ב-21 שנותיות הפך פסטיבל הקולנוע דוקאביב למסורת קולנועית ישראלית. השנה הוא יערך מה-23 במאי עד ה-1 ביוני ברחבי תל אביב (סרטים שונים יוקרנו בסינמטק תל אביב, נמל תל אביב, חוף הילטון, כיכר ביאליק, מוזאון הטבע באוניברסיטת תל אביב ועוד לוקיישנים), ויציגו בו יותר מ-120 סרטים דוקומנטריים חדשים, מהארץ ומחו"ל.

מתוך 77 סרטים שהוגשו למסגרת התחרותית הישראלית, 15 סרטים יוקרנו ויתחרו, בהם סרטה החדש של זהר וגנר ("סימני מתיחה"), סרטים חדשים של ברק הימן ורענן אלכסנדרוביץ', וסרט תיעודי על חייו של שייקה אופיר. שני סרטים ישראליים יוקרנו גם במסגרת התחרותית עומק שדה, ושמונה סרטים שהופקו בבתי הספר לקולנוע בארץ, ויתמודדו בתחרות סרטי הסטודנטים. את הפסטיבל יפתח "תמונת חייו" של יונתן ניר ודני מנקין (שישתתף גם בתחרות הישראלית), שעוסק בצלם הטבע עמוס נחום.

הסרט הישראלי שיזכה בדוקאביב יזכה לראשונה במענק כספי של עד 150,000 שקלים ממועצת מפעל הפיס כדי לשווק ולקדם את הסרט במירוץ לאוסקר - דוקאביב הוא אחד מ-28 פסטיבלים ברחבי העולם שהזוכים בהם זכאים להגיש את מועמדותם בקטגוריה התיעודית בטקס - וזאת בנוסף לפרס האוורד גילמן לסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר (בסך 70,000 שקלים). פרסים נוספים שיוענקו הם פרס ראש העיר לסרט ביכורים, פרס חבר השופטים, פרס יוסי קאופמן לבימוי, פרס העריכה, פרסם הצילום ופרס התחקיר.

הסרטים שיתמודדו בתחרות הישראלית:

אין אריות בתל אביב

בימוי: דוקי דרור

הפקה: ליאת קמאי אשד

ב-1935 הגיע לתל אביב רבה של קופנהגן כדי להקים גן חיות. זהו סרט על רגע מכונן בהתפתחותה של העיר, דרך סיפורו של ד"ר דוליטל הארצישראלי שהגשים את חלומו, ולאחר מכן הודח מהמקום שהקים במו ידיו.

21 יום ולילה

בימוי והפקה: זהר וגנר

גופה של פעוט נמצאה במעמקי באר מים בפזורה הבדואית. אמו נעצרה ביום האירוע והואשמה ברצח. במהלך 21 ימי מעצרה ינצלו השוטרים את כל חולשותיה כדי לגרום לה להודות בפשע.

האברך מהחיזבאללה

בימוי: איתמר חן

הפקה: יואב רועה, אורית זמיר

סיפורו הבלתי נתפס של איברהים יאסין - לבנוני מוסלמי שהיה איש חיזבאללה, והיום הוא יהודי חרדי בשם אברהם סיני.

האחות של מוסוליני

בימוי: ג'ונה סולימאן

הפקה: לורה סמארה חוא, ג'ונה סולימאן

היאם (85), עקרת בית למופת ואם מסורה, לא משלימה עם מותה האטי וחסר המשמעות ויוצאת למסע חלומי בחזרה לעבר, תוך כדי פלירטוט הולך ומתעצם עם המוות, מה שמוביל אותה לחפש אחר אור בעולם שהיא כה מתעבת.

הדווקאים

בימוי: הדס איילון

הפקה: אמיר הראל, איילת קייט

תיאור של החיים המחתרתיים והלא מתועדים של ההומוסקסואלים בישראל בשנות השישים והשבעים, מהשנים שלנטייה המינית שלהם לא היה שם ועד שנת 1979, השנה בה התקיימה ההפגנה הלהטב"קית הראשונה בישראל.

החבר דב

בימוי והפקה: ברק הימן

במשך שנים תיעד הבמאי ברק הימן את עבודתו של הפרלמנטר המצטיין דב חנין במאבקיו השונים ברחבי הארץ. "החבר דב" הוא דיוקן פוליטי מרגש ומעורר תקווה אך עמוס בכאב וצער, של פוליטיקאי מזן נדיר במיוחד.

החוף הנפרד

בימוי: קרין קיינר

הפקה: לוי זיני, קרין קיינר, אבישי פרץ

במפרץ קטן בחוף ימה של תל אביב, כשביניהם חוצצת גדר עץ, מתקיים חוף ההומואים לצד החוף הנפרד - החוף היחידי בעולם אשר מפריד בין גברים לנשים, ואליו "בורחות" נשים חרדיות. המקום היחיד בו הן מוצאות עצמאות ומפלט מכבליהן.

