הניסיון המר עם מוזיקאים שביטלו את הופעתם ברגע האחרון אמנם חישל אותנו (ניל יאנג, אנחנו עדיין מחכים), אך מכתב פתוח שפירסם הבוקר מנכ"ל תיאטרון הקאמרי נעם סמל מראה כי גל הטרור הנוכחי מאיים לפגוע גם בעולם התיאטרון. במסגרת ההכנות לפסטיבל חנוך לוין הבינלאומי, נתקלו סמל ואנשיו בהפרות הסכמים מצד תיאטראות מחו"ל, שניסו, לדבריו, "לנצל את המצב הפוליטי על מנת לא להגיע לישראל לפסטיבל חשוב זה". בתגובה פונה סמל לשרת התרבות מירי רגב ולמשרד החוץ, ומפציר בהם "לשכנעם לבטל את רוע הגזרה של החרמת ישראל". 

"לנוכח גל הטרור הפוקד את ישראל בימים אלו, אנו נתקלים בהפרות הסכמים ובאי עמידה בהתחייבות של תיאטראות מחו"ל", כתב סמל במכתב. בין התיאטראות המתמהמהים להגיע לפסטיבל מנה סמל את התיאטרון הלאומי הסיני עם ההצגה "ריצ'רד השלישי", התיאטרון העירוני של ורנה עם "קברט חנוך לוין" והתיאטרון העירוני של ורשה עם "יעקובי וליידנטל". "כפי שזכור לך," הוא המשיך, "בפגישתנו המשותפת עם נשיא המדינה, מר רובי ריבלין, העליתי בפניו את הבעיה עם הצרפתים ואכן, התיאטרון הצרפתי של העיר בסון יגיע לישראל עם ההצגה 'אשכבה', ובמקביל תיאטרון דיסלדורף מגרמניה יגיע עם ההצגה 'רצח'. אנו מבקשים את התערבותך המיידית אצל שר החוץ שלנו ואצל שגרירי מדינות: סין, בולגריה ופולין".

הצגה נוספת על הכוונת? מירי רגב (צילום: ערוץ הכנסת)
מירי רגב | צילום: ערוץ הכנסת

"לא מדובר בחרם", הסביר סמל ל-mako תרבות. "יש פחד לבוא לישראל בגלל המצב הבטחוני. אנחנו לא בסכנת חיים פה, אבל ככה זה נראה בתקשורת העולמית. התיאטרון הבולגרי, לדוגמה, אומר לנו שהממשלה אוסרת עליו לבוא לישראל. היו מקרים בעבר שבהם עירבתי כמנכ"ל התיאטרון פוליטיקאים כדי לסייע מאחורי הקלעים. אנחנו בכל מקרה נקיים את הפסטיבל - יש לנו הצגה מצרפת, הצגה מגרמניה וגם הצגות ישראליות".

אין לך ביקורת על השרה רגב, שההתבטאויות שלה לא בדיוק מסייעות להרגעת המצב? 

"ממש לא. במקרה הזה, להפך. אני בטוח שהיא תעזור לנו". 

פסטיבל חנוך לוין הינו הפסטיבל הבינלאומי השמיני שמארח תיאטרון הקאמרי, והשני המוקדש למחזקאי ישראלי. הפסטיבל אמור לארח חמש להקות תיאטרון מרחבי העולם (הגעת שלוש מתוכן, כידוע, מוטלת בספק), ולכלול הצגות ישראליות של לוין כמו "אשכבה", "הרטיטי את לבי" ו"כולם רוצים לחיות". הפסטיבל עתיד להתקיים בתאריכים 9-24 לנובמבר. 

ממשרד התרבות נמסר: "בהתאם להנחיית שרת התרבות והספורט, המשרד פועל בשיתוף פעולה ובתאום עם משרד החוץ כדי להבטיח את הגעתם של האמנים והיוצרים מחו"ל ולקיים את הפסטיבל כסדרו. הפעילות נעשית בכלים דיפלומטיים, לרבות פנייה של הנציגויות הישראליות למדינות הרלוונטיות".