הקרנת הסרט "ג'נקשן 48" בכרמיאל, שתוכננה להתקיים בעוד עשרה ימים במועדון נוער בעיר, בוטלה. לטענת העירייה נעשה הדבר בשל חוסר מקום במועדון, ולא בשל לחץ שהפעילו פעילי ימין על ראש העיר לבטל את האירוע בשל זהות יוצריו - הבמאי והתסריטאי אודי אלוני והראפר תאמר נפאר.

פעיל הימין שמאי גליק, מנכ״ל ארגון ״בצלמו״ (ארגון זכויות אדם יהודי), פנה במכתב לראש עיריית כרמיאל, עדי אלדר, בבקשה לבטל את הקרנת הסרט ״ג׳נקשן 48״ במתנ״ס בעיר. גליק כתב לאלדר כי ״מדובר בסרט שיוצרו וגיבורו הינם תומכים רשמיים של החרם והסרט משמיץ את מדינת ישראל. ארגון שתיל שמארגן את ההקרנה הוא ממן ידוע של ׳בצלם ו׳שוברים שתיקה׳״. גליק הוסיף ש״אין מדובר בעניין של חופש הביטוי, יתכבדו ויקרינו את הסרט באולם פרטי. גם ארגון להב״ה שהינו ארגון חוקי כעת לא היה מקרין אצלך סרט, נכון?״. לדברי גליק, במידה וראש העיר לא ייעתר לבקשתו הוא יעלה פוסט בו יקרא לכל תושבי העיר להתקשר לעירייה ולדרוש את ביטול ההקרנה.

להתנגדותו של גליק הצטרף סגן ראש העיר מסיעת הבית היהודי, רותם ינאי. בשיחה עם mako תרבות אמר ינאי: ״למדתי על הקרנת הסרט ועל הגוף הממן אותה רק היום ופניתי לקבלת הבהרה בנושא מראש העיר. זאת לא הפעם הראשונה שארגוני שמאל קיצוני מארגנים ערבים כאלה במסווה של שלום ואחווה כשהמטרה היא להכניס אג׳נדות שמאלניות קיצוניות לשיח בעיר. רק בשבוע שעבר התקיים בעיר דיון שהכותרות שיצאו ממנו הן ׳החיים בעיר מעורבת׳. חשוב להבהיר שכרמיאל לא הייתה ולא תהיה עיר מעורבת. אנחנו מקבלים באהבה את כל תושבי הסביבה, אבל כרמיאל הוקמה במטרה לייהד את הגליל״. ינאי ציין שבערב ההקרנה ייערך בעיר אירוע שכולו מבוסס על ערכי ישראל והיהדות בהשתתפות שלמה גרוניך, אליו הוא מזמין את כל תושבי העיר.

יוצר הסרט, אודי אלוני, השוהה בימים אלה בווייטנאם כשופט בפסטיבל סרטים מקומי, מסר ל-mako תרבות: "זה כבר לא מצחיק!!!  בהתחלה האקדמיה לקולנוע ניסתה לצנזר את תאמר נפאר שר מחמוד דרוויש כדי למצוא חן בעיני השרה, ואז השרה רגב יצאה והתירוצים נגמרו, ואז היא ניסתה למנוע הופעה של תאמר בחיפה שלמזלנו בגלל לחץ הציבור היא נכשלה, ועכשיו הימין חולה הנפש ביטל לנו הקרנה בכרמיאל לקהל מעורב יהודי ערבי. תביאו לי עוד אחד שבאמת חושב שמירי רגב דואגת לפריפריה כאשר מצנזרים אירועים שאנחנו עושים בהתנדבות בכרמיאל". אלוני ציין כי לא יוכל לעקוב אחרי הסיפור וביקש את עזרת הציבור בישראל למאבקו.

