אם אהבתם את "טיפשים בלי הפסקה", תשמחו לדעת שגם בסרט ההמשך – שיוצא השבוע לאקרנים, עשרים שנה אחרי הסרט הראשון – לויד (ג'ים קארי) והארי (ג'ף דניאלס) עדיין ממש ממש טיפשים. אחרי שחצו את ארה"ב כדי להחזיר תיק מלא מזומנים לבחורה שבה התאהבו, הם עושים זאת שוב - אלא שהפעם מדובר בבתו האבודה של הארי. אז נכון, הם לא העפרונות הכי מחודדים בקלמר, אבל הם גם לא לבד: דמויות טיפשות ומגוחכות תמיד היוו קומיק-ריליף מתבקש בסרטים ובסדרות - ולכבוד צאת "טיפשים בלי הפסקה 2" לקולנוע, אספנו כמה מהטובות ביותר.

 

המפקח ז'אק קלוזו, "הפנתר הוורוד"

אם משאירים בחוץ את הגרסה המחודשת של סטיב מרטין, המפקח המפקח הגמלוני והטיפש בגילומו של פיטר סלרס הוא מופת לגאונות. דווקא השלומיאליות של קלוזו, בשילוב עם המזל ומשרתו הנאמן קאטו, תמיד הצליחו לחלץ אותו מצרות ולהוביל אותו לפתרון התעלומה. סלרס בעצמו העיר כי לדעתו קלוזו ידע שהוא דביל, אבל היה לו חוש הישרדות מופלא שהשאיר אותו בתפקידו. קלוזו תמיד הצליח ליפול במדרגות, לשרוף את החדר או לטבוע בבריכה – אבל ההומור הסלפסטיקי הזה כבש מיליוני צופים והמפקח המשופם קיבל עוד ועוד המשכונים וגרסאות.

פניני חוכמה: "זו הסיבה שבגללה לעולם לא תהיה בלש דגול, קאטו. ברור מאליו שזו *לא* יכולה להיות מלכודת".

ג'וני אינגליש, "ג'וני אינגליש"

בעוד שבן דמותו האינפנטילי מיסטר בין מצליח להעביר את הטיפשות שלו מבלי להוציא מילה מפיו, דמות המרגל הלא-יוצלח ג'וני אינגליש דווקא קיבלה לא מעט טקסט. מטומטם. הניגוד בין השתיים מדגימה עד כמה רואן אטקינסון הפיח רוח של שנינות באחת מאינספור הפארודיות על סרטי ג'יימס בונד, ובין השאר גם לא חושש לצחוק על חוסר האטרקטיביות והשרמנטיות שלו.

פניני חוכמה: "סוכן טוב לא זקוק לגאדג'טים. הגאדג'טים היחיד שהוא צריך הם עין חדה, שמיעה טובה וקבוצה שלמה של מוחות גדולים יותר".

 

קווין מאלון, "המשרד"

בעונה הרביעית של "המשרד" האמריקנית מצליחים עובדי "דנדר מיפלין" למתוח את מנהלת כוח האדם המחליפה, הולי, ולשכנע אותה שקווין מאגף החשבונות הוא מפגר. זה לא קשה במיוחד, בעיקר כשהוא מנסה להיעזר בה כדי לקנות חטיפים כשבידו כמה מטבעות וכפתור. בכלל, לא ברור איך התגלגל קווין האהבל למחלקה הזו, אבל בכמה השנים שצפינו בו הוא הפך להיות אחת הדמויות האהובות והמצוטטות בסדרה. אגב, אל תפספסו את תוכנית הבישול שלו "קווין מבשל דברים במשרד", שם הוא מלמד איך מכינים קרם ברולה בטוסטר.

פניני חוכמה: (מגיע עם פאה למשרד) "לא, זה לא אשטון קוצ'ר. זה קווין מאלון. נאה באותה המידה, חכם באותה המידה".

מייקל קלסו, "מופע שנות השבעים"

ואם מדברים על אשטון קוצ'ר, אי אפשר שלא להיזכר באחת הדמויות המטומטמות שנראו על המסך הקטן – קלסו, הבחור היפה והאידיוט שמצליח ליפול פעם אחר פעם ממגדל המים. קוצ'ר גילם את קלסו בכישרון כזה עד שלקח לו זמן רב לשבור את הטייפקאסט, וכדי להוכיח שהוא לא באמת טיפש כמו בן דמותו בסדרה, הוא החל למתוח סלבס אחרים ב"פאנק'ד" וגרם להם להיראות מטומטמים.

