פסטיבל הקולנוע בחיפה נחשב במשך שנים ל"אח הקטן" של הפסטיבל בירושלים, אולם בשנים האחרונות, עם היחלשותו הכלכלית של הפסטיבל הירושלמי והתעצמותו של זה החיפאי, נדמה כי התהפכו היוצרות. גם השנה, שנתו ה-29, מציג פסטיבל חיפה תוכניה מסקרנת, הכוללת כ-200 סרטים (מהם 75 ישראלים), הקרנות בכורה, סרטים חדשים של במאים בכירים והרבה קולנוע איכותי.

את הפסטיבל, שיחל ביום חמישי הקרוב ויתקיים לאורך כל חול המועד סוכות (19-28.9), יפתח סרטו החדש של ארי פולמן "כנס העתידנים". פולמן, חיפאי במקור ואוהד שרוף של מכבי המקומית, מתח כהרגלו את הגבולות ויצר, תוך שהוא משלב צילום ואנימציה, סרט שהוא ערבוב בין מציאות והזיה, עתיד וקלאסיקה, כימיה וביולוגיה. במקומות בהם הוצג, פסטיבל קאן למשל, עורר הסרט עניין לא קטן, אולם התגובות כלפיו היו מעורבות. בניגוד ל"ואלס עם באשיר", הפעם מדובר בסרט לא ישראלי בשום צורה, בו מככבים (בין היתר) רובין רייט והארווי קייטל. מעניין יהיה לראות אילו תגובות יעורר פולמן הפעם בקרב הקהל הישראלי.

שני סרטים ישראלים מסקרנים נוספים, שיתחרו במסגרת תחרות הקולנוע העלילתי, הם "מעל לגבעה" של רפאל נדג'ארי, שהוצג גם הוא בפסטיבל קאן האחרון ו"אנשים כתומים" של חנה אזולאי הספרי. מעל לגבעה, סרט אנושי העשוי בעדינות, הוא סיפורו של שאול (אורי פפר), גרוש בודד, המנסה להיחלץ ממצב נפשי קשה. כדי לעשות זאת הוא מבקר את אביו (מוני מושונוב), מתעמת איתו ומאשים אותו במצבו. האב ואשתו (מיכאלה עשת) מחליטים לטפל בבן בעזרת טיפול אלטרנטיבי.

אין תמונה
מתוך "אנשים כתומים" של חנה אזולאי הספרי

ב"אנשים כתומים", סרט הבכורה של חנה אזואלי הספרי כבמאית, אנו מתוודעים שוב, בדומה ל"שחור" שכתבה, למבטה הייחודי של הספרי על העדה המרוקאית. ביתה של סבתא זוהרה ביפו הוא מקום עלייה לרגל לבני העדה המרוקאית, המגיעים אליה כדי שתחלום על עברן של משפחותיהם במרוקו. עם השנים תש כוחה של זוהרה, היא מתקשה לחלום ומחפשת מחליפה בקרב בנות משפחתה. בתה סימון, בעלת מסעדה קטנה בבת ים, לא מעוניינת בתפקיד ואילו זוהרה מגייסת את בעלה של סימון, ז'קי, להילחם בבתה ולעזור לה להרחיק אותה מהמסעדה. אחותה של סימון, פאני, שפית מצליחה בפריז, חוזרת ארצה אחרי 16 שנות היעדרות, כדי לעזור במאבק נגד הסבתא והבעל והיצרים מהעבר מתעוררים במלוא עוצמתם. בסרט משחקים חנה אזולאי הספרי עצמה, יורם טולדנו, ריטה שוקרון, אסתי ירושלמי ועוד.

בתחרות הקולנוע הישראלי העלילתי, המהווה מעין "הכנה" לרשימת הזוכים בפרסי אופיר, ישתתפו גם "אחרי הים" של יוסי אשכנזי, "אנה ערבייה" של עמוס גיתאי, "בית לחם" של יובל אדלר, "הבן של אלוהים" של גיא נתיב וארז תדמור, "כידון" של עמנואל נקש, "לוויה בצהריים" של אדם סנדרסון, ו"סוכריות" של יוסף פיצ'חדזה.

בנוסף, יוצגו הפסטיבל גם 12 סרטי דוקו ישראלים, שיתחרו בתחרות הקולנוע התיעודי, 48 סרטים קצרים, סרטי סטודנטים וסרטי אנימציה שנוצרו בארץ, הקרנות מיוחדות לציון 40 שנים למלחמת יום כיפור ועוד קולנוע מקומי, שחובביו ימצאו בפסטיבל תוכנית גדושה.

מחו"ל יגיעו לחיפה 125 סרטים, שיוקרנו במסגרות רבות ומגוונות. במסגרת "חיפה קלאסיק" יוצגו סרטי מופת בגרסאות משוחזרות, מהם כדאי לתפוס את "בטיחות לפני הכל" האילם של הרולד לויד, ממנו לקוח השוט המפורסם בו נתלה לויד על שעון ענק, "ילדי גן העדן" הצרפתי האלמותי של מרסל קרנה, "הגנב מבגדד של ראול וולש ו"פדורה", סרטו הלפני אחרון של הבמאי והתסריטאי הענק בילי ווילדר ("חמים וטעים", "שדרות סנסט").

מסגרת קלאסית נוספת היא מחווה לפדריקו פליני, במסגרתה יוצגו תערוכת צילומי סטילס והסרט "צ'או פדריקו!", שניהם של הצלם והדוקומנטריסט גדעון בכמן, ידיד אישי של פליני והיחיד שהורשה לצלם על הסט של "שמונה וחצי" (שעותק משוחזר שלו יוצג גם הוא). כמו כן יוצג הסרט התיעודי "זה שם מוזר, פדריקו!", של אטורה סקולה, גם הוא ידיד אישי שליווה את פליני לאורך הקריירה שלו.