היה היה ילד

בימוי והפקה: אורי לוי

מבט נדיר ואינטימי על חייה של משפחה המנסה לנווט את מערכות היחסים וחיי היום יום, דרך החוויה המיוחדת של גידול ילד בעל צרכים מיוחדים.

הסוד שכולם יודעים

בימוי: אילן מזרחי

הפקה: נמרוד שנית

תיעוד של 15 שנים המלווה את חייו הסוערים של נסיך הימין הקיצוני, אשר מגלה באחד ממעצריו הרבים את סוד חייו. בתסכולו הרב הוא יוצא למסע בעקבות השמועה שרודפת אותו ואת משפחתו מהיום שנולד.

זונה כמוני

בימוי: שרון יעיש, יעל שחר

הפקה: חגי ארד, אלעד פלג

לפני עשרים שנה נחטפה צ'ילה בהונגריה על ידי ארגון סוחרי נשים ישראלי והוכרחה לעבוד בזנות. עכשיו היא יוצאת לחפש אחר החוטפים שלה. האם תצליח לצאת מהגיהנום לאחר שחזרה אליו?

לאה צמל, עורכת דין

בימוי: רחל לאה ג'ונס, פיליפ בלאיש

הפקה: פיליפ בלאיש, רחל לאה ג'ונס, פול קדיאו וג׳ואל ברטוסה

לאה צמל מגינה על פלסטינים המתנגדים לכיבוש. כעורכת דין ישראלית המייצגת אסירים פוליטיים זה חמישה עשורים במאבקה הבלתי נלאה למען צדק, היא לעולם לא עומדת מנגד ותמיד עומדת על שלה.

לתפוס את יהושע

בימוי: שי פוגלמן

הפקה: אסף אמיר

מרדף חוצה יבשות, הנפרש על פני חמש שנים, בעקבותיו של יהושע אליצור, מתנחל מאיתמר שהורשע בהריגת פלסטיני, אך נעלם לפני שנגזר עונשו. במסעו חושף הבמאי שי פוגלמן את נתיב הבריחה ואת דמותו המסתורית של הפושע הנמלט.

פגות תוקף

בימוי: שוש שלם, הילה מדליה

הפקה: הילה מדליה, שוש שלם

פגות תוקף הוא המונח שנטבע ע"י הממשלה הסינית לנשים משכילות בשנות ה-20 לחייהן, שטרם התחתנו. הסרט מביא את סיפורן של שלוש נשים מרשימות שיוצאות לחפש חתן, רגע לפני שהן תתויגנה כנשים שפג תוקפן. 

שייקה - החיים הנסתרים של שייקה אופיר

בימוי והפקה: ארי דוידוביץ

הסיפור שטרם סופר על אחד מגדולי השחקנים הישראלים בכל הזמנים – שייקה אופיר. ביוגרפיה קולנועית של האיש בעל אלף הפרצופים, שכל כך רצה להצחיק ולהיות נאהב, ואף הצליח לשמור על מקומו בפסגה במשך לפחות שני עשורים, אבל שילם מחיר אישי ומשפחתי כבד.

תא הצפייה

בימוי: רענן אלכסנדרוביץ'

הפקה: לירן עצמור

"תא הצפייה" מתאר מפגש בין יוצר וצופה, המתבוננים יחדיו באופן בו דימויים תיעודיים מקבלים משמעות. בחלל כמו-מעבדתי צופה צעירה אמריקאית יהודייה בסרטוני וידאו תיעודיים שצולמו בחברון ויוצרת בכך עדות נדירה לפסיכולוגיה של הצפייה בעת הנוכחית.

תמונת חייו

בימוי: יונתן ניר, דני מנקין

הפקה: יונתן ניר, דני מנקין, ננסי ספילברג, אורי אייזן, מירית אייזן

בגיל 65, בשלהי קריירה מפוארת, יוצא צלם הטבע עמוס נחום למסע אל עבר התמונה היחידה שחסרה לו. במישורים הארקטיים האינסופיים של צפון קנדה, עמוס מתכנן להיפגש - פנים אל פנים וללא אמצעי הגנה - עם דוב הקוטב ועם סיפור חייו.

המתמודדים הישראליים בתחרות עומק שדה:

אישה

בימוי: ישראלה שאער מעודד

הפקה: אלעד גביש

"אישה" הוא סרט מחווה ארכיוני לקולנוע הנשים בישראל, המורכב מיותר מ-250 סרטים שבוימו על ידי במאיות בישראל מסוף שנות ה-60 ועד היום. יצירה קולנועית ומוזיקלית סוחפת המעלה על נס נשיות פראית ומדממת תוך בריאתה של אישה דמיונית במסע חייה, משנות חייה הצעירות ועד התבגרותה והפיכתה לאם.

תהודה

בימוי והפקה: איתי מרום

הסרט "תהודה" עוסק בקול האנושי דרך שיעורים פרטיים של שלושה מורים לשירה והיחסים שלהם עם תלמידיהם. הוא מתבונן במנגנון הפיזי של הקול, באופן בו הוא פועל בקשר הבין-אישי ובדרך בה הוא חושף את עולמן הרגשי של הדמויות.

המתמודדים בתחרות סרטי הסטודנטים:

אותו האיש

בימוי: אהרן (אהרל'ה) טרייטל, ביה"ס מנשר לאמנות

הפקה: מנחם טרייטל

עשר שנים אחרי שהוריד את הכיפה ועזב את בני ברק, חוזר אהרל'ה לבית הוריו על מנת לחפש את דודו שנחטף מבית החולים בקום המדינה.

הצל של הצמות

בימוי: רותם דימנד, סם שפיגל בית הספר ליצירה קולנועית

הפקה: שמואלי כהן

50 שנה ישב בחושך ארכיון משפחתי, עד שרותם שכנעה את אימה ורדה לצפות בילדותה מחדש.

ונתנה תוקף

בימוי והפקה: קרן גני, 

המחלקה לאמנויות המסך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב

הסרט בוחן את ההשפעות הבין-דוריות של מלחמת יום כיפור בהיבטים ערכיים ופסיכולוגיים. חוויה טיפולית שבוחנת את האופן בו הפוסט-טראומה מועברת מאב לבתו.

חיה טמאה

בימוי: עומר סחייק, 

המחלקה לאמנויות המסך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב

הפקה: עומר סחייק, שלומית לשם

ירושלים - עיר אחת, שני חלקים. הסרט עובר מבדיה למציאות וחושף בפנינו תופעה מאוד לא מוכרת, המקשרת בין מזרח ומערב ירושלים בדרך לא צפויה.

כסאות רפאים

בימוי: מיה קלר, 

בית הספר לקולנוע ע"ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל אביב

הפקה: אורי ירושלמי, ג'סיקה קרזיץ'

בחנות רהיטים יוקרתית בעיירה הקטנה ויימאר שבגרמניה, יושבים ומתנדנדים בני אנוש על כסאות באוהאוס. בין לקוח ללקוח מתגלים סימני חיים מן העבר.

עולם קטן

בימוי והפקה: אלינה מיטלמן, 

המרכז האקדמי ויצו חיפה - המחלקה לצילום

הסרט הוא התבוננות פילוסופית על משפחתה של הבמאית. הסרט שואל שאלות על מהות המשפחה: מה עושה אותנו למשפחה, מהי דינמיקה משפחתית ומה המשמעות של אותן פעולות יומיומיות-טקסיות.

 

פרוזדור

בימוי: נטע שקד

הפקה: שמואלי כהן

סם שפיגל בית הספר ליצירה קולנועית

"פרוזדור" הוא סרט תיעודי קצר שממוקם ומתבונן במסדרון אחד בבית הלוויות "שמגר" בירושלים ומאפשר הצצה חד פעמית לטריטוריה לא מוכרת.

שירה תמה

בימוי והפקה: שיר חורי אבו, מכללת ספיר

סרט התבגרות המתעד את שירה תמה, ילדה בת 12 שגרה בהתנחלות עמונה ומנהלת את מאבק חייה על מנת להציל את ביתה.

סרטים ישראלים נוספים שיוקרנו במסגרות השונות:

אנג׳ליקה

יוקרן במסגרת: אמנות ותרבות

בימוי: דן פאר

הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון

יצירות אמנות מתפוררות שהתגלו במקרה בבוידעם חושפות מערכת יחסים טראגית בין אבי האמנות הישראלית, בוריס שץ, לבתו הסודית אנג'ליקה.

ביחד לבד

יוקרן במסגרת: פנורמה

בימוי: מיה טיברמן, כנרת חי גלאור

הפקה: שלום גודמן

רוית מקדישה את כל זמנה החופשי לחיבוק תינוקות נטושים. ללא חום ומגע, התינוקות העזובים אינם מתפתחים ואף עלולים שלא לשרוד. לקראת גיל חמישים, רוית מבינה שלא רק תינוקות צריכים חיבוק והיא מתחילה לחפש את החיבוק שיאפשר גם לה לשרוד.

