אל תשאלו את גרטה גרוויג על ישראל – זאת ההנחיה שקיבלו עיתונאים שראיינו את השחקנית המוערכת, לקראת הסרט הראשון בבימויה - "ליידי בירד". כוכבת סרטי האינדי ("גרינברג", "פרנסס הא") מקדמת במרץ את סרט הביכורים שלה, שמתחיל לצבור באזז אוסקר רציני. לפי המגזין "פייג' סיקס", עוזריה של גרוויג הנחו עיתונאים להתרחק מהנושא הרגיש, כדי לא לפגוע במסע יחסי הציבור של הסרט. גרוויג חשפה עמדות אנטי ישראליות כשהביעה התנגדות להעלאת ההצגה "אישה בורחת מבשורה" במרכז לינקולן בניו יורק, בשל העובדה שהוא נתמך על ידי משרד התרבות הישראלי.

גורמים בהוליווד סיפרו לאתר על ההנחיות שקיבלו העיתונאים: "בפסטיבלים של טורונטו וטלורייד, נאסר על עיתונאים לשאול את גרוויג על התנגדותה להעלאת מחזה בתמיכה ישראלית במרכז לינקולן. יש לגרוויג קמפיין אוסקר שנמצא בעיצומו, והצוות שלה לרוצה שהדעות האנטי ישראליות והשנויות במחלוקת שלה יפגעו בסיכוייה". נציגיה של גרוויג הכחישו את הדברים ומסרו למגזין תגובה קצרה: "זה לא נכון בכלל".

הפרשה החלה בחודש יולי האחרון, כשגרוויג ועוד 60 אמנים חתמו על עצומה הקוראת למרכז לינקולן לבטל את ההצגה "אישה בורחת מבשורה", המבוססת על ספרו של דוד גרוסמן ונתמכת על ידי משרד התרבות הישראלי. העצומה אורגנה על ידי עמותת "עאדלה ניו-יורק", שקוראת להחרמת ישראל בשל היחס של המדינה לפלסטינים. 

דוד גרוסמן (צילום: חדשות 2)
קוראים לביטול ההצגה שלו. גרוסמן | צילום: חדשות 2

בעצומה עליה חתמה נערת האינדי לשעבר נכתב: "זה מטריד מאוד שמרכז לינקולן, אחד המוסדות התרבותיים המובילים בעולם, עוזר לממשלת ישראל להפעיל את האסטרטגיה השיטתית של 'מיתוג ישראל' – שימוש באמנות ותרבות כדי להסיט את תשומת הלב מהקולוניזציה האלימה שהמדינה מפעילה כבר עשורים רבים, מהכיבוש הצבאי הברוטלי ומניעת הזכויות הבסיסיות של בני האדם הפלסטינים". 

למרות תמיכתה של גרוויג, העצומה לא נפלה על אוזניים קשובות. מנהלת מרכז לינקולן דחתה את הדרישה, ושורה של מנהלים הוליוודיים בכירים חתמו על עצומת נגד בה נאמר כי "השתקה סלקטיבית של אמנות היא דבר מסוכן".

לא ידוע הרבה על עמדתה של גרוויג ביחס לישראל, פרט לאותה עצומה כושלת, אך אם נציגיה מנסים להימנע מהנושא, ניתן להניח שהיא לא מהמעריצים הגדולים של הציונות. בין אם היא תומכת BDS, או שדעותיה מתונות יותר, ברור שדיון פוליטי על ישראל יפגע בתדמיתה הנקייה. עם כל הכבוד לפוליטיקה, גרוויג לא שוכחת מה הדבר הכי חשוב – לקבל פרסים מהממסד ההוליוודי כמובן – והפלסטינים יכולים לחכות.

mako תרבות בפייסבוק