"המדריך להישרדות של גיא טיוי" יצא לחנויות והתרגשות גדולה אחזה בי - סוף כל סוף ספר בשבילי. לצערי, מהר מאוד גיליתי שלא מדובר בספר על העונות השונות של "הישרדות", אלא במדריך הומוריסטי המסביר לבני נוער איך להסתדר בחיים האלה. הבעיה היא שבין קקופוניה של אימוג'ים, תרשימים לא ברורים ותמונות משועשעות של גיא טיוי - אין הרבה טקסט במדריך הזה. אבל ספירת המילים לא מעידה בהכרח על איכות התוכן, בייחוד לא בעיני דור שמתקשר רק בסנאפצ'ט ובמיוזיקלי. אז למרות האכזבה ולנוכח העובדה שאני אולי בן 30 אך טינאייג'ר ברוחי - החלטתי לתת לספר צ'אנס בתקווה שיעניק לי תובנות חשובות על הדור הצעיר. ספוילר? תובנות חשובות לא היו שם, אבל הנה כמה דברים שבכל זאת למדתי מ"המדריך להישרדות של גיא טיוי":

מי זה גיא טיוי?

על פי הספר, גיא פודוליץ' הוא כוכב רשת עם מיליוני צפיות. למיטב הבנתי מדובר בנער קטן וג'ינג'י (שטורח להזכיר את זה בכל שורה שנייה בספר), שאת התקציר על הכריכה האחורית בוחר לפתוח בקאצ' פרייז המקסים ושובה הלב: "מה קורה שרעולות?". לא הצלחתי להבין במה מתמקדים הסרטונים הוויראליים שלו, בין השאר כי הוא מאמין שיוצר יוטיוב מוצלח צריך לדעת לגוון את התכנים שלו. וגם ככה, מה עוד צריך לדעת? שזה דור של "קבוצות מוזרות בוואטסאפ וספינרים"? אוקיי, בהיעדר מידע אחר אני נוטה לאמין לו. בקיצור, יש בחור ג'ינג'י, יש סרטונים ביוטיוב ויש "מה קורה שרעולות???" - ולא נראה שצריך יותר מזה.

המדריך להישרדות של גיא טיוי (צילום: יחסי ציבור)
הקאצ' פרייז ששבה את ליבנו. "המדריך להישרדות של גיא טיוי" | צילום: יחסי ציבור

איך שורדים את בית הספר?

גיא טיוי הקפיד להנמיך ציפיות על ההתחלה והבהיר שהוא לא הולך ללמד אותנו "איך להיות מקובלים כמו חבורת שחקני פוטבול בסרט אמריקאי". שזה מצער, אבל לא סוף העולם - כי מתברר שרוב בתי הספר לא מחולקים לחבורות כמו שהתרגלנו לראות בסרטים. אז מה המדריך כן מציע לנו? ללמוד למבחנים מבעוד מועד, לנסות להיות סבבה עם אנשים, להיפגש עם חברים בזמן החופשי ולא להתחיל דרמות. זה הכל? ציפיתי למשהו שקשור יותר בספינרים, בוואטסאפ ובסלפי. אבל כלום, מתברר שלא הרבה השתנה מאז ימי התיכון העליזים ההם. כנראה שדרו ברימור סתם הגזימה ב"אף פעם לא התנשקה", הא?

מה עם כל הוואטסאפ והסלפי?

בחלק שנקרא "מילון הרשת הגדול", גט"ו (אפשר להתחיל לקרוא לו ככה, נכון?) נכנס לעומקו של הדבר הזה שנקרא אינטרנט. הוא מסביר לנו מה זה ממים (כל דבר ויראלי), בריונות ברשת (לא טוב), ומה לעשות כשהאינטרנט לא עובד ואי אפשר לגלוש ברשת (תמצאו תחביב). בניגוד לעצות הכלליות והעמומות האחרות במדריך, החלקים על אימוג'יז ועל כללי הכתיבה ברשת מפורטים באופן מרשים. גם אם לא הצלחתי לדלות כללים ברורים מבליל המידע העמוס – מיליםמחוברות, #האשטגים, כמות ה-חחחח המותרת (3-5) ואנשים שמשתמשים באותו אימוג'י כל הזמן – אין ספק שמדובר בעסק מסובך בהרבה משחשבתי. כל הסיפור בעיקר הכניס אותי לחרדה וזה עוד לפני שהזכרנו את החלק על הורים באינטרנט (איזה מעצבן זה הורים באינטרנט, לא ככה???).

איך להפוך לכוכב יוטיוב?

בהתאם לעיסוקו של גט"ו, "כוכב רשת", רוב הספר מוקדש לסוגיה החשובה הזאת. הוא אמנם עובר על כל השלבים ליצירת סרטון ויראלי - חשיבה על רעיון, כתיבת תסריט, צילום כמה טייקים, עריכה והעלאה ליוטיוב - אבל לא מפרט עליהם יותר מדי. מה הוא כן מסביר? שרעיון יכול להיות כל דבר - אבל כדאי שיהיה מקורי, שצריך להשקיע בצילום ובעריכה - אבל לא בהגזמה כדי שייצא קליל, וכמובן להוסיף אפקטים - אבל לא יותר מדי אפקטים כי אז זה מוגזם. או בקיצור - תעשו יוטיובים כאלה כמו ביוטיוב, נו, מה הבעיה. בהיעדר עצות ממשיות, גיא טיוי מתבל באנקדוטות מרתקות מסיפור הצלחתו האישי, וחושף כי בתחילת דרכו הוא בכלל לא חשב על להיות מפורסם או עשיר. איך הגלגל מתהפך לו!

איך להתמודד עם מעריצים?

למרות ההצלחה הפנומנלית, גט"ו נותר צנוע ומקפיד לשמור על פרופורציות. באחד הרגעים הכנים בספר הוא מספר: "הרבה אנשים שואלים אותי: 'מתי עצרת וחשבת: וואו, עכשיו אני יוטיובר מפורסם ומצליח?', ואני תמיד עונה שאין נקודה אחת שבה זה קרה, כי הצלחה זה דבר הדרגתי. ותודה לאל שהיא הדרגתית. אם הייתי מגיע מאפס למאה על הפעם הראשונה, ממישהו אנונימי לגמרי לבחור שמזהים אותו ברחוב, לא נראה לא שהייתי שורד את זה". כן, מתברר שממש כמו הנסיכה דיאנה ודודו טופז, גם גיא טיוי צריך להתמודד עם עול הפרסום, מעריצים שרופים וזרים שפונים לבני משפחתו כאילו הם מכירים אותם. חשבתם שקלים הם חייו של כוכב רשת? תחשבו שוב.

בקיצור, "המדריך להישרדות של גיא טיוי" אינו מדריך, ואם הייתי תלוי בו להישרדות - כנראה שהייתי מת מזמן. האמת? אני אפילו לא בטוח שהוא נכתב במלואו על ידי גיא טיוי, אלא על ידי בן 80 שמנסה לדבר כמו הצעירים. אז נכון שאני לא בדיוק קהל היעד ושאולי משהו התפספס עם פער הגילאים, אבל אם למדתי דבר אחד מגיא טיוי - זה שאנרגיות גבוהות ומשפט קליט יכולים לקחת אותך רחוק. יאללה ביי שרעולותתתתתתת!!!!!

mako תרבות בפייסבוק