין חש צורך עז לכתוב כמה מילים לבתו בת ה-15, רוקסי, ואמה, ג'וליה.

את המכתב המלא שכתב ועלה לאתר "Vanity Fair", הוא פתח במילים הבאות:

"בנות סורקין,

ליל אמש העולם השתנה באופן שלא יכולתי להגן עלינו מפניו. זאת הרגשה נוראית עבור אב. אני לא אייפה את זה – זה באמת נוראי. זאת רחוקה מלהיות הפעם הראשונה שבה המועמד שלי לא זוכה (למעם האמת, זאת הפעם השישית) אבל זאת הפעם הראשונה שחזיר חסר יכולת לחלוטין עם רעיונות מסוכנים, בעל הפרעה פסיכוטית רצינית, ללא שום ידע על העולם ושום סקרנות ללמוד עליו, זכה".

סורקין ממשיך ואומר כי זה לא רק טראמפ שזכה בבחירות – כמוהו גם הקו קלוקס קלאן ואנשים סקסיסטיים, גזענים. אנשים לבנים צעירים וכועסים שחושבים שמוזיקת ראפ והסינקו דה מאיו מהווים איום על חייהם, ושנשים המעזות לשאוף להיות יותר מ"כוסיות" הן מכוערות ולא ראויות להתייחסות.

"בארבע השנים הקרובות, נשיא ארצות הברית, אותו משרד שנוהל בעבר על ידי וושינגטון וג'פרסון, לינקולן וטדי רוזוולט, ג'ון פ. קנדי ואובמה, ינוהל על ידי אדם-ילד שיבלה את זמנו בהוצאת נקמתו לפועל בטוויטר נגד כל מי שמבקר אותו".

אהרון סורקין (צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL)
אהרון סורקין | צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL

אז מה עליהם, סורקין ובנות משפחתו, לעשות לדבריו? "אנחנו פאקינג נלחם. (רוקסי, ישנו זמן מסוים לסוג זה של שפה, וזה עכשיו). אנחנו לא מחוסרי כוח ואנחנו לא מחוסרי קול. אמנם אין לנו רוב בבית הלבן או בסנאט, אבל יש לנו נציגים שם. אנחנו נהפוך מעורבים, נעשה מה שנוכל כדי להלחם בחוסר הצדק בכל מקום שנתקל בו – בין אם זה בכתיבת צ'ק או בהפשלת השרוולים. אנחנו נלחם עבור זכותה של האישה להצביע, עבור התיקון הראשון לחוקה ובעיקר עבור שוויון הזדמנויות".

"הקרב עוד לא נגמר, הוא רק התחיל. סבא נלחם במלחמת העולם השנייה וכשהוא הגיע הביתה, המדינה הזאת נתנה לו את האפשרות ליצור עבור משפחתו חיים נהדרים. אני לא אתן לנכדתו מדינה שתעוצב על ידי שנאה וגברים טיפשים. הדמעות שלך אמש העירו אותי, ואני לא ארדם במשמרתי עליך יותר. באהבה, אבא".

 

2. תוכנית החומש של מייקל מור: היוצר שחזה את האסון ומציע תכנית להצלת המדינה מפני טראמפ

עזבו אתכם מחזאים, מגישי החדשות, מנהלי סוכנויות ההימורים או האסטרטגים: מייקל מור ידע כל הזמן הזה שדונלד טראמפ יהיה המנצח הגדול של הבחירות. למי מכם שפספס, היוצר הדוקומנטרי הוציא לפני כחודש פרויקט מסתורי בשם "מייקל מור בטראמפ לנד", שם הוא חשף כי לדעתו טראמפ יהיה הזוכה, ואלו יהיו הסיבות שאנשים יצביעו לו:

"הם איבדו את עבודותיהם, הבנקים מעקלים את חשבונותיהם, אחר כך הגיעו הגירושין וכעת האישה והילדים הלכו, והמכונית עוקלה גם היא. הם לא יצאו לחופשה מזה שנים. הם איבדו הכל למעט דבר אחד: הזכות להצביע. ב-8 בנובמבר המנושלים יצעדו לעבר תיבות ההצבעה ויסמנו פאקינג X ענק בריבוע לצד שמו של האיש שאיים להעמיד על הקצה ולהפיל בדיוק את אותה המערכת שהרסה את חייהם. דונלד ג'יי טראמפ".

ומה אתם יודעים - התחזית של מור צדקה, אך כדי לא להשאיר אותנו בידיים ריקות וחסרות מעש, הוא פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תכנית להצלת המדינה בשם "טו דו ליסט לבוקר שאחרי", שם הוא מנה 5 דברים שמצביעים המבואסים מנצחונו של טראמפ צריכים לעשות: הראשון – השתלטו על המפלגה הדמוקרטית והחזירו אותה לאנשיה, "הם אכזבו אותנו קשות". השני – פטרו את הסוקרים, הפרשנים והתקשורת שסירבו לשחרר אחיזה מהנרטיב שלהם ולהקשיב למה שקורה באמת. השלישי – "כל חבר סיעה דמוקרטית בקונגרס שלא התעורר כשהוא מוכן להילחם...חייב לעזוב את מקומו ולתת לאלה מאיתנו שמעוניינים להוביל את הדרך ולעצור את הרשעות והשיגעון שעתידים להתחיל".

