הפנינג הסרטים של שדרות, הידוע בשמו הרשמי "פסטיבל קולנוע דרום", יפתח ביום ראשון הקרוב (2.6) בפעם ה-15 וגם השנה בתמיכת "קשת", ויתפרש על פני 5 ימים בסינמטק שדרות. הפסטיבל יציע, כרגיל, קולנוע איכותי וחינמי.
בהמשך למסורת, יוקרנו מדי ערב בפסטיבל טרום בכורות של סרטים ישראלים, שיתקיימו בנוכחות הבמאים והשחקנים. לצד הישראלים יארח הפסטיבל שורה של קולנוענים ואנשי תעשיה בכירים מרחבי העולם שישתתפו בסדנאות, אירועי פיצ'ינג וכיתות אמן.

הסרט שייפתח את הפסטיבל, "ערבאני", של עדי עדואן, זוכה גם לתואר ההיסטורי הסרט הדרוזי הראשון שהופק בארץ. ערבאני, קומבינציה למילים ערבית ועברית, מספר על יוסף, גבר דרוזי החוזר לכפר הולדתו אחרי נתק של 17 שנים. יחד איתו מגיעים בנו ובתו מאשתו היהודייה, ממנה כבר הספיק להתגרש, מה שגורם להתנגשויות בין יוסף וילדיו לבין העדה הדרוזית הסגורה והשמרנית. הסרט יוקרן ביום א', 2.6, בשעה 19:00, בהקרנת טרום בכורה בנוכחות הבמאי והשחקנים.



את הפסטיבל ינעל סרטו החדש והמדובר של אבי נשר, "פלאות". את התסריט לסרט כתב נשר יחד עם סולן "הדג נחש" שאנן סטריט ומשתתפים בו אורי חזקיה, יהודה לוי, יובל שרף, אדיר מילר, גברי בנאי ועוד. נשר ממשיך אף הוא מסורת ארוכת שנים בפסטיבל, שבמסגרתו הוקרנו כל סרטיו בעשור האחרון בהקרנות טרום בכורה חגיגיות בפסטיבל. פלאות הוא סיפורו של "ארנב", אמן גרפיטי ירושלמי הנתקל בשלושה אברכים הכולאים ישות מסתורית בדירה נטושה במוסררה. סקרנותו של ארנב גוברת כאשר מתברר שבפרשייה המסתבכת מעורבים גם חוקר פרטי מיוסר, אשת עסקים מניפולטיבית, עבריין צעצוע ומלצרית חוזרת בתשובה. ההקרנה בנוכחות הבמאי והשחקנים תתקיים ב-6.6, בשעה 19:00.



עוד במסגרת ה"טרום-בכורה", סרט הבכורה העלילתי של הבמאי דני רייספלד, "פנתר לבן" בהשתתפות זאב רווח וסרטו של תום שובל, "הנוער", שהוקרן בפסטיבל ברלין האחרון. שניהם מביאים את סיפוריהם של אחים בגיל ההתבגרות, המתמודדים עם מציאות משפחתית מורכבת ושאלות של זהות על רקע המעבר מנערות לבגרות.



במסגרת "פוקוס מקומי" יתמקד הפסטיבל ביצירתו של אורי זהר ויציג עשרה מסרטיו, שחלקם לא הוצגו מעולם, כמו למשל "הקרב על היעד" (1961), בו שחזר זוהר עם הצלם דוד גורפינקל את הקרב על גבעת התחמושת ומשתתפים חיילים אמיתיים מחטיבת גולני. מגמה זו נמשכה בסרט התיעודי "עץ או פלסטיין" (1962), שביים זהר בשיתוף עם נתן אקסלרוד ויואל זילברג ז"ל. השלושה ערכו מחדש את יומני כרמל וליוו את קטעי הארכיון בקריינות שהעניקה להם מימד הומוריסטי-אירוני. לצד אלה יוקרנו סרטים מתקופת שיא עשייתו הקולנועית של זהר כגון "עיניים גדולות" ו"כל ממזר מלך" וגם סרטים שהיה מעורב בהם לאחר חזרתו בתשובה, כגון "אני מאשים" על אריה דרעי. את הפוקוס על זהר ילוה ד"ר אריאל שוויצר, שאצר את הרטרוספקטיבה לאורי זהר בשנה שעברה בסינמטק פריז, תוך דיון בקשר שבין קולנוע ודת ביצירתו ובהקשרים שהיא טווה בין אמנות לאמונה.

בגזרה הבינלאומית יקדיש השנה הפסטיבל פוקוס לאורח הכבוד שלו, הדוקומנטריסט האמריקאי בן ה-87 אלברט מייזלס, שזכה מידי ז'אן לוק גודאר לתואר "הצלם האמריקני הטוב ביותר". בין סרטיו הנודעים של מייזלס, הנחשב לאחד האבות המייסדים של הפרקטיקה התיעודית בקולנוע, יוקרנו "סוכן מכירות" (1968) ו"תנו לי מחסה" (1970).
עוד באורחים הבינלאומיים - שני במאי קולנוע מובילים מארגנטינה, מרטין רכטמן וסנטיאגו מיטרה ומנהלו האמנותי של פסטיבל בפיסי מרסלו פאנוזו. השלושה יובילו מחווה דרומית לקולנוע הארגנטיני.



