36 מבכירי הסופרים בישראל חתמו על מכתב הקורא לביטול התכנית לגירוש מבקשי המקלט. בין החותמים ניתן למצוא את חתני פרס ישראל עמוס עוז וא.ב. יהושע, ושמות כמו דויד גרוסמן, צרויה שלו, אתגר קרת, יהודית קציר ואורלי קסטל-בלום. במכתב שמוען לכנסת ישראל, ממשלת ישראל וראש הממשלה בנימין נתניהו, קראו הסופרים "לעצור את גירושם של מבקשי המקלט מאריתריאה ומסודן, גברים ונשים הנושאים בגופם ובנפשם את הצלקות המחרידות מבריחתם וממחנות העינויים בסיני, ילדים שנולדו בישראל, המבקשים מאיתנו רק דבר אחד: לחיות".

הסופרת צרויה שלו סיפרה בשיחה עם mako תרבות על התחושות שהובילו אותה להצטרף ליוזמה: "הגירוש המתקרב של מבקשי המקלט מזעזע אותי, כל העדויות מראות שברגע שהם נוחתים ברואנדה הם נשדדים על המקום, במקרה הטוב מתחילים חיים של מעגל פליטות שאי אפשר לצאת ממנו, ובמקרה הרע מעונים ונרצחים בידי דעא"ש וארגונים דומים. שום עתיד לא מחכה להם בארצות האלה, ולכן אנחנו, מדינת ישראל, שולחת אותם אל מותם. יש בהם 5,000 ילדים ונשים, עשרות אלפי גברים, כולם רוצים להשתלב כאן, הם עברו גיהנום בדרכם הנה, ואסור לנו להחזיר אותם אל הגיהנום".

שלו התייחסה למספר המצומצם יחסית של מבקשי המקלט בארץ, ואמרה כי ניתן לפעול למען שילובם בחברה הישראלית: "הגבול כבר ממילא נסגר, לא מגיעים יותר מבקשי מקלט ואנחנו מאמינים שאפשר לקלוט בארץ, להשאיר כ-40,000 מבקשי המקלט, לעזור להם להיקלט, יש להם מוטיבציה מאוד גבוהה לעבוד ולהשתלב. רק באילת יש כ-12,000 מבקשי מקלט שעובדים בבתי המלון וממש מחזיקים שם את המלונות, ובמקומם יצטרכו עכשיו להביא עובדים זרים ממקומות אחרים. מה הטעם, אפשר להשאיר אותם בעבודתם, ולהשתמש בתקציב הגירוש כדי לעזור להם להתיישב ולהשתקם כאן".

היא הרחיבה על סוגיית דרום תל אביב, והביעה את הזדהותה עם מצוקת תושבי האזור: "אני לחלוטין מבינה את המצוקה של תושבי דרום תל אביב, ואני לא חושבת שהקליטה של מבקשי המקלט צריכה לבוא על חשבון הציבור הישראלי. אגב, גם בדרום תל אביב נשמעים קולות אחרים, שמתנגדים לגירוש, אבל אני בהחלט מבינה את הקולות של אלה שמתקשים לחיות במצב הנוכחי. עשו טעות שהובילו את כולם לדרום תל אביב, וכל התקציבים ששימשו לגירוש ועצירת מבקשי המקלט, היו יכולים לשמש למען קליטתם במקומות אחרים ולתמיכה בשכונות דרום תל אביב".

שלו סיכמה את דבריה והביעה תקווה שהמחאה נגד הגירוש תצבור תאוצה: "אני לא חושבת שהמכתב לבדו יעזור, אני מקווה שהמכתב הזה יתווסף לגל מחאה שנוצר עכשיו, ואני מקווה שהגל הזה לא ייפסק עד שנצליח לעצור את הגזירה הזאת". 

המכתב התייחס גם לטענה כי לא מדובר בפליטי מלחמה: "טענת המדינה - שמעולם לא הוכחה - כי לא מדובר במבקשי מקלט, מופרכת מתוך תכניתה לגרשם תמורת תשלום ל'מדינה שלישית' ולא למדינות שמהן נמלטו, בהן הוכח כי הם צפויים לעינויים ולהוצאה להורג". החותמים התייחסו גם למבצע גירוש הנמלטים מדרום סודן משנת 2012, שהוביל לטענתם לתוצאות הרסניות, וקראו להציל את הפליטים הפליטים הנותרים מגורל דומה: "רבים מן המגורשים, ובמיוחד התינוקות והילדים, קיפחו את חייהם בשל כך בנסיבות איומות, והאחרים שבויים מאז בתופת של קרבות, רדיפות, עינויים, אונס וסחר עבדים. דמם על ידינו, אך את עשרות האלפים של מבקשי המקלט שעדיין חיים בקרבנו חובה עלינו להציל מגורל דומה. לא רק למענם - למעננו, למען נחיה עם עצמנו כבני-אדם, כבני העם שהגה את הפסוק: 'וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר כִּי גֵּרִ ים הֱיִיתֶם'". 

"ההיסטוריה שלנו כעם מתהפכת בקבר הזה שכורים לה. אסור שיהודים ירדפו ויגרשו פליטים, אסור שמדינת ישראל תחולל את האסון ההומניטרי הזה, ובידיכם הזכות למנוע אותו. כדברי מנהל בית הספר 'ביאליק רוגוזין', זוהי אמת המידה המוסרית שמדינת ישראל ואזרחיה רוצים, ואף מחויבים, לעמוד בה ולחיות לפיה. המוסר היהודי והאנושי מציב בפנינו מחויבות היסטורית אשר אי עמידה בה תהיה בכייה לדורות".

 המכתב ביקר גם את סכומי העתק שהושקעו בעצירת הפליטים וגירושם, וטען כי ניתן היה להשתמש בכספים כדי לסייע לקליטת קהילת מבקשי המקלט. לסיום, ציינו הסופרים כי "גירוש מבקשי המקלט צפוי להתחיל לקראת יום השואה. אנו קוראים לכם לפעול במוסריות, באנושיות ובחמלה הראויות לעם היהודי, ולעצור מבעוד מועד את גירוש הפליטים אל הגיהינום שממנו נמלטו. אחרת לא תהיה לנו תקומה".

טל ניצן (צילום: עמית צינמן)
יש גל של תגובות מרגשות. ניצן | צילום: עמית צינמן

לדברי המשוררת טל ניצן, יוזמת המכתב, הוא טרם נשלח אישית לממוענים, אך יישלח בימים הקרובים. גם כך, לטענתה, פרסום באמצעי התקשורת עשוי להיות דרך מהירה יותר להגיע לנמענים. בשיחה עם mako תרבות, ניצן סיפרה כי היוזמה לשליחת המכתב נבעה מתוך "הזעזוע העמוק מפשע הומניטרי שעומד להתרחש בשמנו, והמחויבות לנקוט כל פעולה אפשרית כדי לעצור אותו. זה התפרסם הבוקר ויש גל של תגובות מרגשות, שמבטאות את עומק ההתנגדות והחלחלה של ישראלים רבים מהברוטליות של תוכנית הגירוש. אני צופה שהמחאה תתרחב".

mako תרבות בפייסבוק