סרטים כמו "לוויתן" ("Leviathan") שייכים לסוג שמעורר מהומות גם במדינות שבהן חופש הביטוי והיצירה נשמר בקפדנות, על אחת כמה וכמה כשמדובר ברוסיה של ולדימיר פוטין. עם זאת, בצעד מפתיע ומאוד לא שגרתי, הכריזה אתמול האקדמיה הרוסית על הבחירה בו לייצג את רוסיה במרוץ לאוסקר הסרט הזר. הצעד הזה הפך את הסרט, שהפך ללהיט גדול בפסטיבלים בהם הוצג וזכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן, לפייבוריט הגדול בשלב המוקדם הזה של עונת הפרסים.

הבמאי אנדריי זוויאגניצב, שנחשב כיום לבכיר הבמאים ברוסיה, יצר בסרט עיבוד מודרני לספר איוב המתרחש על רקע השחיתות הפוליטית בצמרת השלטונית של המדינה. כיאה ליוצר מבריק, ההתרסה של זוויאגניצב לא מובעת באופן ישיר אלא מרחפת במרומז מעל העלילה. הסיפור מתמקד באזרח ב"מדינה חדשה" שאמונתו במוסדות השלטון נבחנת כשביתו נלקח ממנו והוא מתוודע לעומק השחיתות במשטרה, בבתי המשפט ואפילו בכנסיה האורתודוקסית. הבמאי מבקש לספר באמצעות הסרט על שקיעתה ההדרגתית והבטוחה של רוסיה חזרה לימים של טרום פירוק ברית המועצות.

"ההחלטה לבחור בסרט התקבלה ברוב קולות", סיפר חבר האקדמיה הרוסית פאבל צ'וקראי להוליווד ריפורטר. עם זאת זוויאגניצב עצמו הודה ששר התרבות (שמשרדו מימן את הפקת הסרט) לא היה מרוצה ממה שראה. הסרט, אגב, מוקרן בימים אלה ברחבי רוסיה כשחלק לא מבוטל מין הדיאלוגים מצונזר. זאת כתוצאה מחוק חדש שעבר בפרלמנט הרוסי ואוסר על השמעת נאצות בסרטים.

רוסיה זכתה רק פעם אחת בעבר בפרס האוסקר הזר (1995), ועל אף יחסיה הטעונים עם המערב בכלל וארה"ב בפרט בשנים האחרונות, נראה שסיכוייה של הדרמה האפלה מבית היוצר של זוויאגניציב לשחזר את ההישג גבוהים מאד.