גם 75 שנים אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה והזוועות שהביאה איתה, עוסקים עדיין היסטוריונים בשאלה האם העולם יכול היה למנוע אותה לו רק היה עוצר את היטלר בזמן. אזהרות וסימנים מקדימים לבאות לא חסרו למנהיגים, כפי שכבר למדנו בשנים שחלפו מאז, אבל כעת מסתבר שגם סרט דוקומנטרי חשוב במיוחד שהופק בארצות הברית ידע לסמן כמעט עשור מראש את האיש המסוכן ביותר בעולם.

"שלטון הטרור של היטלר" (Hitler's Reign Of Terror) הוא שמו של סרט אמריקאי שנמצא לאחרונה במקרה בארכיון קולנוע בבריסל שבבלגיה. את הסרט יצר לא אחר מאשר קורנליוס ונדרבילט, יורש העצר לאחת מהמשפחות החזקות ביותר במדינה באותן שנים. חברת ונדרבילט הייתה זו שזכתה במכרז להנחת קווי הרכבת ברחבי ארה"ב, במקביל לשליטתה גם בתחום הספנות והנדל"ן באזור ניו יורק.

קורנליוס ונדרבילט יצא לביקור בגרמניה ב-1933, השנה בה עלה היטלר לשלטון במדינה, כשהוא מתעד במסרטה שלו את המתרחש. בסרט נראים קטעים המציגים את כינוסי הענק של המפלגה, אליהם הצליח ונדרבילט להסתנן. הנאומים המתלהמים וסימני השנאה לזרים נראו כבר אז היטב. כמו כן מציג הסרט גם קטעים של בזיזת חנויות יהודים, שריפות ענק של ספרים ומחסומי פתע בהם נבדקו אזרחים באגרסיביות על ידי החיילים הגרמנים. ונדרבילט אף הצליח לקיים ראיון קצר עם הפיהרר כשהוא מתחזה לעיתונאי. חלק מהחומרים הנראים בסרט הם החומרים המקוריים שצולמו על ידי ונדרבילט, וחלקם (כמו החיפוש של החיילים ברכבו) הם שחזורים שנעשו לאחר שובו.

שלטון הטרור של היטלר (צילום: צילום מסך מתוך youtube)
הסימנים המקדימים כבר היו שם. היטלר נואם בקטע מתוך הסרט | צילום: צילום מסך מתוך youtube
הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים של ניו יורק ב-1934 וזכה להצלחה גדולה. מי שהתלהב הרבה פחות מההצלחה הייתה שגרירות גרמניה בארצות הברית, שהביעה מחאה רשמית כנגד הסרט ודרשה לצנזר ולתקן חלקים נרחבים ממנו. הגרסה הערוכה הוצגה לאחר מכן בערים נוספות בעולם, אך שם זכתה להרבה פחות התעניינות. אספן אמנות בלגי התעניין בגרסה המקורית של הסרט וביקש להציג אותה, אך מעולם לא טרח לאסוף אותה. כך שרד הסרט את ימי המלחמה מבלי שאיש יידע על קיומו, בעוד שכל העותקים האחרים של הסרט הושמדו או נעלמו במהלך השנים.

אחרי שנמצא הסרט ההיסטורי הוא נשלח למעבדה שם עבר המרה לגרסה דיגיטלית. את הגרסה הזו יוכלו המבקרים במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MOMA) לראות לראשונה החל מחודש אוקטובר.

>> בואו לפייס שלנו