עונת הדמעות נפתחת ממש בימים אלה בהוליווד עם תחילתו של המרוץ לאוסקר 2013, ואם לשפוט לפי ההתחלה היא צפויה להיות רטובה במיוחד השנה. ראשי האולפנים הגדולים עורכים בימים אלה הקרנות פרטיות מיוחדות של הסרטים המועמדים למבקרים ואנשי אקדמיה, ובשישי האחרון הגיע גם תורו של "עלובי החיים", המיוזיקל עמוס הכוכבים של השנה. שעתיים ו-40 דקות לאחר מכן, כשכותרות הסיום על המסך, קם האולם כולו על הרגליים, הריע ממושכות, קינח בהתרגשות ומחה דמעות. שלושה חודשים בדיוק לפני טקס האוסקר, ממהרים המומחים להמר: זה עומד להיות הזוכה הגדול.

אין תמונה
יש לכם חמש שקל עד באר שבע?
נקודת הפתיחה של "עלובי החיים" דווקא לא בישרה טובות ליוצרי הפרויקט. הרומן ההיסטורי של ויקטור הוגו, שנכתב באמצע המאה ה-19, עובד כבר לעשרות סרטים, מחזות, תסכיתי רדיו וסדרות טלוויזיה. בנוסף הסרטים המוזיקליים של השנים האחרונות ("ניין", "Rock Of Ages" ועוד) נחשבו לכישלונות מסחריים וביקורתיים. אם כל זה לא הספיק, התכנון המקורי היה לצלם את הסרט הקודר כמחזמר בתלת ממד, שעשוי היה להפוך אותו למחולל מיגרנות חסר תקדים. אבל היו גם צדדים חיוביים: האיש מאחורי הפרויקט הוא טום הופר, זוכה האוסקר על "נאום המלך" (ששלל מיד את אופציית ה-3D), שורה של שחקנים מובילים נאספו סביבו, והנוסחה ההיסטורית-נוסטלגית שעובדת כל כך טוב על מצביעי האוסקר.

עלילת עלובי החיים מתארת את סיפורה של צרפת בין השנים 1815-1832 דרך מספר דמויות מפתח. המרכזית שבהן היא ז'אן ולז'אן, אסיר משוחרר ועני מרוד, שמנסה למצוא את דרכו חזרה בחברה קשת היום. יו ג'קמן נבחר לגלם את ולז'אן, כשבתפקידים המרכזיים האחרים מככבים ראסל קרואו, אן הת'אוויי (שמסומנת בשלב זה כמועמדת בכירה לפרס שחקנית המשנה), סשה ברון כהן אמנדה סייפריד והלנה בונהאם קרטר. 

"הת'אוויי מנצחת!", צייץ קריס טאפלי, מבקר קולנוע בכיר, בחשבון הטוויטר שלו מיד לאחר הצפייה בסרט. "בכיתי לאורך כל הדרך, הקהל בניו יורק היה בטירוף". יתר המבקרים מיהרו להצטרף לשבחים. "הבחירה להשמיע את השחקנים שרים בקולות שלהם הפכה את הסרט לחגיגה", קבע סקוט פיינברג מה"הוליווד רפורטר", ולוסי גיבסון, עורכת הקולנוע ב"ווסט אוסטרליאן" סיכמה: "זה יתפוס אתכם בלב וילחץ עד שתתייפחו כמו תינוקות. אני אמנם מהמרת מוקדם אבל פרס הסרט הטוב ביותר כתוב על גבי כל הסרט הזה".

אין תמונה
תמשכו, עגלות, הם עומדים במים העמוקים
"עלובי החיים" צפוי להיפתח לקהל הרחב בעולם בליל הכריסמס, 25 לדצמבר. לישראל הוא אמור להגיע קצת יותר מחודש לאחר מכן, ב- 7 בפברואר. הכינו קלינקס מראש.