פניני חוכמה: "יום אחד אפתח מסעדה וכל מה שיהיה בתפריט יהיה מיוחד. ואז כשמישהו ייכנס וישאל אותי 'היי קלסו, מה המנה המיוחדת?' אני אוכל להגיד 'הכל'"!

אלן גארנר, "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס"

אם יש משפט אחד שמסכם את דמותו של אלן בטרילוגיית ה"הנגאובר" זה הציטוט הזה של סטו: "אתה טיפש מדי מכדי שאפשר יהיה להעליב אותך", שעליו עונה לו אלן ברצינות: "תודה לך". בקרב החבורה הלא-ממש-חכמה הזו – שמתעוררת בבית מלון בלאס וגאס אחרי מסיבת רווקים סוערת, בלי חתן, עם טיגריס ותינוק וחבורת פושעים אסייתית בעקבותיה - אלן (זאק גליפיאנאקיס) מצליח להבריק בתור האידיוט שלא מודע לעצמו ושבסופו של דבר מציל את היום בזכות כישרון "איש הגשם" שלו.

פניני חוכמה: "מי אמר משהו על הימורים? זה לא הימור כשאתה יודע שאתה הולך לנצח. לספור קלפים זו שיטה שלא יכולה להיכשל".

רוז ניילנד, "בנות הזהב"

סבתות טלוויזיוניות בדרך כלל מתאפיינות בחוכמת חיים ושנינות, אבל ב"בנות הזהב" הצליחו לשבור את הקלישאות הללו כבר מההתחלה. לכן, לא מפתיע היה למצוא שם את הגרסה הגריאטרית לבלונדינית הטיפשה, אותה גילמה בחן בטי ווייט. הסיפורים של רוז על סנט אולף תמיד נראו נאיביים על רקע העקיצות של דורותי וסופיה וסיפורי הזימה של בלאנש, ואין ספק שקשה לכנות אותם "חוכמת חיים".

פניני חוכמה: "מה צבע הקשקשים של אנשים שחורים?"

טרייסי ג'ורדן, "רוק 30"

טרייסי מורגן הפליא לגלם את הקומיקאי המטומטם עם האגו הענק מ-"TGS" בצורה כל כך מושלמת, עד שקשה לדעת איפה הוא נגמר ואיפה טרייסי ג'ורדן מתחיל. עובדה - מורגן אפילו הסתבך בחיים האמיתיים אחרי פליטת פה הומופובית סטייל בן דמותו הטיפש, כשאמר בהופעה "הייתי דוקר את הבן שלי אם היה מדבר כמו הומו". אפילו ליז למון לא היתה מצליחה לכתוב את זה טוב יותר.

פניני חוכמה: "ברור, אני מגגל את עצמי כל הזמן. כמו למשל כשאנג'י לא במצב רוח, או כשאני לבד בבית מלון".

סטיב סטיפלר, "אמריקן פאי"

בואו נודה בזה – אף אחד מחבורת הנערים מוכי ההורמונים של סדרת "אמריקן פאי" לא יכול להיחשב לגאון, אבל סטיפלר ללא ספק מצליח לשבור את שיאי הטיפשות פעם אחר פעם. בין אם כשהוא מתעצבן על פינץ' ששוכב עם אמו הקוגרית, מסתבך במתיחה מגעילה או שותה בטעות שתן במקום שמפניה – אפשר לסמוך על כך שהטמטום שלו יביא אותו למחוזות הכי דוחים שאפשר לחשוב עליהם.

פניני חוכמה: "כשבחורה אומרת לכם עם כמה בחורים היא שכבה, תכפילו את זה בשלוש וזה המספר האמיתי. לא למדתם כלום בקולג'?"

ג'ואי טריביאני, "חברים"

צופי "חברים" הוותיקים (ותכל'ס, מי מאיתנו לא) זוכרים בוודאי שדמותו של השחקן היפיוף ורודף הנשים לא היתה טיפשה כל כך בהתחלה. אבל מאט לבלנק הצליח להוסיף לדמות רובד קומי נוסף עם מימיקות בלתי נשכחות, כמו למשל כשג'ואי מלמד את כיתת המשחק שלו "להריח את הפלוץ" או צורח על הדייט שלו "ג'ואי לא חולק אוכל!". זו אולי גם הסיבה שהספין-אוף שלו, "ג'ואי", נכשל – דמות כזו יכולה לעבוד מעולה באנסמבל, אבל לא תצליח להחזיק על כתפיה סדרה שלמה.

פניני חוכמה: "מי מפסיד 57 הטלות מטבע ברציפות? אתה יודע, עץ היא מנצחת, פלי אני מפסיד. רגע אחד! ...שכחתי לאסוף את הכביסה שלי מניקוי יבש".