מייקל מור נגד דונלד טראמפ (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק)
מייקל מור נגד דונלד טראמפ | צילום: Photo by Flash90, פייסבוק

ברביעי הוא מבקש מכולם "להפסיק לומר שהם 'המומים' ו'בשוק'. מה שאתם מתכוונים לומר זה שחייתם בבועה ולא שמתם לב לחבריכם האמריקנים ולייאוש שלהם. שנים של הזנחה על ידי שתי המפלגות, הזעם והצורך בנקמה נגד המערכת רק גברו". והחמישי והאחרון – "לומר לכל מי שאתם פוגשים: 'הילארי קלינטון ניצחה בקרב קולות העם!'. זאת עובדה. רוב חבריכם האמריקנים רצו את הילארי, לא טראמפ. הסיבה היחידה שהוא זכה היא בגלל הרעיון המסתורי והמטורף מהמאה ה-18 שנקרא אלקטורים. עד שלא נשנה את זה, נמשיך לקבל נשיאים שלא בחרנו ולא רצינו".

את הפוסט הוא מסיים במשפט "בואו ננסה לסיים את כל זה עד היום בצהריים. - מייקל מור". לא נשאר לנו דבר לומר אלא מבהצלחה עם זה, אמריקה!

 

3. "יש לנו את הזכות לבחור מי יהרוס את המדינה": מנחי הלייט-נייט לא מסתירים את הדיכאון

גם מנחי תכניות הלייט-נייט התקשו לעכל אמש את הזכייה הבלתי צפויה של טראמפ, וחלקם התקשו להסתיר את הכעס והדכדוך – בדיוק אותם כעס ודכדוך עליהם דיבר קונאן אובראיין בתכניתו: "זה יום מוזר היום. חצי מהמדינה מאושרת, חצי נמצאת איפשהו בין דכדוך לכעס. היינו במצב הזה בעבר. יש לנו בחירות מרירות וכועסות כבר 200 שנה. באמריקה, יש לנו את הזכות לבחור מי יהרוס את המדינה".

"זו הייתה ממש תפיסה בכּוּס", אמר סת' מאיירס ב"לייט נייט" (בהתייחס לאמירה השערורייתית המפורסמת של טראמפ שהתפרסמה במהלך הקמפיין). מאיירס, שהודה כי טעה לגבי טראמפ לאורך כל הדרך, אמר כי לפיכך "הוא בטח יהיה נשיא פאקינג מעולה". מאיירס אמר כי הוא חושב על ההורים "שצריכים להסביר את זה לילדים שלהם הבוקר, בעיקר הורים לבנות, כי רבים מהם, כמוני, בטח חשבו שהילרי תהיה הנשיאה הראשונה, והיא לא תהיה. אבל זה לא אומר שאין שם עכשיו איזו ילדה של מישהו שיום אחד תישא בתואר הזה". קולו של מאיירס כמעט נחנק כשסיפר על אימו, שהתרגשה מהאפשרות שהילרי קלינטון תהפוך לנשיאה.

סמנת'ה בי תהתה ב"פול פרונטל" איך כולם טעו, ומיד הוסיפה ש"האנשים הלבנים הרסו את אמריקה. האומה הלבנה הופיעה בעדרים כדי להצביע לטראמפ". בהמשך אמרה בי כי "אמריקה עדיין גדולה ועדיין שווה להילחם למענה. יש בה תכניות של שונדה ריימס, חמאת בוטנים וביונסה. כל זמן שלנשים מעל גיל 25 מותר להופיע בטלוויזיה, אני אריע להן".

 

"אם אנחנו הצלחנו לעשות תכנית אחרי אתמול בלילה, אתם יכולים לעבור את ארבע השנים הבאות"

ב"לייט שואו" אמר סטיבן קולבר כי "אני כבר לא בטוח למה להאמין יותר. אני כל כך שמח להיות אתכם הערב, לא הייתי רוצה להיות לבד עכשיו. יש לנו ארבע שנים מעניינות לפנינו. אין מה לעשות, ככה זה מרגיש לעשות את אמריקה שוב גדולה. באמת קיוויתי שזה ירגיש יותר טוב, כי זה מחורבן". ומה לומר לילדים? "תגידו להם לעבוד קשה, לדאוג לאנשים אחרים, לא להיות אנוכיים, לא לתפוס אחרים במקומות שבהם הם לא רוצים שיתפסו אותם, והם יעשו את העולם למקום טוב יותר משדונלד טראמפ יכול".

ג'יימס קורדן ב"לייט לייט שואו" סיפר על הרגע שבו עבר עם משפחתו לארה"ב: "הבן שלנו הסתכל עלינו ואמר, לא אשכח את זה: 'אבא, זה נהדר'. איכשהו הוא ידע שזה מקום פנטסטי לחיות בו. זו ארץ של אפשרויות ומגוון ותקווה, וזה לעולם לא ישתנה".

 

4. ב"סאות' פארק" משכתבים, ב"משפחת סימפסון" ידעו שזה מה שיקרה - בדיוק

גם "סאות' פארק" מיהרה להגיב לתוצאות המרעישות. פחות מ-24 שעות לאחר ניצחונו של טראמפ, סדרת האנימציה כבר העלתה הצצה קצרה לפרק החדש שלה, ובו נאמר: "למדנו שנשים יכולות להיות כל דבר, חוץ מנשיא". מאוחר יותר התברר כי יוצרי "סאות' פארק" שכתבו את הפרק לאור התוצאות. הפרק נקרא במקור "The First Gentleman" (בהתייחס למעמדו של ביל קלינטון כבעלה של הנשיאה – שלא נבחרה), ושמו שונה ל"Oh Jeez" – וזה אומר הכל.

 

על זה ש"משפחת סימפסון" חזתה את הפיכתו של טראמפ לנשיא לפני 16 שנים בטח כבר שמעתם. אבל מה תגידו על זה שהם דייקו כמעט לחלוטין אפילו במפת ההצבעה?!

וככה זה נראה לפני 16 שנה:

ומה תאמרו על זה: