פרנסיס בייקון
שווה 40 מיליון פאונד?
כשג'ורג' דייר פרץ לבית של הצייר המפורסם פרנסיס בייקון בשנת 1963, הציב לו בייקון שתי ברירות: להתקשר למשטרה או לשכב איתו. דייר בחר באופציה הראשונה וכך החל רומן של כמעט עשור בין הפורץ לאחד מהציירים הבריטים הגדולים ביותר בעידן המודרני.

השבוע "Portrait Of George Dyer Talking", פורטרט שצייר בייקון בהשראת המאהב שלו, שבר שיא כשהופך לדיוקן העצמי שנמכר במחיר הגבוה ביותר אי פעם במכירה פומבית.

ציור השמן שמתנשא למעל למטר שמונים וצויר בשנת 1966, נמכר לאיש העסקים דיויד מרטינז גוזמן במחיר של 40 מיליון פאונד (כ-240 מיליון שקל). רק בנובמבר השנה נמכרה סדרה של שלושה פוטרטים של בייקון במחיר 89 מיליון פאונד (כ-810 מיליון שקל). הפעם האחרונה ש"Portrait Of George Dyer Talking" נמכר הייתה בשנת 2,000 לאוסף האמנות של בית המכירות הפומביות "כריסטי'ס" בניו יורק תמורת 4 מיליון פאונד.

למרות שהhכרותם של בייקון ודייר שידרגה את מעמדו של דייר שגדל בצל הפשע, החיים בקרב הצייר הגאון אך קשה האופי הכריעו אותו והוא התאבד בפריז בשנת 1971.

"שלושה מחקרים של לוסיאן פרויד" (צילום: AP)
שלושת הציורים שנמכרו בנובמבר ב-89 מיליון פאונד | צילום: AP
קרובת משפחה של דייר, שביקשה להישאר אנונימית, הגיבה על המכירה: "המשפחה של ג'ורג' חושבת שבייקון היה אדם מנוון ולא רוצה שום קשר אליו". עוד הוסיפה האישה שנמצאת בשנות ה-80 לחייה: "הוא לא היה אהוב בקרב בני המשפחה וחשבנו שהוא אדם נוראי. הוא היה נורא. אין לנו שום דבר במשותף עם אדם כמו פרנסיס בייקון, ומעולם לא שיננו את הרגשתנו. אני לא רוצה לדבר עליו".

בייקון הלך לעולמו בשנת 1992 כשהוא בן 82. מייקל פפיט, חברו ומחבר הביוגרפיה הרשמית אודותיו, אמר שבייקון היה אדם בלתי נשכח בעל נוכחות מחשמלת. "הוא היה מפתה, אינטואיטיבי וחכם. היה לו רצון לטרוף את בני האדם. ג'ורג' לא ידע קרוא וכתוב כשהם הכירו. מספרים שהוא למד לכתוב רק אחרי שבייקון נתן לו את פנקס הצ'קים שלו. ג'ורג' היה אדם נחמד, כנוע אפילו, זו הייתה בעיה. בייקון רצה מאהב קשוח וגברי".