10. קינג קונג (2005)

עלות: 247 מיליון דולר

זמן קצר אחרי סיומה של טרילוגיית "שר הטבעות" התפנה פיטר ג'קסון לטפל בפנינה נוסטלגית נוספת: רימייק לסרט הקלאסי משנות ה-30 על גורילה ענקית שמתאהבת ביפהפייה צעירה. הסרט המקורי צולם כולו באולפני RKO בלוס אנג'לס בעלות צנועה של 672 אלף דולר (ששווים לכ-12 מיליון דולר היום). ג'קסון לקח עמו את ההפקה כולה חזרה לניו זילנד, שם התקיימו גם צילומי שלושת סרטיו הקודמים.

התקציב המקורי שהעמידו אולפני יוניברסל לפרויקט עמד על 150 מיליון דולר. אבל ג'קסון (במאי שנוטה להתאהב בחומרים המצולמים שלו) דרש להאריך את זמן הריצה של הסרט ב-13 דקות נוספות. ההארכה הזאת התבטאה גם בתוספת של אפקטים מיוחדים ועריכות סאונד שהגדילו את התקציב ל-207 מיליון דולר. ג'קסון עצמו הכניס את היד לכיס ומימן 32 מיליון דולר מהחריגה. בסוף האמון הזה השתלם לראשי יוניברסל שראו את הסרט ממריא לרווחים של 647 מיליון דולר ברחבי העולם.

9. ג'ון קרטר (2012)

עלות: 254 מיליון דולר

אחד הפלופים הגדולים בתולדות אולפני דיסני. אחרי שנים ארוכות של מאבק משפטי מול פרמאונט, זכתה דיסני לשים את ידיה על הזכויות לנובלה בדיונית מ-1917 בשם "נסיכת מאדים". במרכז העלילה עמד סיפורו של גיבור מלחמת האזרחים בשם ג'ון קרטר, שמוצא את עצמו מועבר בדרך פלא למאדים ומפתח כוחות על טבעיים בשל ההבדלים בכוח המשיכה. אנדרו סטנטון, האיש שביים את להיטי פיקסאר "וול-אי" ו"מוצאים את נמו" קיבל את הסכום המטורף הזה לסרטו ה"אמיתי" הראשון.

בשל הרצון לשלב אנימציה עם תלת ממד וצילום רגיל, נתקלה ההפקה בקשיים שדרשו צילום מחודש של סצנות רבות והגדילו את ההוצאות. לכל אלה נוסף עוד סכום של כמה עשרות מיליונים שהושקע בשיווק וקידום הסרט ברחבי העולם. החדשות הרעות החלו עם הביקורות הקשות שספג הסרט ונמשכו בעובדה שלא הצליח להתייצב אפילו שבוע אחד ברשימת שוברי הקופות. השורה התחתונה העגומה שהושגה בקופות צפון אמריקה (73 מיליון) אוזנה במעט על ידי שאר העולם (200 מיליון), אבל גם זה לא עזר לדיסני לצאת בפלוס מההרפתקה היקרה הזאת. הייתם חושבים שזה ילמד אותם לקח, אבל אז הגיע "הפרש הבודד" השנה.

8. אווטאר (2009)

עלות: 258 מיליון דולר

החזון המגלומני של ג'יימס קמרון נולד כבר ב-1994 בדמות תסריט בן 80 דפים ששאב השראה מכל ספרי המדע הבדיוני האהובים על הבמאי בילדותו. הבעיה הייתה שהטכנולוגיה של לפני שני עשורים פשוט לא הייתה מפותחת מספיק כדי להוציא לפועל את מה שקמרון דמיין. וכך, אולפני פוקס שהשקיעו 100 מיליון דולר בהפקה הראשונית, הסכימו לעצור ולהמתין למעלה מעשור עד שקמרון השתכנע שהתנאים לתחילת העבודה בשלו.

במשך שנתיים מ-2005 ועד 2007 שכתב הבמאי מחדש את התסריט ועבד עם שורה של מעצבים על עיצוב דמותם של החייזרים הכחולים. במקביל הושקע הכסף במצלמת 3D ראשונה מסוגה שאפשרה יצירת עומק לתמונה. החומרים המצולמים נלקחו לאולפן עריכות מיוחד שהוקם כדי להתמודד עם הדרישות העצומות של קמרון. כל שלב כזה הגדיל עוד ועוד את החשבון הכולל של ההפקה (לא כולל מיליונים רבים על תקציב הפצה), שנראתה בשלב מסוים כמו קטסטרופה שמחכה להתרחש. אבל בסוף זה נגמר עם אחד הסרטים הרווחיים בהיסטוריה ושלושה סרטי המשך בתכנון. מי אמר שלהאמין בחלום זה לא משתלם?

7. שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת (2006)

עלות: 260 מיליון דולר

ב-2003 החליטו בדיסני ללכת על רעיון שנשמע כמו הדבר הכי מופרך שעלה על מסך קולנוע: סרט שמבוסס על מתקן ספינת הפיראטים בפארק השעשועים. לא רק זה, הם גם הסכימו להוציא 140 מיליון דולר על ההפקה שבמרכזה פיראט שיכור ותחמן בשם ג'ק ספארו. ההצלחה המטאורית של "שודדי הקאריביים" (830 מיליון דולר) שכנעה אותם לנסות ולסחוט עוד מהמיץ של הגיבורים בעלי הרגל מעץ. ג'וני דפ, קירה נייטלי, אורלנדו בלום והבמאי גור ורבינסקי הוחזרו והתקציב כמעט הוכפל כדי לעמוד בציפיות סרט ההמשך.

בניגוד לסרט הראשון, הפעם נדרשו הרבה יותר ספינות שנבנו כמעט מאפס על ידי צוות ההפקה ועלו בהתאם. צינורות פלדה ענקיים ממולאים בטונות של בטון דימו את הקראקן, המפלצת האיומה של דייווי ג'ונס, והרסו את כל העבודה הקשה במספר סצנות. עיקר התקציב הושקע באפקטים המיוחדים שהפיחו חיים בעולם הפראי ויצרו נבל על בעל ראש תמנון וחור במקום לב. התוצאה הסופית הפכה את הסרט לרווחי ביותר של האולפנים אי פעם (1.229 מיליארד דולר) עד שהגיעו "הנוקמים" בשנה שעברה ועקפו את הפיראטים בסיבוב.

6. עולם המים (1995)

עלות: 263 מיליון דולר

במשך שנים שימש "עולם המים" דוגמא למה שעלול לקרות להפקה שמאבדת שליטה על התקציב. הדרמה הפוסט אפוקליפטית בכיכובו של קווין קוסטנר זכתה למימון של 100 מיליון דולר מאולפני פרמאונט. אבל מרגע שהמצלמות נדלקו לראשונה אירעה כמעט כל תקלה אפשרית שגרמה לסרט לזלול עוד ועוד מזומנים: אי עמידה בלוחות זמנים, תאונה שכמעט הרגה את קוסטנר, פסקול שלם שהוקלט ונזרק כמעט במלואו, צילומים מחודשים של סצנות מרובות ותסריט ששוכתב כל כך הרבה פעמים עד שבשלב מסוים אף אחד לא באמת ידע מהי העלילה.

הכישלון הקופתי בצפון אמריקה היה מזעזע עם 88 מיליון דולר בלבד. גם הפעם התגייס העולם לעזרה והשלים 175 מיליון דולר נוספו שכנראה עזרו לכסות לפחות חלק מהפסדי הענק שנגמרו לאולפנים. מה שבטוח הוא שהקריירה של קוסטנר ספגה מכה לא פשוטה, שממנה השחקן לא ממש התאושש עד היום.

5. הארי פוטר והנסיך חצוי הדם (2009)

עלות: 272 מיליון דולר

אם הספר השביעי בסדרת הארי פוטר לא היה מפוצל לשני סרטים נפרדים, כנראה ש"הארי פוטר והנסיך חצוי הדם" לא היה נמצא ברשימה הזאת, אבל זה, כידוע, לא קרה. הסרט שמבוסס על הספר השישי בסדרת רבי המכר של ג'יי קיי רולינג, כלל צילומים בצוק שדימה את מערת ההורקרוקס של וולדרמורט, כמו גם סטים ענקיים שנבנו למגדל האסטרונומיה ולבית היתומים של טום רידל. האפקטים הממוחשבים השלימו את תמונת העלויות העצומה של האחים וורנר, אבל הם לא באמת חששו לפתוח את הארנק. המעריצים נהרו בהמוניהם לאולמות והזרימו יותר ממיליארד דולר לקופות, כמעט פי חמישה יותר מההשקעה.

