כבר תקופה ארוכה שכולם מדברים על ישראלית אחת בהוליווד, גל גדות. עכשיו היא מככבת בסרט חדש נוסף, רגע אחרי "באטמן נגד סופרמן" וכמה חודשים לפני "וונדר וומן". אבל מה שמיוחד ב"קרימינל" (שמופץ בישראל על ידי יונייטד קינג של האחים אדרי) הוא שגדות היא לא הישראלית היחידה שמעורבת בסרט - הבמאי הישראלי אריאל ורומן חתום עליו, ולצד גדות משתתפת בו סוללת כוכבים מדהימה למדי, עם קווין קוסטנר בתפקיד ראשי מפתיע, ריאן ריינולדס, טומי לי ג'ונס וגארי אולדמן. 

זה הפיצ'ר הרביעי של ורומן בן ה-43, שהפך בשקט בשקט לבמאי הישראלי המוביל בהוליווד ומבקר כעת בישראל לכבוד בכורת הסרט יחד עם קוסטנר. סרטו הקודם, דרמת הפשע "אייסמן" המבוססת על סיפורו האמיתי של רוצח בשירות המאפיה בגילומו מקפיא הדם של מייקל שאנון זכה להצלחה, ועכשיו הוא שוב עוסק בבאד גאי קשוח. קוסטנר, שרגיל לגלם דמויות אמריקאיות אהיבות ואבהיות, שובר את הטייפקאסט בתפקיד ג'ריקו סטיוארט, פושע קטלני וחסר מצפון שנבחר לפרויקט ממשלתי במסגרתו מושתלים במוחו המיומנויות והזכרונות של סוכן CIA (ריינולדס). משם העניינים מסתבכים כצפוי, והפושע המסוכן נאלץ להציל את המצב. "יש לי ענין באנטי-גיבורים", אומר ורומן. "זה מאפשר לך להעביר את הצופה מסע מיוחד כשהדמות הראשית לא מעוררת הזדהות באופן מיידי, כשהיא לא מתאימה מבחינה מוסרית והצופה עובר שינוי מהותי ביחס לתפיסה שלו על התחברות לבני אדם. יש פה אמירה, שאנחנו צריכים להקשיב לאנשים שאנחנו חושבים שאין לנו סיכוי להתחבר אליהם, לתת להם צ'אנס". 

 

ביחס ל"אייסמן" שהיה ריאליסטי והתבסס על מחקר היסטורי מעמיק, ב"'קרימינל" יש יותר פן מד"בי. איך היה להתנסות בזה? 

"כל הסיפור של השתלת הזכרונות מאוד מעניין, והוא כבר לא ממש מדע בדיוני. התחלנו לצלם לפני שנה וארבעה חודשים, בדיוק כשקרתה הפריצה למחשבים של סוני והאקינג הפך להיות דבר מוכר ומקובל לגמרי. כל הסיפור הזה של השתלת ומחיקת זכרונות הוא דבר שמדענים עובדים עליו בכל העולם, אנחנו ממש קרובים לזה. היום אתה יכול להעביר זכרונות בין עכברושים וכנראה שאנחנו הבאים בתור. זה כמו לעשות סרט עם אייפונים בתחילת שנות האלפיים. ומבחינה יותר רחבה, רוב הבעיות שלנו מגיעות מהזכרונות, אם זה אחרי חוויה טראומתית או ביחסים בין אישיים שיש בהם מטענים קשים". 

גם מבחינת האקשן הסרט הזה זימן לך אתגרים חדשים, עם סצינת מרדף גדולה ומורכבת. איך היה לצלם אותה? 

"זה היה כאב ראש. צילמנו סצינת מרדף עם 15 מכוניות משטרה והליקופטר באמצע כביש מהיר, בתוך כל זה יש 2 מכוניות שמתנגשות ומשאית שמתהפכת ומשם זה עובר לתוך שדה תעופה. צילמנו באנגליה, ושם הם מאוד קשים לגבי אישורים והיינו צריכים לצלם את זה במין מסלול כזה שבוחנים בו רכבים. יש בזה המון כיף והמון התרגשות אבל המון סיכון. כמעט הרגנו פעלולן מתחת למשאית. כשאתה מחליט לצלם דברים בלייב ולא בעזרת אפקטים ממוחשבים זה מסוכן אבל נראה מעולה בסוף". 

