זכייתו של משה איבגי בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל חיפה אמש מעוררת היום הדים ברשתות החברתיות. גולשים רבים מביעים את זעמם על זכייתו של איבגי בשעה שהחקירה בדבר הטרדות מיניות שביצע לכאורה טרם הסתיימה. בניגוד לפרסומים קודמים, הנהלת הפסטיבל הודיעה כי לא תתערב בהחלטתו המקצועית של חבר השופטים.

מההנהלה נמסר כי "חבר השופטים המקצועי בוחר את הזוכים על פי יכולות המשחק בלבד, כפי שבאו לידי ביטוי בהופעתם בסרט. הנהלות פסטיבלי סרטים בכל העולם אינן מתערבות בהחלטות המקצועיות והעצמאיות של צוותי השיפוט שלהן. ולכן אין מקום שהנהלת פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה תעמיד בספק את ההחלטה המקצועית של חבר השופטים במקרה זה". חבר השופטים שהעניק לאיבגי את הפרס השנה כלל שלוש נשים: הבמאית והאמנית הבריטית מרתה פיינס, עו"ד אורנה לין, ויושבת הראש העורכת ערה לפיד. לצידן ישבו בצוות הבמאים תאופיק אבו ואיל ותום שובל.

יו"ר תנועת נעמת גליה וולך קראה להנהלת הפסטיבל לבטל את ההחלטה אותה כינתה "תעודת עניות לפסטיבל". "לא יעלה על הדעת להעניק פרס לאדם החשוד בעבירות מין נגד נשים". וולך מסרה כי "אנחנו מצפות שהנהלת הפסטיבל תעביר מסר חד וברור כי מי שחשוד בפגיעה בנשים אינו זכאי וראוי לפרס, כל פרס". חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה כי "אי אפשר להפריד את השחקן מהאדם, ולאדם משה איבגי לא מגיע פרס. מי שניצל את מעמדו כשחקן בכדי להטריד נשים, ראוי להיות מוקע מעולם הקולנוע ולא לקבל פרסי הצטיינות. המסר שיוצא מהפרס, הוא מסר של סלחנות להטרדות, מסר של השתקת המתלוננות שרואות איך תלונותיהן מתקבלות באדישות".

נעמה לזימי כתבה כי "ככה הממסד מבטל את התופעה, את הלימוד מהמקרים, את מניעתם חזרתם. הוא מנציח ומאדיר עברייני מין, בעוד הוא מטיל דופי ומפקפק בנפגעות של קורבנותיו".

דוגמנית העבר קארן דונסקי כתבה כי "איבגי אמנם קיבל פרס על משחקו בסרט – על כשרונו בתחום וגילום הדמות. אין קשר בין היותו מניאק כגבר וכן זה מותיר טעם מאוד רע. אך על מה נלין אנחנו רפובליקת בננות לעומת המעצמה הגדולה בעולם שמתמודד לנשיאות הוא מלך המנייאקים והבנתו בפוליטיקה מסתכמת בקנדום במקרה הטוב".

העיתונאית בתיה גלעדי מהמקומון החיפאי "כלבו" כתבה: "החקירה נגדו הסתיימה או שאנחנו כועסים על חשודים בעבירות מין רק אם קוראים להם אייל גולן?". מאוחר יותר הוסיפה: "צוות השיפוט מנתק בין האמנות של הבנאדם לבין אישיותו, וגם, כרגע הוא עדיין לא אשם – אלו תירוצים חלקיים של הנהלת פסטיבל הסרטים לביזיון הזה. בזכייה אתם מבהירים (לנשים הנפגעות) שאתם שמים עליהן פס, שהן אוויר. מכיוון שאתם גם נציגי התרבות ואתם מעבירים מסרים על החברה באמצעות אמנות – המסר שהעברתם הוא לכלל הנשים והוא לא תרבותי בכלל".

יועצת התקשורת חנה בית הלחמי כתבה על הזכייה והזכירה את נורמן עיסא, שחלק את הפרס עם איבגי, כמי שמסייע "לנרמל את התופעה" כשהוא "מצטלם מקבל פרס לצד אחד שמתנהל תהליך חקירה על לא מעט תלונות שאינן קשורות אחת לשנייה ולכן אמינותן אינה מוטלת בספק". משמעות התמונה, כתבה בית הלחמי, היא "מתן לגיטימציה לכל קופת השרצים שנחשפה לגבי איבגי" וכן "לגיטימציה לפגוע בי, בך, בכן, בנו הנשים כולן".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הגיבה קצרות בטוויטר וסיפרה כי לא הייתה הולכת לטקס הפרסים כי "אין לי חיבה לעברייני מין".

עוד תגובות לזכייה של איבגי: