בשביל המשוררת ליה יפה טלמור, הידיעות על האשמת קציני המשטרה הבכירים בעבירות והטרדות מיניות לא היו מפתיעות, אבל זה לא הפך אותן לפחות מזעזעות. "כולם ידעו מה קורה במשטרה", היא מספרת, "כל מי שהיה שם יודע מה הנורמה שם. אבל כולם שותקים. נשים מפחדות לאבד את מקום עבודתן, ובגלל זה הן מסכימות לנגיעות 'אבהיות'. זה כל כך נורא שאפילו במקום שאמור לשמור על הנשים, אליו נשים באות להתלונן - גם שם זה קורה".

הפרשה הזו הזיזה משהו אצל טלמור. היא החליטה שהיא רוצה לשבור את קשר השתיקה. בקליפ חדש, בו היא מקריאה וממחישה את השיר "הבה נגילה" שכתבה על הנושא, היא מבקשת לפנות לכל הבוסים ולכל הגברים שעדיין חושבים ש"זה בגלל איך שאנחנו מתלבשות". ויש כאלה.

הסרטון צבר מעל 9,000 צפיות בפייסבוק מאז שליה העלתה אותו ביום שני האחרון. הוא הראשון בשורה של שירים במגוון נושאים שליה מתכוונת להעלות לערוץ היוטיוב שלה בזמן הקרוב. את הסרטון צילם ינון סלוצקי וביים רמי וייצמן, ושורה של שחקנים נרתמה לעזור בקידום הנושא. "הרבה מאוד אנשים לא קוראים שירה", מסבירה טלמור על הנסיבות שהובילו אותה ליצירת הקליפ, "אז רציתי להעלות סרטון שיעביר מסרים לכמה שיותר אנשים. מתקפת ההטרדות המיניות שכולנו חווים גרם לי להחליט להשקיע בזה ולהביע מחאה על העניין הזה".

זה קרה בעקבות הפרשות האחרונות במשטרת ישראל?

"זה היה שיא השיאים. זה קורה כל כך הרבה, קוראים על זה בחדשות, ומדברים על זה בשיחות, שומעים שאין אישה שלא עוברת איזושהי הטרדה במקום עבודה שלה. לאו דווקא אונס - זה יכול להיות נגיעות לא במקום, הערות. וזה הפך להיות תופעה ישראלית כזאת. בגלל זה בחרתי את 'הבה נגילה'".

מה השיר "הבה נגילה" מסמל עבורך?

"זה שיר מאוד ישראלי. שיר כזה שהוא מאוד שורשי וסמלי, מאוד ציוני אפילו. בכוונה לקחתי את המילים האלו כדי להראות שזה ממש הפך להיות תופעה ישראלית ששוטפת אותנו, רציתי להגיד – מדינת ישראל, לאן הגענו? ההטרדות המיניות הפכו להיות משהו שהוא כמו בשורשים שלנו. זה לא משהו שצריך לטאטא מתחת לשטיח. היה לי ממש כאב בטן לפני שהעליתי את הקליפ הזה".

למי מיועד המסר שבקליפ?

"הקליפ הזה מיועד לבוסים, לגברים, מצד אחד, ולנשים שסובלות מהתופעה מצד שני – שיידעו שיש מישהו שצועק את הצעקה. לקליפ יש הרבה תגובות, יש המון שיתופים ויש דיונים. למשל, באחד מהם היה גבר שכתב ש'זה בגלל איך שאנחנו מתלבשות'. עדיין, למרות כל המחאה ולמרות כל מה שקורה, עדיין יש גברים שרוצים שנתלבש בבורקות. יש גברים בעידן שלנו שעדיין מאשימים נשים בהטרדות המיניות שהן עוברות. זה מיועד להם".

מה צריך להשתנות בעינייך, כדי שהטרדות מיניות יהיו פחות נפוצות?

"אני חושבת שהכל קשור לחינוך. צריך להיות יותר חינוך מבית ספר, יותר בצבא, במקומות עבודה שיהיו הרצאות על הנושא הזה, להגביר את המודעות. זו מן נורמה שהמון נשים חיות אותה, קשר שתיקה שצריך לשבור".

את מרגישה שהבעיה מקבלת מספיק התייחסות בתרבות הישראלית?

"מתייחסים לזה, אבל לא מספיק. אני לא חושבת שיש מספיק דיבור על זה. יש התעוררות של השיח הציבורי בנושא הזה, אבל אני חושבת שצריך לדבר על זה, כי התופעה הזו קיימת, והיא חזקה, והמון נשים חוות את זה. בחרתי להעלות את השיר הזה כדי לעורר עוד דיון ועוד תשומת לב לעניין. צריך להמשיך עם זה".