סוכנת האינטרפול אלמה דריי הכריזה בסרט "האשליה" שיש דברים שאי אפשר להסביר באמצעות ההיגיון. צודקת. לא משנה כמה מחשבה אני משקיעה בזה, אני פשוט לא מצליחה להבין איך מותחן הקוסמים הלא מותח הזה הפך ללהיט. אמנם השתתפו בו המון שחקנים מפורסמים והיה מרדף מכוניות מגניב, אבל הוא נראה כמו פרודיה על שובר קופות גנרי, מהסוג שכוכב קומדיה עוקצנית על הוליווד מצלם בין ויכוח עם הסוכן שלו למסיבת בריכה. בקולנוע כמו בקוסמות, מה שאנו רואים לא חייב להיות הגיוני, אבל אנחנו חייבים להשתכנע בשקר, גם אם לזמן קצר. "האשליה" לא היה משכנע בשיט, ובכל זאת, שלוש שנים אחר כך, הסרט המרהיב בטמטומו הזה הופך לפרנצ'ייז וצפוי לחזור גם לסיבוב שלישי.
החדשות הטובות הן ש"האשליה 2" פחות גרוע מקודמו. החדשות הרעות הן שגם אחרי השדרוג מדובר באשפה. למקרה ששכחתם, בסרט הקודם איחד מפעיל מסתורי ארבעה קוסמים למופע משותף, והחבורה השתמשה ביכולותיה כדי לגנוב מהעשירים (בנק צרפתי ואיל ביטוח בריטי) ולתת לעניים. "ארבעת הפרשים" הם ג'סי אייזנברג בתפקיד הדוש הזחוח שהוא משחק תמיד, וודי הארלסון כמהפנט ומנטליסט/ליצן החצר, איילה פישר כאמנית בריחה ודייב פרנקו כאשף תעלולי קלפים שממש לא צריך להיות שם. אחרי החבורה התחקו מארק רופאלו כסוכן ה-FBI דילן רודס ומלאני לורן כאלמה דריי המדוברת מהאינטרפול. בטוויסט מביך מאין כמוהו, התברר בסוף הסרט כי דילן הוא למעשה קוסם מחונן שהפעיל בסתר את הפרשים כדי לנקום באנשים שהביאו למות אביו.
עכשיו אנחנו פוגשים שוב את הצוות שנה וחצי אחרי שירדו למחתרת בטריק אחרון ומוגזם. הארבעה הפכו לשלושה לאחר עזיבתה של הנלי, שכיאה לאמנית הבריחה שהיא התפוגגה מסרט ההמשך כמעט כלא הייתה. פישר וויתרה על התפקיד בגלל הריון ולא זרמה אפילו על סצנת פרידה נורמלית, והמפיקים בטח שמחו על ההזדמנות ללהק כוכבת צעירה ופופולרית יותר - ליזי קפלן מ"הסקס של מאסטרס" - לתפקיד "הפרשית-הבת" (מילים של הסרט, לא שלי). מצטרף חדש נוסף הוא דניאל רדקליף, שמשחק נבל ולא קוסם ועושה את זה די רע. גם רופאלו, מורגן פרימן, מייקל קיין ושאר הגברים עדיין כאן, אך אלמה דריי, איך לא, בחוץ, ומלאני לורן אפילו לא מפורסמת מספיק כדי לקבל משפט שמציין את היעדרה. ארבעת הפרשים + רודס, מנסים לעשות קאמבק כדי לחשוף את תוכניותיה הזדוניות של יצרנית סמארטפונים, אבל הופעת ההפתעה משתבשת והחבורה מוצאת עצמה בסין, שם מאלץ אותה מליונר מסתורי (רדקליף) לגנוב את הטכנולוגיה שגזלה ממנו אותה חברה מפוקפקת.
