ביום רביעי הקרוב ייפתחו אירועי שבוע הספר העברי, עם ירידי התאחדות המו"לים שבהם יוצעו הנחות ומבצעים של מגוון הוצאות ספרים. בתחילת החודש התחילו הרשתות צומת ספרים וסטימצקי במבצעי שבוע הספר, והם יימשכו עד סוף יוני. אף שמדובר בשבוע הספר הראשון מאז ביטול חוק הספרים (שאסר מתן הנחות על ספרים חדשים, למעט 20% בשבוע הספר), המבצעים השנה מתונים יחסית, ולא יחזרו לתקופה שקדמה לחוק וכונתה "ימי 4 ב–100", על שם המבצעים ברשתות.

מבדיקה שערך TheMarker עולה כי רשתות הספרים סטימצקי וצומת ספרים מציעות מבצעים זהים: שני ספרי מבוגרים או שלושה ספרי ילדים ב–99 שקל, ומבצעים ייחודיים נוספים לחברי מועדון. לשם השוואה, בשבוע הספר של 2013, האחרון לפני חוק הספרים, הציעו צומת ספרים וסטימצקי שלושה ספרי מבוגרים ב–96-99 שקל — 33 שקל לספר בממוצע — לעומת 50 שקל בממוצע לספר בשבוע הספר 2017. חלק גדול מהוצאות הספרים, המשתתפות בירידי שבוע הספר המסורתיים של התאחדות המו"לים, יישרו קו עם מבצעי הרשתות (ראו טבלה).

"לא חזרנו למבצעי השחיטה שהיו נהוגים בענף לפני חוק הספרים. המבצעים הנוכחיים הם מבצעים ריאליים שמאפשרים ליוצרים, למדפיסים, למו"לים ולרשתות להתקיים", אומר איציק שלו, סמנכ"ל הסחר של רשת סטימצקי. לדבריו, חלה עלייה של 8% במכירות סטימצקי בחנויות זהות מתחילת השנה, עלייה שאותה הוא מייחס גם לביטול חוק הספרים: "המחירים היום אמנם יותר גבוהים ממה שהיו לפני החוק — אבל הם בכל זאת יותר אטרקטיביים מהמחירים שהיו בשנתיים וחצי שקדמו לביטול החוק בספטמבר 2016. אנשים קונים יותר מאשר בשנה שעברה ויותר ספרים חדשים יוצאים לאור".

לדברי אבי שומר, מבעלי צומת ספרים, "בחודשים האחרונים מוכרים הרבה יותר ספרים. בשנה שעברה, כשהחוק עוד היה בתוקף, סופר יכול היה להסתובב בין החנויות ולקנות עותקים מהספר שהוא הוציא וזה היה מספיק כדי שהוא ייכנס לרשימת רבי המכר. כיום שכדי להיכנס לרבי המכר צריך למכור הרבה מאוד עותקים".

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker