אין יצירת מחול יותר קלאסית מ"אגם הברבורים". בארבע מערכות צבעוניות ועם יצירות של צ'ייקובסקי ברקע, מדובר בהתגלמות אמנות הבלט לדורותיה. כזו שסחפה אחריה קהל משולהב, גרמה לילדות קטנות לחלום על נעלי פוינט, ודרבנה רקדנים וכוריאוגרפים מכל רחבי תבל למצוא את השפה האישית שלהם בתוך המסגרת הרוסית הנוקשה, אך מלאת הדימיון.

הסיפור מוכר וידוע – אודט היא נסיכה הכלואה בכישוף ההופך אותה לברבור בכל יום מחדש, כאשר רק אהבת אמת תוכל להציל אותה מעתידה הטרגי. אגדת העם הזו אמנם נפרשת על פני ארבע מערכות ארוכות, אבל זו דווקא המערכה השנייה והאייקונית שנכנסה עמוק לתודעה התרבותית והאמנותית של העולם המערבי. אז אנחנו מתוודעים ל"אגם הברבורים" במלוא תפארתו – עשרות רקדניות מהבלט הישראלי בחצאיות טוטו לבנות ונוצות בשיער, נעות בחינניות עילאית וטכניקה מושלמת, כשברקע המוזיקה מסמרת השיער של צ'ייקובסקי. הן מתפצלות לטורים ושורות, מתחברות לקבוצות קטנות, מחזיקות ידיים בפה-דה-קטר אגדי, אבל בעיקר – מכינות את הקרקע לסיפור האהבה של זיגפריד ואודט. בפה-דה-דה המפורסם, שיכול להביא לדמעות גם את הצופה הציני ביותר, באה לידי ביטוי אמנות הבלט בצורתה הטהורה והווירטואוזית ביותר.

אין תמונה
לפתוח רוכסן עם השיניים בלבד. Truth or Dare

כעת ניתנה לקהל הישראלי הזדמנות למפגש אינטימי עם אותה מערכה שנייה במסגרת המופע "White Swan", העומד לארח שניים מסולניו המפורסמים של בלט הבולשוי ממוסקבה - הפרימה בלרינה יבגניה אוברזצובה והפרמייר דמיטרי גודנוב - שיגיעו לארץ ב-7 לינואר למופע אחד חגיגי בהיכל התרבות בתל אביב, בו יצטרפו לרקדני הבלט הישראלי בביצוע הכוריאוגרפיה המקורית של לב איבנוב. אוברזצובה וגודנוב, שניהם זוכי תואר רקדנים של כבוד ברוסיה, יביאו אל הבמה המקומית את ניחוח הבולשוי המסתורי וההיסטורי, במה שמסתמן כשיתוף פעולה מסקרן שחובבי מחול לא ירצו לפספס. רק המחשבה על מראה הנפילה האיקונית של אודט אל זרועותיו של זיגפריד, כשברקע בלרינות ישראליות מוכשרות, היא כמו יום חג לעולם המחול המקומי.

במשך שנים, דורות שלמים של כוריאוגרפים ניסו למצוא את השפה האישית שלהם בתוך סיפור המסגרת העממי והמוזיקה המכשפת של צ'ייקובסקי. מאודט הקירחת של מץ אק ועד להקת הבנים של מת'יו בורן - "אגם הברבורים" היווה כר פורה לגרסאות כיסוי קלאסיות ומודרניות שניסו להפיח רוח חדשה ביצירה המצוטטת ביותר בעולם המחול. ולכן הערב שרקחו מנהלי הבלט הישראלי הוא כל כך חכם ונכון - בחלקו השני, מיד לאחר הופעתם של סולני הבולשוי, יוצג טייק חדש על הסיפור המפורסם של "אגם הברבורים", עם כוריאוגרפיה מקורית מאת אנדוניס פוניאדקיס, מנהלה האמנותי של להקת הבלט הלאומי של יוון. אומנם ביצירה החדשה לא ירקדו סולני הבולשוי, אך רקדני הבלט הישראלי זוהרים בזכות עצמם. אם לשפוט על פי הניהול החדש והמסור של הלהקה, ויכולתם המרהיבה של הרקדנים המקומיים – יש תקווה חדשה לעולם הבלט הישראלי.

המופע יתקיים ב-7.1.17 בהיכל התרבות, תל אביב בשעה 20:30
ניתן לרכוש כרטיסים
באתר הבלט הישראלי ובטלפון: 03-6046610, וכן באתר איוונטים ובטלפון 9066*