"האשליה 2" קיבל בירושה את הנטייה להסביר באופן דידקטי ומעיק כיצד בוצעו הקסמים, ולמרבה האירוניה גם נבל שהוא למעשה קוסם שחושף כיצד מבוצעים קסמים. היוצרים עדיין מאמינים שהיפנוזה עובדת כמו קסם אמיתי, ועדיין לא מבינים שהמדיום הקולנועי מפחית מעוצמתם של הטריקים ההו-כה-מסתוריים האלה. ההחלטה הגרועה ביותר של הבמאי החדש, ג'ו מ.צ'ו ("סטפ אפ 2" וסרטי הופעות של ג'סטין ביבר) הייתה לקחת את הדבר הכי נסבל בסרט הקודם - וודי הארלסון - ולשכפל אותו. אחיו התאום המרושע של המהפנט מריט מק'יני הוא למעשה הארלסון עם פיאה מתולתלת ודיבור מעצבן, והתוצאה היא גרסה סופר מוזרה של העונה הראשונה של בלש אמיתי. גם הפרשית החדשה, לולה, נראית בתחילה כטעות מהלכת. היא משתייכת לתת ז'אנר מבאס במיוחד של דמויות חדשות בסרטי המשך - המעריצ/ה הנלהב/ת מדי (ע"ע הדמות האיומה של היילי סטיינפלד ב"פיץ' פרפקט 2"), אך מפתיעה לטובה ומתגלה כדמות כמעט כיפית.
מה בכל זאת הופך את הסרט הזה לטוב מקודמו? סיפור קצת פחות מפוזר, יותר סצנות חביבות ובעיקר השקעה בדמויות. הסרט הקודם ניסה לספר יותר מדי סיפורים, ולא היה ברור מהו העוגן העלילתי, מי הגיבורים ולמה את הקוסמים, שאמורים להיות דמויות חשובות, אנחנו בקושי מכירים. אין פה איזה ניתוח פסיכולוגי מבריק הפעם, אבל ברור לגמרי שהפרשים הם העיקר, מה הם רוצים ואיך בכוונתם להשיג את זה. "האשליה 2" הוא אולי סרט מפגר, אבל לפחות הוא נראה כמו סרט.
אלף קופים עם מכונות כתיבה - מאחוריכם
המדע הבדיוני סיפק לנו כל כך הרבה דברים לפחד מהם שהגענו קצת לא מוכנים לעתיד. העתיד, למקרה שלא שמתם לב, מצחיק ודי מטומטם. החיים בעידן הדיגיטלי מלאים בקומדיות ביזאריות שיוצרי מד"ב שכחו לדמיין, והשבוע הגיעה דוגמה מופלאה בדמות תסריט שכתבה תוכנה ברוח ההשלמה האוטומטית מהסמארטפון שלכם. במאי בשם תומאס שארפ ואיש הטכנולוגיה רוס גודווין הזינו תוכנה, המכונה "ג'טסון" במחווה ל"משפחת סילוני", בתסריטים של סדרות וסרטי מדע בדיוני. התוכנה כתבה תסריט משלה וגם שיר, ואלה עובדו ל-"Sunspring", סרט מדע בדיוני משונה בטירוף באורך שבע דקות ובכיכובו של תומאס מידלדיטץ' מ"עמק הסיליקון". הסרט הוא מין שמיכת טלאים של קלישאות, סאבטקסט שנאמר בקול רם ונונסנס מוחלט. זוכרים את בריק, הדמות של סטיב קארל ב-"Anchorman" שאומרת דברים כמו "אני אוהב מנורה"? ב-"Sunspring" כל הדמויות הן בריק. הנה הסרט, נראה אתכם שורדים עד הסוף:
וברצינות רגע, אני לא רואה סיבה שבעשור-שניים הקרובים לא יצליחו ליצור תוכנת מחשב שתהיה מסוגלת לכתוב תסריטים קלישאתיים ויעילים. זה ייקח כמה שנים והרבה כסף, אבל זה יקרה. אלה כנראה לא יהיו תסריטים מקוריים במיוחד, אבל הרבה סרטים מעשה ידי אדם הם גיבוב קלישאות ענק. יכול להיות שתוכנה הייתה כותבת את "האשליה" יותר טוב משלושת התסריטאים האנושיים שכתבו אותו. אני כבר יכולה לשמוע מרצה בחוג לקולנוע מקריא לכיתה/משדר לה בטלפתיה את המשפט האחרון ומוסיף "'האשליה הייתה סדרת סרטי קוסמים בעשור השני של שנות האלפיים, לא משהו מעניין במיוחד אבל אולי ההורים שלכם זוכרים את זה". בינתיים אני משתדלת להנות משלב הביניים הטרום-מפחיד, שבו אינטיליגנציה מלאכותית היא עדיין בדיחה מוזרה והאינטרנט מפוצץ בסרטונים של רובוטים נופלים ומפשלים.
תמונות קצרות