אין תמונה
כאילו שהוא היה זקוק לעוד קצת הייפ
בזמן שאתם העברתם את אתגר דלי הקרח וביקשתם רשימות אלבומים אהובים מחברי הפייסבוק שלכם, החליט רובינסון מייר, עורך מדור הספרות של מגזין The Atlantic, לבדוק מהם הספרים האהובים ביותר על החברים הווירטואליים שלו. "ספרו לי על 10 הספרים שנשארו אתכם לאורך השנים", כתב בפוסט על הוול שלו, "אל תיקחו לכם יותר מכמה דקות ואל תחשבו יותר מדי. אלה לא צריכים להיות הספרים 'הנכונים' או כאלה שייצגו גדולה ספרותית. פשוט ספרים שהשפיעו עליכם בדרך כלשהי".

מייר חשב שהניסוי החברתי הקטן שלו יסתכם בדיון משעשע עם חבריו, אבל כנראה שלא העריך נכון את עוצמת טרנד החיובים ששוטף את הרשת. אחרי שראה חברים של חברים ממשיכים את השאלון ומחייבים את חבריהם, החליט לפנות למחלקת איסוף המידע של פייסבוק ולשאול אם הפוסט הפך ויראלי מספיק כדי שימשוך את תשומת ליבם. בתגובה הוא קיבל תשובה שמפנה אותו לבלוג הרשמי של פייסבוק ובו הפך הניסוי הקטן שלו לרשימת 20 הספרים האהובים ביותר על משתמשי הרשת החברתית הגדולה בעולם.

באופן לא מפתיע, המקום הראשון ניתן באופן חד משמעי לסדרת ספרי "הארי פוטר". 21 אחוזים מהמשתתפים בבחירות, ציינו את אחד משבעת הספרים של ג'יי קיי רולינג ברשימות שלהם. ההפתעה מגיעה דווקא במקום השני, אליו הגיע רומן ההתבגרות הקלאסי "אל תיגע בזמיר" של נל הרפר לי עם 13.8 אחוזי הופעה ברשימות. במקום השלישי (ובפער ניכר) נחתה סדרת ספרים ענקית נוספת, הפעם "שר הטבעות" של טולקין עם 7.5 אחוזים.

אין תמונה
קצת אחרי התנ"ך. משחקי הרעב
התנ"ך, הספר הנמכר ביותר בהיסטוריה של הספרות, הוזכר ב-7.2 אחוזים בלבד מן הרשימות (מקום שישי), כשהוא מקדים במעט את "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה", "משחקי הרעב" ו"התפסן בשדה השיפון". את רשימת עשרת הגדולים סוגר "גטסבי הגדול" שנבחר ב-5.6 אחוזים מהרשימות.

מסקנות המדגם שביצעה פייסבוק התבססו על מאה אלף משתמשים דוברי אנגלית, כשמספר הנשים המשתתפות גדול פי שלושה ממספר גברים. מרבית המשתתפים (63 אחוז) מתגוררים בבריטניה והגיל הממוצע שלהם עמד על 37.