הבחירות של ישי אדר

1. "הערת שוליים" (2011). עיצוב פסקול: עמית פוזננסקי

אחד מפסי הקול השנויים ביותר במחלוקת בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי. המוזיקה שכתב עמית פוזננסקי משכה תשומת לב בעיקר בגלל הבומבסטיות והעובדה שהיתה בולטת כל כך בתוך הסרט. למעשה המוזיקה מהווה 50 אחוז מהעלילה בסרטו של יוסף סידר, והיא נושאת על גבה את ההומור והטירוף של הדמויות. ללא החזון המוזיקלי שיש בסרט הזה, זה היה סרט אחר.

קטעי פסקול מתוך הטריילר:

2. "השוטר אזולאי" (1970) - נורית הירש

פסקול נוסח רוברט אלטמן. השיר המפורסם של נורית הירש מופיע לכל אורך הסרט, כאשר הוא משנה פורמט, צורה, צבע וצליל והופך את "השוטר אזולאי" של אפרים קישון לסרט עם נעימת נושא קלאסית בניחוח צרפתי.

3. "הגלגול" (2008) - סריל מורין

סרטו הדוקומנטרי של נתי ברץ עוקב אחרי מסע של נזיר טיבטי שמחפש את גלגולו של לאמה שנפטר ושאמור להתגלגל ולהיוולד מחדש. המוזיקה של סריל מורין מובילה את הסיפור בעדינות מכשפת.

4. "בירושלים" (1963) - עדן פרטוש

סרטו הדוקומנטרי המופלא של דוד פרלוב זכה לפסקול נוסח "הירושימה אהובתי" של אלן רנה. המלחין עדן פרטוש כתב מוזיקה עזה ואקספרסיוניסטית. אחד מפסי הקול הבודדים שנעשו כאן ברוח הזו. רציני, קודר ומאד סיפורי. 

הבחירות של יונתן בר גיורא

1. "מאחורי הסורגים" (1984) - אילן וירצברג

אילן וירצברג כתב את המוזיקה לסרט של אורי ברבש בשנות הזהב שלו, קצת אחרי "בציר טוב" המונומנטלי (שיצר יחד עם שמעון גלבץ), ותוך כדי הפקת אלבומים לגלי עטרי, נורית גלרון, שמוליק קראוס ורבים אחרים. את המנגינה שכתב לסרט הכלא האולטימטיבי הזה, שהיה מועמד לאוסקר, ביצע בעצמו, עם צליל הגיטרה הפינק-פלוידית שלו וקול הפאלצט העדין. תמה קולנועית מושלמת, כזו שחודרת לך ללב אחרי שמיעה או שתיים. הפסקול כולל גם את "תני לי יד" (שמרית אור-נורית הירש) – שהפך לאחד מלהיטיו של בועז שרעבי.

2. "סובנירים" (2006) - שי בכר

את המוזיקה לסרט הדוקומנטרי עטור הפרסים והמצוין של שחר כהן וחליל אפרת כתב שי בכר, ג'אזיסט ירושלמי שחי כבר שנים בניו יורק. הפסקול המושקע מאוד מתכתב בתחכום קומי מושלם עם מארשים של הצבא הבריטי משנות ה-40 ותורם לסרט המרגש קצב, חיוך וארומה תקופתית.

3. "האח של דריקס" (1994) - חיים פרנק אילפמן

פרנק חיים אילפמן הוא אחד ממלחיני הקולנוע המובהקים של הקולנוע הישראלי. בשנים האחרונות דרך כוכבו, ואחרי שורת פיצ'רים מנצחת שהלחין בישראל ("מי מפחד מהזאב הרע", "נודל", "אבוללה") הוא מלחין עכשיו לליגת העל בהוליווד. בחרתי לרשימה דווקא את המוזיקה הצנועה והמדויקת שכתב לסרט המעולה של אורי ענבר ודורון צברי, שהיא אחת העבודות המוקדמות שלו לקולנוע. המנגינה הכובשת, והבחירה בחצוצרה ככלי מוביל, שמנגן לפעמים אסוציאציות צבאיות ולפעמים רמזים של תפילה – סיפקה מצע רגשי עמוק ומדויק לסרט נוגע ללב (עם טל פרידמן בתפקיד ראשי בלתי נשכח).

4. "בת זונה" (2015) - אופיר לייבוביץ'

סרטה של נירית אהרוני הוא סרט קשה, לא מתחנף, על אחד הנושאים המזעזעים שיש – הזנות בישראל. כל מי שמתלבט לגבי השאלה האם יש להפוך את שוכרי שירותי המין בתשלום לעבריינים יגבש דעה מוצקה בתום צפייה לא פשוטה בסרט העוצמתי הזה. אופיר לייבוביץ, גיטריסט "נקמת הטרקטור" ומלחין קולנוע וטלוויזיה ותיק, מציג כאן את אחת העבודות המרשימות ביותר שלו. פסקול שעוטף אותך בצמרמורת לאורך כל הסרט. צלילי סינטי וגיטרה שמגיעים ישר מהשאול. פסקול מודרני, חריף והופך קרביים, ממש כמו הסרט לו נכתב.

5. "הרחק מהיעדרו" (2014) - אין פסקול

עוד סרט קשה, על נושא קשה עוד יותר - אב אנס (על פי ספרה בשם זה של המשוררת והסופרת שז). הבחירה של הבמאית קרן ידעיה ליצור סרט בלי פסקול היא סוג של התרסה ותמרור אזהרה – לא כל סרט צריך מוזיקה. יש סרטים שהם כל כך עוצמתיים עד כי כל צליל נוסף מיותר בהם. מאז שג'ון קייג' כתב את "4:33" המפורסם שלו אנחנו יודעים שהימנעות מנגינה היא אקט הלחנתי מובהק. הבחירה של ידעיה לא להלחין את הסרט היא בדיוק כזו. הדממה המהדהדת שבו היא המוזיקה הכי מדויקת שאפשר היה לכתוב לו.

ישי אדר הוא מוזיקאי, מלחין קולנוע וניו מדיה וראש מסלול מוזיקה והלחנה לקולנוע בביה"ס לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר. יונתן בר גיורא הוא מוזיקאי ומלחין קולנוע ומרצה בכיר במסלול.