On the way to #telaviv ! Can't wait for the world premier of #criminalmovie April 15th

A photo posted by Ariel Vromen (@arielvromen) on


מה שהצעירים רוצים לראות

ורומן לא תמיד ידע שהוא יהיה במאי. בילדותו בת"א צילם וערך סרטים קצרים, אבל אחרי שירות צבאי ביחידת 669 של חיל האויר הוא נסע ללונדון ללמוד משפטים, ועסק במקביל ביצירת מוזיקת טראנס. רק בגיל מאוחר יחסית הוא ביקר עם חבר בשיעור קולנוע בניו יורק והבין שזו התשוקה האמיתית שלו. התשוקה הזו עולה שוב ושוב בשיחה עם ורומן, שאומר "Passion" ומתרעם על המחסור במילה מתאימה בעברית. "אני חושב שאתה צריך רק לבחור דברים שיש לך תשוקה לגביהם" הוא מסביר. "כל פרויקט שאתה בוחר צריך להיות משהו שאתה אוהב מאוד. כל סרט זה עבודה של כמה שנים, במאי זה לא רק לצלם, זה הכל, מהשלבים המוקדמים ועד מסעות היח"צ (ורומן נמצא בביקור בישראל בעיצומו של אחד כזה, יחד עם קוסטנר - ב"ט)". 

ב"קרימינל" משתתפים חמישה שחקנים בכירים מאוד. איך אתה מצליח ללהק שמות כאלה לסרטים שלך כמבאי מתחיל יחסית?

"אתה מתחיל ללכת לשחקנים. קודם כל הם רואים את הסרטים הקודמים שלך, אז את התסריט החדש ואז אתה צריך ללכת לקנות אותם, כל אחד בצורה אחרת. בעיני הענין המרכזי הוא להסביר להם למה התפקיד הזה חשוב להם, למה הם צריכים את זה. עם קווין היו לי הרבה בעיות בהתחלה. הוא אמר לי 'אני בנאדם של מערבונים וסרטי בייסבול, עזוב אותי מלהיות מפלצת'. שכנעתי אותו למה עכשיו זה הזמן לקחת סיכון ולעשות משהו שהוא אף פעם לא עשה. גם טומי לי ג'ונס, שתמיד משחק דמויות מאצ'ואיסטיות ונורא חזקות ועם אגו, פה הוא משחק בנאדם פגיע, זקן, פרופסור שכל השנים לא הצליח להתקדם, ופתאום הוא מקבל את ההזדמנות לעשות את הניתוח הראשון של הפרויקט החדש הזה. אמרתי לו 'אני רוצה שתהיה פגיע, זקן. אני רוצה שאנשים יגידו שהם רוצים ללטף את טומי לי ג'ונס'. רק את גל לא הייתי צריך לשכנע, רק קצת לאיים עליה (צוחק)". 

איך ההצלחה הנוכחית שלה נראית משם? 

"מדהימה. אני לא חושב שמישהי ישראלית הגיעה פעם למקום שגל נמצאת בו עכשיו, היא נמצאת בטופ 10 של השחקניות הצעירות כרגע, זה מדהים. אני לא יודע אם מישהי אי פעם תגיע למעמד הזה, אבל יש אחת שאני חושב שמסוגלת, דר זוזובסקי. ראיתי חומרים שלה ואני חושב שהיא באמת אחת השחקניות המבטיחות. יש לה גם גישה כזאת של בנאדם עם רגליים על הקרקע, ואני חושב שיש לה סיכוי גדול, אם היא תרצה את זה. אני לא יודע אם זה מעניין אותה בכלל".

כל הכוכבים של "קרימינל" שיחקו לאחרונה בסרטי גיבורי על. זה צירוף מקרים או שפשוט כולם עושים קומיקס היום? מה אתה חושב על הז'אנר הזה? 

