עונת אוסקרים בלי לפחות סקנדל עסיסי אחד לא באמת יכולה להתרחש. בשנה שעברה זה היה ברט רטנר, מפיק הטקס, שנתפס בהערה הומופובית ונזרק ממנו בבושת פנים, כשמיד אחריו עוזב גם מי שהיה מועמד להנחות את הערב: אדי מרפי. "נאום המלך", זוכה האוסקר לפני שנתיים, הואשם בתמיכה באנטישמיות ואפילו בעידוד נאציזם, וכעת מגיע גם תורו של המרוץ לפסלון המוזהב של 2013 עם האשמה על לא פחות מתמיכה בעינויים.

אין תמונה
במרכז המיני סערה שמתחוללת בימים אלה בתעשיית הסרטים האמריקאית עומד "כוננות עם שחר", סרטה המדובר של הבמאית זוכת האוסקר, קת'רין ביגלו, על המצוד הארוך אחרי אוסמה בן לאדן שהוביל למבצע לכידתו באחוזה בפקיסטן. על פי הדיווחים זכו ביגלו והתסריטאי, מארק בואל, לגישה חופשית למסמכים סודיים ומידע מודיעיני על ידי ממשל אובמה, לצורך הכנת התחקיר לסרט. כעת טוענים עיתונאים ומבקרים במדינה כי הסרט לא נועד רק להאדיר את הממשל המכהן, אלא גם את השיטות בהן נקט כדי להגיע אל רב המרצחים.

חלק נכבד מעלילת הסרט מוקדש לניסיונות של המודיעין האמריקאי לדלות מידע שיוביל למקום הימצאו של בן לאדן, שחלקים נכבדים ממנו בוצעו בכלא גואנטנמו הידוע לשמצה. חלק מהסצנות היו כל כך קשות עד שהשפיעו גם על כוכבת הסרט, ג'סיקה צ'סטיין, שסיפרה על כך בריאיון לעיתון ה"ניו יורק דיילי ניוז": "הייתי צריכה הפסקה", מספרת השחקנית שהשתתפה בסצנה בה נעשה שימוש בטכניקה של שפיכת מים על ראשו של אסיר כפות, במטרה לגום לו לחוש כי הוא טובע. "הלכתי אל מאחורי בניין הצילומים והתייפחתי במשך עשר דקות. רק להיות באווירה הזאת היה קשה".

זוהי לא הסצנה הקשה היחידה בסרט. פרנק ברוני, מבקר הקולנוע של הניו יורק טיימס, העלה לראשונה את הטענה של התמיכה בצעדים הקיצוניים: "הסרט מציג שימוש באמצעי חקירה קיצוניים", טען ברוני, "בין היתר של אסירים כפותים מרגליהם ומטה, התעללות מינית, מניעת שינה, חשמול ודחיסה שלהם לתוך קופסאות קטנות יותר מארון מתים. העובדה שהאמצעים הללו מובילים לתוצאות מהווה טיעון בעד היעילות שלהם"

"הסרט הזה היה מטרה קלה לפוליטיקאים מהרגע הראשון", מסביר בואל. "בהתחלה טענו שאנחנו סרט תדמית לאובמה, עכשיו אומרים שאנחנו תומכים בהתעללות. זה מגוחך. זאת פרשנות מוטעית לחלוטין לטעון שהמודיעין למבצע כולו הגיע מהאיש המעונה הספציפי הזה. אני מבין שהסצנות גרפיות וקשות לצפייה, אבל זאת רק דרך אחת מתוך מגוון רחב של דרכים להשגת אינפורמציה שמוצגים בסרט". ביגלו טוענת כי המטרה היא בסך הכל להכניס את הצופה אל תוך האירוע מבלי להעניק לו פרשנות כלשהי. "המטרה היא להציג את ההיסטוריה בדיוק כפי שהתרחשה. האם היה קשה לצלם את זה? כן, האם הייתי רוצה שזה לא יהיה חלק מהעניין? כן, אבל המחשבות שלנו בסרט הזה היו על האנשים שהשתתפו במבצע ולא על האיש שנלכד. זה הסיפור שלהם".

אין תמונה
על לפני שבוע נחשב הסרט למועמד המוביל במרוץ לאוסקר השנה, אולם ההכרזה על המועמדויות לגילדת השחקנים וגלובוס הזהב החלישו מעט את סיכוייו. מצביעי האוסקר השמרנים מקשיבים בעניין לטיעוני שני הצדדים, וסיכוייו להגיע ראשון לקו הסיום עשויים להיות תלויים גם ביכולתו לצאת מהסבך הלא פשוט אליו נקלע.

כוננות עם שחר זכה לשבחי הביקורות בארצות הברית ובעולם וצפוי גם לבתי הקולנוע בישראל ב-31 לינואר.

>> עוד לא ביקרתם כבר בעמוד הפייסבוק שלנו? למה אתם מענים את עצמכם?