משחקי הכס - תיאון גרייג'וי (צילום: באדיבות yes/HBO)
דביל בין דרקונים | צילום: באדיבות yes/HBO
ת'יאון גרייג'וי, "משחקי הכס"

כשת'יאון היה ילד הוא נמסר לנד סטארק על ידי אביו, ששלט באיי הברזל, כעונש על המרד נגד המלך רוברט. הוא אמנם גדל בין ילדיו של נד כאחיהם, אבל תמיד הרגיש נחות וחיכה לרגע שבו יוכל להוכיח שהוא נסיך אמיתי. אלא שהגאווה וחוסר הכריזמה שלו גרמו לו להיכשל פעם אחר פעם ובסופו של דבר להילקח בשבי בידי רמזי סנואו, שסירס אותו והפך אותו לעבד כנוע. אפילו בעולם האכזרי של "משחקי הכס", שבו מלכים מורעלים על ימין ועל שמאל, הוא נחשב לסוג של דביל.

פניני חוכמה: "נכה. נתתם לנכה להימלט. הילד לא יכול ללכת, אבל איכשהו הוא הצליח לחמוק מכם".

אין תמונה
מטומטם מבין שהוא מטומטם?
בריק טאמבלנד, "והרי החדשות"

החזאי המפגר - הגדרה שלו, לא שלנו - מסרטי "אנקורמן" הוא טייק מבריק (הבנתם? הבנתם??) על דמות הטיפש המסורתית בסרטי פארודיה תקופתיים כאלה. כבר באקספוזיציה בריק מודה שיש לו איי קיו 48 ופיגור שכלי, מה שלא ממש מפריע לו להשתלב בחבורת החדשות המצ'ואיסטית והילדותית בתחנה - מלבד במקרים חריגים שבהם הוא מכריז על אהבתו לחפצים שונים בחדר, צועק ללא מטרה והורג כתבים מתחרים עם קלשון, כמובן.

פניני חוכמה: "איש שחור עוקב אחריי כשיש שמש בחוץ. כשמעונן הוא הולך הביתה".

קלי באנדי, "נשואים פלוס"

כריסטינה אפלגייט הצליחה לעשות את הבלתי אפשרי – היא לקחה את דמות הבימבו הטיפשה הכי קלישאתית שנכתבה אי פעם, והפכה אותה לקאלט. קלי היא הדאם-בלונד האולטימטיבית, זו שאתם יכולים להיות בטוחים שתעוות כל משפט שהיא מוציאה מפיה, אבל גם כשאתם חושבים שאתם יודעים בדיוק מה היא תגיד – היא תמיד תפתיע אתכם ביציאה מטומטמת עוד יותר. או כמו שהיא אמרה לבאד, שהעיר שהיא לא יכולה להיות כל כך טיפשה: "אני יכולה להיות מה שאני רוצה. אלה שנות התשעים".

פניני חוכמה: "אני רק מקווה שהוא לא יעשה אשך מעצמו".

דמויות מגוחכות (צילום: באדיבות yes)
רק הטיפשים שורדים | צילום: באדיבות yes
השוטר דיואי ריילי, "צעקה"

אחד החוקים בסרטי אימה הוא שהדמויות המטומטמות מתות בהתחלה – המעודדת הטיפשה, הבחור המקובל והשטחי וכן הלאה. אלא שדיוויד ארקט הצליח לגרום לבמאי קווין וויליאמסון להתאהב בדמותו של סגן השריף התמים, ולהשאיר אותה בחיים כנגד כל הסיכויים לאורך ההמשכונים בסדרה. כשוטר, דיואי לא ממש הצליח בעבודתו – אבל הוא זכה לשרוד, ובסרטי אימה זה הרי מה שחשוב באמת.

פניני חוכמה: "'רוצח סדרתי' זה לא ממש מדויק. צריך לבזבז עוד כמה אנשים כדי לקבל את התואר הזה".

 

ג'אר ג'אר בינקס, "מלחמת הכוכבים: אימת הפאנטום"

אם חשבתם שכל סרט צריך דמות אידיוט שתשמש אתנחתא קומית קלילה, לא פגשתם את מעריצי "סטאר וורס". דמות האהבל והשלומיאל שמדבר בניב מוזר ונוטה להסתבך בסיטואציות סלפסטיק מתישות עצבנה את חובבי הסדרה, שראו בה תוספת ילדותית ומיותרת שהרסה לגמרי את הטרילוגיה החדשה.

פניני חוכמה: "מפלצות בחוץ, דולף בפנים, אנחנוסה כולנו שוקעים ואין חשמל. מתישאתה חושב אנחנו בצרות?"