"ממש כולם עושים קומיקס, וזה מזל גדול לתפוס את כולם בין ההפקות הענקיות שהם משתתפים בהן. הפכנו לעולם מאוד מצועצע אבל מצד שני זה מה שהצעירים רוצים לראות. פה יש להם הזדמנות לראות את הגיבורים שלהם בתור עבריינים". 

This is really funny and cool. From #comicbook.com ! Criminal Risen!

A photo posted by Ariel Vromen (@arielvromen) on


מה אתה כן אוהב בקולנוע העכשווי? 

"יש המון דברים שאני אוהב. 'האיש שנולד מחדש', 'מכונת הכסף', 'טרמבו', 'אקס מכינה', 'סיקאריו' - יש הרבה יוצרי קולנוע שלוקחים סיכון ומספרים סיפור בדרכים מדהימות. הצד שאני מרגיש שאפשר לחזק, ואני חושב שאולי אוכל לתרום לכך, זה סרטים כמו שראינו בניינטיז מבמאים כמו אלן פאקולה ('תיק שקנאי'), טוני סקוט ('אהבה בשחקים'), מייקל מאן ('היט'). מותחנים טובים באמת שמביאים לא רק פיצוצים ואקשן אלא גם רגש". 

בקולנוע הישראלי יש בשנים האחרונות גל חדש של סרטים מגוונים, חלקם סרטי ז'אנר שלא מתאימים לסטיגמה המוכרת על הקולנוע בארץ כמו "מי מפחד מהזאב הרע", "אפס ביחסי אנוש" ו"בית לחם". מה אתה חושב על הגל הזה? 

"יש פה יוצרים מדהימים בארץ ויש המון דברים שאני אוהב. יש כאן סיפורים מרתקים ודמויות מדהימות. בעיני עדיף להמנע מלנסות לקחת דברים מחו"ל ולעשות אותם כאן, כמה שפחות לנסות לחקות דברים כמו סרטי זומבים וסרטי אימה אמריקאיים. אם יש ליוצרים רצון לעשות סרטים כאלה שיבואו לנסות לעשות אותם בהוליווד ולא יקוו שנים שיעשו מהם רימייק אמריקאי. בקיצור, אם יש לכם רעיונות טובים בואו איתם אלי".

אריאל ורומן וקווין קוסטנר (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
אריאל ורומן וקווין קוסטנר | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

אתה חושב על ליצור משהו בארץ? 

"לכל תעשייה יש את ה'אינסייד' שלה והאנשים שנחשבים בכירים ואנשים שמקבלים תמיכה. האמת, אף אחד לא מכיר אותי פה בישראל, ואם אחליט לעשות כאן משהו אני אצטרך להגיש בקשה לתמיכה מקרן ובעצם לחזור למקום שהייתי בו לפני הרבה שנים באמריקה. בגילי המתבגר אני לא יכול לעשות את זה. אם מישהו מהארץ יציע לי פרויקט ויגיד שהדלת פתוחה אני אשקול את זה בחיוב אבל זה לא קורה ככה. אפילו בנאדם כמו יוסף סידר, כשהוא בא לעשות סרט באמריקה זה מאוד מאוד קשה. אמנם נולדתי בישראל אבל אף פעם לא יצרתי בישראל אז אני חושב שאשאר בלוס אנג'לס בינתיים. האמת שיש פרויקט לטלוויזיה שמתבשל ביני לבין אבי ניר, מנכ"ל קשת, אבל אני לא יכול לדבר על זה". 

על מה עוד אתה עובד כרגע? 

"יש פיצ'ר בשם 'בלנקו' שנמצא כרגע בשלב הליהוק. זה סרט על העולם של צוללות שנבנות בקולומביה ואקוודור ומעבירות סמים. הגיבורה היא מושתלת ששמו אותה כנגד רצונה באחת מהצוללות האלו, והיא צריכה להציל את עצמה, את המשפחה שלה ואת העולם". 

נשמע כמו תפקיד קלאסי לגל גדות. 

"יש מצב, אם היא תסכים. אולי אני כבר קטן מדי בשבילה". 

אריאל ורומן יגיע לישראל בשבוע הבא לכנס INTV של קשת שייערך בירושלים בין ה-6 ל-7 במרץ. להרשמה