גולדה

יוקרן במסגרת: פנורמה

בימוי: שגיא בורנשטיין, אודי ניר, שני רוזנס

הפקה: שגיא בורנשטיין, אודי ניר, גאורג טשורטשנטהאלר, כריסטיאן ביטס

סיפורה של האישה הראשונה והיחידה שהנהיגה את ישראל, מהיום בו נכנסה למשרד ראש הממשלה כמעט במקרה ועד היום בו פרשה בודדה ומובסת.

הגברת G.

יוקרן במסגרת: אמנות ותרבות

בימוי: דלית קימור

הפקה: יהלי גת

סיפורה מעורר ההשראה של לאה גוטליב - מייסדת מפעל בגדי הים "גוטקס", אשר תמיד ידעה להרים את עצמה מרגעי משבר והפכה משורדת שואה חסרת-כל למעצבת בעלת שם עולמי - בתשוקה חסרת מעצורים שעליה שילמה מחיר טרגי.

הדברים הקטנים

יוקרן במסגרת: פנורמה

בימוי: מיכל אהרונסון

הפקה: עדי בר יוסף, אסתר גולדברג

יהודל'ה נפרד מאביו הגוסס, הרב פרומן. הוא מתעד זאת דרך מצלמה שנתנה לו מיכל, במאית תל-אביבית שמלמדת אותו צילום. כשאביו נפטר, הוא מוריד את הכיפה ויוצא למסע של חיפוש דרך.

לבנטינית

יוקרן במסגרת: אמנות ותרבות

בימוי: רפאל בלולו

הפקה: יאיר קדר

הבמאי רפאל בלולו יוצא למסע בישראל ובצרפת בעקבותיה של ההוגה הלבנטינית ז'קלין כהנוב, ובאמצעות מפגש עם חברותיה ואינטלקטואלים בשיח המזרחי בישראל, הוא מגלה מה קרה ללבנטיניות הישראלית כאופציה של כבוד וגאווה. הסרט ה-14 במיזם העברים.

רטרוספקטיבה של סרטי "העברים" במלאת עשור לפרויקט תתקיים במסגרת הפסטיבל בבית ביאליק ובבית העיר.

מחר כבר עבר

יוקרן במסגרת: מוזיקה

בימוי: בועז גולדברג

הפקה: אייל דץ

גבי אבודרהם, צעיר חולמני מבית שאן עם אובססיה לאלביס ויכולות נגינה וירטואוזיות, בורא דמות אקסצנטרית בשם צ'רלי מגירה ויוצא למסע מוזיקלי מטלטל כדי לכבוש את העולם תוך כדי שהוא נאבק בשדים מעברו.

פתח את הפה

יוקרן במסגרת: פנורמה

בימוי: תמרה ממון

הפקה: אסף אמיר

עומאר, יזן ומוחמד, בני ה-12, חיים בעיר לוד. כשאלה, מורה מחבר העמים, פותחת מקהלה בבית ספרם, נפתח בפניהם חלון אל עולם חדש ופנטסטי, כנגד המציאות השבורה שבחוץ.

קולו של אחמד

יוקרן במסגרת: פנורמה

מחווה לסרט "אני אחמד" של אבשלום כץ ורם לוי

במאים: אבשלום כץ ורם לוי, דוד אופק ואיילת בכר, שאדי חביב אללה, דורון ג'רסי, נעם קפלן, דן גבע, ממדוח אפדילה ועידו סוסקולני

הפקה: סתיו מרון, פרדס סרטים

יוצר ואוצר: רנן שור

אוצרת שותפה ועורכת ראשית: איילת מנחמי

50 שנה לאחר הקרנת הסרט הישראלי התיעודי הראשון המעמיד במרכזו גיבור ערבי, חוזרים בוגרי סם שפיגל בסדרת סרטים פרספקטיבית על גזענות כיום ועל אוטופיה.

שושלת פיין

יוקרן במסגרת: פנורמה

בימוי: אודי קלינסקי, רויטל אורן

הפקה: אודי קלינסקי

120 שנים אחרי שסבם החלוץ גאל את אדמות מטולה והקים משק מטעי פרי לתפארת, עוקב הסרט אחרי נכדיו האיכרים של אותו חלוץ, שנלחמים על אותה אדמה ממש מלחמה הרואית על המשך מפעל חייה של משפחתם.

אנחנו, תושבי שכונת סימנס

יוקרן במסגרת תכנית מחווה ל-100 שנים לבאוהאוס

בימוי: אופיר פלדמן

הפקה: אורי ירושלמי, ג'סיקה קרזיץ'

שלוש דמויות משרטטות את דיוקן שכונת פועלי סימנס בברלין, מעין מוזיאון פתוח של בנייני באוהאוס. מבעד לסיפורי הדמויות ולתלישותן, נחשפת היעלמותה של משפחת הפועלים הגרמנית מהמרחב האוטופי שהוקם עבורה.