פוקוס נוסף יתמקד בקולנוע הטורקי, בו קם דור צעיר של קולנוענים המתמודדים עם המציאות המורכבת והסבוכה שבה הם חיים ומנסים למצוא לעצמם שפה קולנועית חדשה, אישית ושונה מן הרגיל. בפסטיבל יתארח הבמאי הטורקי אזקן אלפר, הנחשב לאחת ההבטחות הגדולות של הקולנוע הטורקי החדש.

אורחת בינלאומית מסקרנת נוספת היא הבימאית זוכת האמי ג'ניפר גטצינגר, שתעביר כיתת אמן במסגרת הפסטיבל. גטצינגר, אחת משלושת הבימאים הראשיים של הסדרה "מד מן", ביימה גם פרקים בשורה של סדרות מצליחות כמו "מזל סרטן", ""THE KILLING, "עקרות בית נואשות", ועוד. הרזומה העשיר שלה כולל גם קרדיטים על ניהול התסריט לסרטים וסדרות כמו: "רקוויאם לחלום", "השטן לובשת פראדה", "סקס והעיר הגדולה", ו"הסופרנוס".

ג'ניפר גטצינגר
גטצינגר. ג'ון האם לא יגיע איתה



במסגרת הקולנוע הדוקומנטרי, יוקרנו ששת הסרטים שזכו בפרס בתחרות האוצרות התיעודית ע"ש ג'וליאנו מר חמיס, עליו התמודדו השנה כ-40 סרטים. הסרטים שנבחרו מציעים נקודת מבט מאתגרת הפורצת את הגבולות הצורניים המקובלים לסרט תיעודי וכתוצאה מכך נוגעים ברגעי אמת במציאות המקומית. הסרטים שיוקרנו הם "10%- מה הופך אדם לגיבור?" של יואב שמיר; "מלכה" של עמרם יעקובי; "בשוֹרוֹת" של נורית אביב; "שוברת שיניים" של קרן בן רפאל; "אם ובת" של זאביק זליקוביץ; ו"אמנות/ אלימות" של אודי אלוני, בהשתתפות השחקניות הפלשתיניות באטול טאלב ומרים אבו-חאלד. כל השישה יתחלקו באופן שווה בפרסי עידוד בסך 50,000 שקל.
גם המגמה החדשה והמתעצמת בקולנוע הישראלי, סרטים עלילתיים באורך מלא, בהפקה עצמאית ובתקציב מינימאלי, תזכה זו השנה השנייה למשבצת מיוחדת בפסטיבל.



ארבעה סרטים, שהופקו מחוץ לקולנוע המסחרי, ייקחו חלק בתחרות נושאת פרסים - "בשר תותחים" - סרט הזומבים הישראלי הראשון שביים איתן גפני; "ויזה" של אבישי סיון - סיפורה של חתונה פיקטיבית בלונדון בין ישראלי לצעירה מקומית; "השורד" של שמעון שי – על עבריין קטן ואשתו של ראש הכנופיה, היוצאים יחד למשימת פשע; ו"אושר עטוף בשמיכה" של יוסי ארצי המספר על בעל ואישה החוטפים תינוקת, נמלטים איתה וחווים חוויה משפחתית מטלטלת. בנוסף ייקח חלק במסגרת הקולנוע העצמאי גם הסרט "בנים" של הבמאי עמוס הולצמן, המביא את סיפורו של אדיר, נער בן 13 שעדיין לא מאונן. רני, חברו של אדיר, לוקח על עצמו את טקס החניכה והשניים עוברים מסע מטלטל בדרכם להפוך לגברים טיפוסיים.

בנוסף לכל אלו יוקרנו לכל אורך הפסטיבל מבחר סרטים של בוגרי מכללת ספיר ויוצרי קולנוע צעירים. בהתאם למסורת יתקיימו בפסטיבל גם השנה הופעות מוזיקה חיות, הקרנות חוצות כגון קטעים מהמיטב של ארץ נהדרת ברחבת העירייה, ובשטח יוקם מתחם פרינג', שישלב בין קולנוע לאמנות פלסטית. הפסטיבל ייצא השנה מתחומי העיר שדרות ויקיים אירועים גם ברהט ובנתיבות. פרטים נוספים ותכנייה מלאה, באתר הפסטיבל.

אנשי תוכן של קשת ישפטו בתחרות הפיצ'ינג השנתית לפיתוח פורמטים טלוויזיוניים חדשניים וילוו מקצועית את הזוכים בתחרות, ובנוסף, תעניק הזכיינית את פרס הסרט המאתגר ביותר ופרס הפורמט הטלוויזיוני הטוב ביותר לזוכים בתחרות סרטי בוגרים, מכללת ספיר.

 בואו לפייס שלנו