גם גדול במאי יפן, יאסוז'ירו אוזו, יזכה למחווה בה יוצגו שלושה מסרטיו: "סיפור טוקיו", פרח השוויון" ו"אחר צהריים סתווי". לטעמי, המסקרן מהשלישייה הוא "סיפור טוקיו", יצירה אנושית נוגעת ללב המביאה את סיפורם של בני זוג קשישים, העושים את דרכו לטוקיו בימים שאחרי תום מלחמת העולם השנייה, כדי לבקר את ילדיהם. לכאורה זהו סיפור משפחתי פשוט, אולם העושר הסגנוני שבו והטיפול הרגיש והעדין בנושא האוניברסאלי של הפער בין דורי, הפכו את הסרט הזה לאבן דרך בקולנוע העולמי. במסגרת המחווה לאוזו יוצג גם הסרט "משפחה בטוקיו" של יוז'י ימאדה, מעין גרסה עכשווית ל"סיפור טוקיו" המופתי.

מאירופה מגיעים לחיפה סרטים בולטים רבים, מהם נציגים של מדינות שונות לאוסקר. שלושה מהם, "אהבה", "אמונה" ותקווה", מהווים יחד את טרילוגית "גן העדן" של הבמאי האוסטרי אולריך סיידל. אלו הם סיפוריהם של שלוש נשים מאותה משפחה, היוצרים יחד פסיפס מרתק. ב"אמונה", שהוצג בוונציה, אנו מתוודעים לסיפורה של נוצרייה אדוקה המבקשת לגאול את כל הסובבים אותה, ב"תקווה" זוהי דווקא נערה שמנמנה, החווה אהבה אסורה לרופא במחנה ההרזיה בו היא מנסה להיפטר ממשקלה העוקף ואילו ב"אהבה", הטוב בטרילוגיה, יוצאת הגיבורה, אישה מזדקנת, למסע ביבשת אפריקה שמטרתו קניית אהבה, פיזית ונפשית, בעבור חופן של יורו.

עוד יגיעו מאירופה: "המחברת הגדולה" של הבמאי ההונגרי יאנוש סאס, המבוסס על רב המכר של אגתה קריסטוף ויוצג במסגרת "הבמאים של המחר". שני תאומים בני 13 נשלחים על ידי אמם להעביר את תקופת מלחמת העולם השנייה אצל סבתם שבכפר. השניים מכנים את הסבתא מכשפה, מעלילים עליה שהרעילה את בעלה וכדי לשרוד הם מתמסרים לתוכנית לימודים קשוחה וכותבים במחברת שקיבלו מאביהם, הנמצא בחזית, את כל הקורות אותם.

במסגרת "עוגן הזהב", תחרות הקולנוע הים תיכוני, יוצג "באושר ובעושר", סרטה של הבמאית הטורקייה אסלי אוזגה. קאן, ארכיטקט מצליח, ואשתו האמנית אלה, חיים בשכונה עשירה באיסטנבול. כאשר בתם עוזבת את הבית ויוצאת ללימודים, נשארים השניים לבדם ואילו אלה שומעת במקרה שיחת טלפון של בעלה, המערערת את חיי הנישואים והנוחות של השניים.

לידיעת הקורא ולדימיר פוטין, יוצג במסגרת "מזרחה מהמערב" הסרט "גורדי שחקים מרחפים בשמיים" של הבמאי הפולני תומאש וסילבסקי. בפולין השמרנית, שההומוסקסואליות אסורה בה בתכלית האיסור, מנסה הספורטאי הצעיר קובה לנהל מערכות יחסים מקבילות עם חברתו סילביה ועם בחור בן גילו שפגש במקרה. קובה המבולבל נקרע בין העולמות ואינו יודע כיצד להתנהל במדינה בחברה השמרנית בה הוא חי. הסרט הוגדר בפולין כ"סרט הפולני הוורוד הראשון".

שני במאים ידועי שם, שיציגו בפסטיבל סרטים חדשים, הם ג'ים גרמוש ובריאן דה פלמה. בסרטו החדש, "רק האוהבים שורדים", נוגע ג'רמוש בז'אנר העל טבעי. זהו סיפור אהבה בן מאות שנים, המתרחש בין דטריוט פושטת הרגל לטנג'יר האקזוטית. לתוך אהבתם של מוסיקאי מתבודד (טום הידלסטון) וחברתו אווה (טילדה סווינטון) מתפרצת אחותה הצעירה והפרועה ומעמידה את האהבה במבחן הקשה ביותר בו עמדה אי פעם.

סרטו של דה פלמה, "תשוקה", הוא סיפורן של שתי נשים חזקות המוכנות לעשות כל שנדרש על מנת להתקדם בתעשיית הפרסום. זהו מותחן פשע מסוגנן, המסתבך והולך כאשר כריסטין (רייצ'ל מקאדמס) גונבת רעיון מאיזבל (נומי ראפאס), המחליטה בתגובה לפתות את בן הזוג של כריסטין.

את הפסטיבל ינעל הלהיט ההוליוודי התלת ממדי "כוח המשיכה" של אלפונסו קוארון. ג'ורג' קלוני וסנדרה בולוק הם צמד אסטרונאוטים המוצאים את עצמם לבדם בחלל, אחרי שהחללית שלהם מתרסקת. הסרט, שייצא לאקרנים בישראל מייד לאחר הפסטיבל, הוא הצצה, מעוצבת ומצולמת היטב, לעולמם העתידני של בני האדם ולסיטואציה חסרת אונים בו.

פרטים נוספים ותוכנייה מלאה, באתר הפסטיבל.