מייק ניקולס, מהיוצרים הגדולים בקולנוע ובתעשיית הבידור ב-50 השנים האחרונות , הלך אתמול (רביעי) לעולמו בגיל 83. ככל הידוע בשלב זה ניקולס לא סבל ממחלה או סיבוך רפואי כלשהו ומותו התרחש בפתאומיות. ניקולס משתייך לקבוצה האקסקלוסיבית של זוכי ה-EGOT  (אמי, אוסקר, גראמי וטוני) וחתום על שורה ארוכה של יצירות מצליחות ככותב, מפיק ובמאי.

"הוא היה בעל חזון מהרמה הגבוהה ביותר", נכתב בהודעה רשמית מטעם נשיא רשת ABC News, ג'יימס גורדון. ניקולס הוא בן זוגה של דיאן סוייר, המגישה הוותיקה של הרשת. "אף אחד לא היה בעל תשוקה למקצוע כמו מייק". לאורך הקריירה זכה ניקולס באוסקר הבימוי על "הבוגר" ב-1967 ו-4 מועמדויות נוספות, ב-5 פרסי אמי, 9 פרסי טוני, פרס גראמי ותארי כבוד מטעם איגוד הקולנוע האמריקאי ומרכז קנדי.

ניקולס נולד בגרמניה בשם מיכאיל איגור פשקובסקי, בן לאב יהודי ממשפחה אמידה שהיגר לגרמניה לאחר המהפכה הבולשביקית. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלטה המשפחה לשיקגו, שם גדל ניקולס והחל להתפתח כשחקן, זמר ובמאי. בתחילת שנות ה-60 ביים ארבע הצגות מצליחות שזיכו אותו בפרס הטוני, ביניהן "יחפים בפארק" שהזניק את הקריירה של רוברט רדפורד ו"מלון פלאזה" עם מורין סטייפלטון.

הבוגר
הסרט שהוליד כוכב. דסטין הופמן
המעבר לתחום הקולנוע היה מוצלח לא פחות. סרט הבכורה של ניקולס ב-1966 "מי מפחד מווירג'יניה וולף?" זכה ב-5 פרסי אוסקר (13 מועמדויות). שנה בלבד לאחר מכן ביים ניקולס את מה שנחשב לאחד מסרטי ההתבגרות הגדולים של כל הזמנים. "הבוגר" הפך את דסטין הופמן לכוכב והעניק לניקולס את האוסקר היחיד שלו. בהמשך ביים גם את העיבוד הקולנועי של "מלכוד 22", "כלוב הציפורים", "קרוב יותר" ו"מלחמתו של צ'רלי ווילסון".

לאחרונה עבד ניקולס על פרויקט עבור רשת HBO שעיבד את המחזה זוכה הטוני "כיתת אמן" לטלוויזיה. מריל סטריפ, ששיתפה עמו פעולה במספר סרטים בעבד, יועדה לככב בסדרה. ניקולס הניח מאחוריו אישה, שלושה ילדים וארבעה נכדים.