פרנקי נאקלס (צילום: Teresa Lee, GettyImages IL)
שלום לסנדק. פרנקי נאקלס | צילום: Teresa Lee, GettyImages IL
בדרך כלל אנחנו רגילים לשמוע על אגדות רוק שנופחות את נשמתן בשיבה טובה, אבל לא כך הפעם. פרנקי נאקלס, מהאבות המייסדים של מוזיקת הדאנס המודרנית והאיש שזכה לכינוי "סנדק ההאוס", נפטר אתמול (שני) בגיל 59 מסיבוכים הקשורים לסכרת. נאקלס היה אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בסצנת ההאוס שהתפתחה בקרב הקהילה ההומוסקסואלית השחורה בשיקגו של שנות השמונים, יחד עם די.ג'ייז ומפיקים נוספים כמו סטיב סילק הירלי, מרשל ג'פרסון, רון הארדי ופארלי ג'קמאסטר פאנק. התרומה שלו לסצנה המוזיקלית של עיר הרוחות היתה כל כך חשובה, עד שב-2004 החליטה עיריית שיקגו לקרוא רחוב על שמו, במקום בו עמד המועדון המיתולוגי בו תפקד כרזידנט וכמנהל מוזיקלי, ה-Warehouse.

נאקלס החל לעבוד כדי.ג'יי בשנות השבעים כדי לממן את לימודי עיצוב הטקסטיל שלו בניו יורק. בתקופה ההיא חבר ללארי לוואן, אחת הדמויות המשפיעות בסצנת המועדונים בניו יורק, ולמד ממנו את משנתו. מאוחר יותר לקח את הידע שצבר מערבה לשיקגו, שם סובב תקליטים של סול, אר אנ'  בי ודיסקו, תוך שהוא משלב לפעמים מכונות תופים במהלך הסט כדי להדגיש את הקצב. את מכונת התופים הראשונה שלו קיבל מדריק מיי, אחד מאבות הטכנו הדטרויטי, שנהג לפקוד כדרך קבע את המסיבות שלו. השימוש הייחודי של נאקלס בסאונד ובתאורה השאיר את רחבות הריקודים הומות מחצות ועד צהרי היום שאחרי. "לפעמים הייתי מכבה את האורות ומטפל בתקליט ככה שזה יישמע כאילו רכבת הולכת להתנגש במועדון", הוא אמר בעבר. "אנשים היו יוצאים מדעתם".

נאקלס היה מוכר בעיקר כדי.ג'יי, אבל לקטעים שהפיק היתה גם חשיבות מכרעת במעבר מדיסקו ומסינת' פופ להאוס, וביציקת המקצב בעל הבייסדראם המרובע שמזוהה כיום עם הסגנון. הקטע "Your Love", אותו הפיק יחד עם ג'יימי פרינסיפל בשנות השמונים, נחשב בעיניי רבים לקטע ההאוס הראשון. בין המעריצים של נאקלס שהצהירו על התרומה של הקטע הזה לרפרטואר המוזיקלי שלהם, ניתן למנות את דאפט פאנק ופול אוקנפולד. אנימל קולקטיב אפילו סימפלו את ליין הסינת'י המכונן שלו בלהיט שלהם, "My Girls".  בהמשך הקריירה הפך נאקלס גם לרמיקסר מבוקש, שהוסיף את מגע הקסם שלו לקטעים של מייקל ג'קסון, דיאנה רוס, דפש מוד ואחרים.

פרנקי נאקלס (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
אורח אהוב גם בישראל | צילום: Getty Images, GettyImages IL
בשנים האחרונות תיקלט נאקלס בארץ פעמים רבות, במועדון האומן 17 התל אביבי והירושלמי ובמועדון הבלוק, והיה דמות אהובה ביותר בקרב קהילת הדי.ג'ייז והבליינים המקומית. בשנים האחרונות הפך גם לאורח קבוע במועדונים מסביב לעולם, במסגרת העדנה המחודשת לה זכה ההאוס של שיקגו. "האנשים שאני פוגש בכל העולם מסתכלים על ההאוס עם איזושהי רומנטיות חדשה", הוא אמר באחד הראיונות האחרונים שלו. "הם מזהים יותר מאי פעם ששיקגו היוא הבסיס שבו הכל התחיל".

פרנקי נאקלס ואובמה
עם עוד מעריץ מושבע