אודי אלוני פסטיבל ברלין (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
אודי אלוני פסטיבל ברלין | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

עוד בנושא ב-mako תרבות:

לפני שנודע לו על ביטול ההקרנה אמר לנו אלוני: "צריך מוח של חולה נפש להשוות בין ארגון גזעני שונא אדם שמזכיר את התקופות הכי חשוכות של האנשות כמו ארגון להב״ה או ממשלת ישראל לבין תאמר ואלי שמקדמים שלום ושוויון בין כל האנשים, יהודים ופלסטינים, נשים וגברים, במרחב שבין הנהר  לים. זה בערך להשוות בין ה-KKK למרטין לותר קינג. אני שמח להופיע בהתנדבות לקהל מעורב בכרמיאל של  ערבים ויהודים שרוצים לראות תרבות יחד בכרמיאל ולא תרבות אפרטהייד ליהודים בלבד כמו בקריית ארבע . מגוחך שמדינה שמשלמת שכר קבוע לרבנים, שמספרים ומלמדים שביהדות מותר לאנוס נשים, לרצוח ילדים ואף לבצע רצח עם על פי דין עמלק, מנסה להשתיק קולות של שיויון ואמנות משובחת. אין טעם להגיב למוח המעוות של גליק, אלא אם ראש העיר יתייחס לזה ברצינות. מצד שני,  מה שנחשב מוח מעוות עד לפי כמה שנים זה הבון טון של היום, אז בוא נראה מה יילד יום. בינתיים קיבלנו עוד ארבעה פרסים מדהימים ב-10 ימים האחרונים בטורקיה, ארה״ב וספרד, אז מי שיבוא להקרנה בכרמיאל צריך לבוא קודם כל לראות סרט טוב".

״ג׳נקשן 48״ זכה להצלחה רבה בפסטיבלים ברחבי העולם. הסרט זכה בין השאר בפרס הסרט הטוב בפסטיבל טרייבקה, בפרס חביב הקהל בפסטיבל ברלין ובפסטיבל וודסטוק האמריקאי, ובפרסים לשחקן הטוב ביותר ולמוזיקה בפסטיבל באנטליה. בקרוב ייצא הסרט גם להקרנות מסחריות בארה״ב וגרמניה.

מעיריית כרמיאל נמסר: ״האירוע היה אמור להתקיים במועדון נוער מקומי שבו לא מבוצעות הקרנות סרטים פתוחות לקהל. מפיקי האירוע הודיעו בהתחלה כי הם מעוניינים להשכיר את המקום לאירוע פרטי לכ-80 איש. לאחר שנודע כי המפיקים הזמינו את הקהל הרחב לאירוע הוחלט לבטלו. מפיקי האירוע הוזמנו לפנות למתקנים חלופיים בעיר״.

 

תאמר נפאר: "הפער בין התיאוריה למציאות הוא כמו הפער ביני לבין ארגון להב״ה"

בשעות האחרונות מתארגנות מספר פעולות מחאה מטעם גולשים אשר מבקשים מראש העיר, עדי אלדר, לחזור בו מההחלטה. בקמפיין הפייסבוק שנקרא "מסמסים לעדי אלדר" נכתב: "ראש עיריית כרמיאל, עדי אלדר, הוא מהמחנה שלנו. אבל הוא עשה טעות. לחץ שהימין הפעיל עליו גרם לו לבטל הקרנה של הסרט 'ג'נקשן 48' של תאמר נפאר ואודי אלוני בכרמיאל, לקהל מעורב של ערבים ויהודים. רק לפני שנה אמר עדי אלדר 'שותפיו של יגאל עמיר נמצאים היום בשלטון'. הוא בסדר, הוא משלנו, אבל כמו רבים במחנה הוא נכנע ללחץ הימין והפנים את הביקורת שלהם נגדנו. התפקיד שלנו בקבוצה הוא למנוע את הסחף ימינה. לתת גב ותמיכה לבני המחנה הדמוקרטי כדי שיעשו את ההחלטה הנכונה מוסרית ואנושית. אם לא נהפוך את ההחלטה הזו, יגיעו עוד הרבה אחריה".