4. פלונטר (2010)

עלות: 274 מיליון דולר

עוד הוכחה לכך שהסרטים של דיסני מדברים כנראה הרבה יותר לעולם הגדול מאשר לילדי אמריקה. לכבוד סרט האנימציה ה-50 שלהם, הסכימו ראשי האולפנים לפתוח את הכיס ולשפוך את הסכום המטורף שמצוין למעלה על עיבוד אנימציה בתלת ממד ל"ריפונזל" של האחים גרים. בגלל הרצון לגרום לסרט להיראות ולהרגיש אמיתי נאספו 50 (כן, הם ממש בקטע של המספר הזה) אמני האנימציה הטובים בשיטה הידנית ובשיטה הממוחשבת וישבו יחד כדי לפצח את הנוסחה (ולספור את הצ'קים הענקיים שחיכו להם). הסרט שוחרר לאקרנים בצפון אמריקה בסוף נובמבר וחזר עם 200 מיליון דולר בלבד הביתה. בעולם עשה הסרט כפול מהסכום הזה והפך את השורה התחתונה מקטסטרופה להצלחה די מרשימה.

3. ספיידרמן 3 (2007)

עלות: 290 מיליון דולר

משפחת ריימי המורחבת (סם הבמאי ואייבן התסריטאי) התייצבה לחלק השלישי בטרילוגיה הקודמת של איש העכביש אחרי הצלחה מסחררת של שני הסרטים הראשונים. אולפני סוני העניקו לשניים 65 מיליון דולר יותר מאשר בסרט הקודם, בידיעה שהאפקטים הממוחשבים (שזיכו את ספיידרמן 2 בפרס האוסקר) יצטרכו להתעלות אפילו על ההצלחה המסחררת שלוש שנים קודם לכן. התוצאה הסופית נחשבת לסרט החלש ביותר בטרילוגיה וגרמה בסופו של דבר לפירוקו של הפרנצ'ייז וריבוט מחודש בשנים האחרונות. אבל מבחינה קופתית לא הייתה הצלחה גדולה ממנו לספיידי עם מיליארד דולר של הכנסות.

2. טיטאניק (1997)

עלות: 291 מיליון דולר

שוב ג'יימס קמרון, שוב חזון מגלומני ושוב הצלחה שהולכת ישר לספרי ההיסטוריה. קמרון, מעריץ נלהב של העולם שמתחת לפני המים, הציג את החזון שלו לאולפני פוקס עם תנאי אחד: הוא החליט לצלם את הסצנות במקום טביעתה האמיתי של ספינת הפאר. למעשה, ההפקה בילתה על הטיטאניק יותר זמן מאשר נוסעיה המקוריים. המסע לקרקעית הים היה מורכב במיוחד, דרש מכשור מתקדם וכל טעות קטנה בחישוב הייתה עשויה להסתיים במותו של אחד מאנשי הצוות.

אחר כך הגיעה גם תורה של הספינה עצמה, שמודל אמיתי שלה נבנה בעלות של 7 מיליון דולר. קמרון התעקש שמבנה הספינה המקורית יועתק במדויק, מגודל הארובות ועד הנברשות. לכל אלה צריך להוסיף מיליונים רבים שהושקעו בבריכת הענק שהוקמה לצורך הצילומים (והכילה 5 מיליון גלונים של מים) וכמובן אפקטים ממוחשבים בעלות חסרת תקדים לאותה תקופה. מוגזם? נכון ל-1997 עמדו הרווחים על יותר מ-2.1 מיליארד דולר, וזה עוד לפני המרת הריבית שמציבה אותנו על נתון מדהים של 3 מיליארד.

1. שודדי הקאריביים: סוף העולם (2007)

עלות: 337 מיליון דולר

הסרט היקר ביותר אי פעם, נכון להיום, מוכיח כנראה סופית שהקשר בין עלות לאיכות הוא מקרי לחלוטין. בנקודה הזאת כנראה שכבר הבנתם שלדיסני יש פשוט הרבה מאד כסף ומעט מאד נכונות לשאול שאלות קשות. תקציב הסרט השלישי בטרילוגיית "שודדי הקאריביים" גדל ביותר מ-70 מיליון דולר כדי לממן את בנייתן של ספינות גדולות עוד יותר, צילומים במפלי הניאגרה, יוטה וקליפורניה, כמות עצומה של אפקטים ממוחשבים וקמפיין שיווק עצום בגודלו. המבקרים שנאו כל רגע, המעריצים סבלו באולמות, אבל בקופות שוב נשבר מחסום המיליארד. בינתיים השודדים יכולים לשים רגל על רגע וליהנות מהתהילה, לפחות עד שענקי שנת 2015 יגיעו למסכים.

* כל המחירים בכתבה מעודכנים לשער הריבית של 2013

>> בואו לפייסבוק שלנו