ההודעה המשיכה: "יש לנו הזדמנות להשיג ניצחון חשוב. כותרת במאקו שעדי אלדר חזר בו מביטול הקרנת הסרט ושהסרט בכל זאת יתקיים למרות מחאות הימין, יעביר מסר מחזק לכל אותם מקבל החלטות שפויים ברחבי הארץ, מסר שלא נכנעים לימין המתלהם. מסר שיחליש את הימין. בוא נשפיע על השיח בארץ ונעצור את הימין. סמסו עכשיו בנימוס ובתמיכה לעדי אלדר. קראו לו לחזור בו מההחלטה, קראו לו לא להיכנע לימין. עודדו אותו לקדם שיח של שותפות בין יהודים וערבים ולאפשר את הקרנת הסרט. כי הארץ שלנו צריכה את זה. שלושים הודעות היום יעשו את העבודה. קחו חלק ופרסמו צילום מסך בתגובות", כך נכתב בטקסט אשר פורסם אצל עשרות גולשים שלוקחים חלק במחאה.

גם תאמר נפאר, כוכב הסרט ואחד מכותביו, התייחס לביטול ההקרנה בפוסט שפרסם: "אז אחרי כל הסערות עכשיו ביטול בכרמיאל. זה שהסרט בוטל זה מראה לשקרים שמדינת היהודים מספרת לעצמה, עכשיו הם כבר פועלים נגד הערכים שהם תמיד ניסו להתגאות בהם, והפער בין התיאוריה למציאות הוא כמו הפער ביני לבין ארגון להב״ה. האמת לביטולים וצעקות כבר התרגלתי, אבל להשוות ביני לבין כנופיה גזענית?"'.

הפוסט המלא של נפאר:

ההודעה על ביטול המופע התקבלה בהפתעה גם בקרב פרויקט הארגונים "חברה משותפת בכרמיאל" ו"קהילות שקופות" שארגנו את ההקרנה. בתגובה משותפת שהעבירו לידי mako נמסר: "צר לנו כי עיריית כרמיאל ביטלה את הקרנתו של הסרט 'ג'נקשן 48' ובכך למעשה נותנת יד לסתימת פיות בשל לחצים המופעלים עליה, אנו מצפים שהעירייה תעשה את המאמצים הנדרשים על מנת שההקרנה תצא לפועל ולא תיכנע לאיומים של גורמים כאלו ואחרים...מטבע הדברים אנו עוסקים ומביאים לדיון סוגיות המעסיקות את החברה הישראלית כחברה מעורבת, גם אם מדובר לעיתים בסוגיות מעוררות מחלוקת מנקודת מבט של חלקים בחברה הישראלית, הדיון הוא דיון שראוי שיעשה בדרך של כבוד הדדי, סובלנות ופתיחות ולא מתוך ניסיון להשתיק פיות ולעשות דה לגיטימציה למיעוטים בחברה ולעמדות שהן בניגוד לעמדת הרוב".

"לעניין תגובתו של אודי אלוני, לאור המטרות של הפרויקט והרצון לשדר מסר של הידברות, פתיחות, ואמונה ביכולת לקיים חברה משותפת, חשוב לנו שהשיח סביב הקרנתו של הסרט לא יהיה שיח קיצוני, מתלהם, מדיר, של חוסר תקווה אלא שיח שמביע שאט נפש, דאגה עמוקה בשל סתימת הפיות...ישראל כמדינה דמוקרטית, המורכבת ממיעוטים שונים, חובתה לאפשר למיעוטים הללו את חופש הביטוי והיצירה ואת קיומו של דיון ציבורי אמיתי, עמוק, המשקף את מגוון התחושות והדעות. אם מדינת ישראל וממשלת ישראל מעוניינים לייצר מרחב של חיים משותפים גם עם המיעוט הערבי כפי שלעיתים היא מצהירה, אין היא יכולה לדחוק/למחוק/להשתיק את הקולות האותנטיים, המשקפים את המציאות היומיומית של קיפוח, אפליה והדרה, גם אם קולות אלו מביעים ביקורת קשה ונוקבת".