כשמסתכלים על סצנת האינדי בתל אביב לעומת ערים אחרות, ההבדלים בולטים לעין. הופעה של אמן שוליים אלמוני בתל אביב תוכל למלא מועדון שלם, בעוד שבערים אחרות יהיו בסביבות 10 אנשים, וגם זה במקרה הטוב. חוסר הרווחיות של הופעות האינדי בחיפה, כבר גרמו לסגירתו של "הסירופ", מעוז ההיפסטרים בעיר התחתית, ולסגירתם של עוד ועוד מקומות שפעלו מתחת לרדאר.

אבל האילוצים האלה לא משפיעים על האמנים החיפאים שעדיין רוצים ליצור ולהופיע, וכך יצא שחמישה חברים שהם גם יוצרים ואמנים ישבו וחשבו מה אין בחיפה שיש בתל אביב, והחליטו להרים את פסטיבל OH-SNAP , פסטיבל עצמאי המורכב מאמנים חיפאיים בלבד,  שייתן במה לגיוון שיש לעיר הזאת לתת. "הבנתי שמה שחסר כאן זה אנשים עם מוטיבציה, עד שכבר קורה כאן משהו, זה מלווה בגל ארוך מאוד של שקט", אומרת ליאת פיקובסקי, פרסומאית. "אז החלטנו להרים את הכפפה ולעשות משהו שיהיה גם בשבילנו, כאמנים חיפאיים שמחפשים במה, וגם לכל מי שמחפש לראות הופעות אחרות".

זה התחיל בשיחה של מוזיקאים שרצו להופיע, והתפתח לפרויקט שאפתני של 12 שעות של הופעות אלטרנטיביות, לצד הפנינג קעקועים ומכירת יצירות אומנות של אמנים חיפאיים. "ישבנו על בירה בדוברין וחשבנו על איך להרים איזה פרויקט שיוכל לתת במה לכל האמנים האלה שאנחנו מכירים מחיפה", אומר לי מילר, מוזיקאי (Lost&Mad). "מפה לשם הבירה הפכה לעוד בירה, השיחה הפכה לפגישה עם האנשים היקרים של המרתף, ושיחות מאמנים וגורמים שרצו לשתף פעולה המשיכו להגיע".

בגלל המוזיקה

"חיפה הייתה האנדרדוג מבחינה מוזיקלית במשך הרבה זמן כשזה מגיע לסגנונות אלטרנטיביים. לדעתי, דווקא מהמקומות שנחשבים 'מנותקים' מבחינה תרבותית, נוצרות התנועות היצירתיות המעניינות ביותר", אומר איליה גרטמן, מוזיקאי (Nute). "לחיפה אין סגנון, אין 'סאונד חיפאי', אין זרם מרכזי, וזה יוצר אקלקטיות מטורפת במבחר המוזיקלי שיש כאן, ויותר חופש ליוצרים שמתנסים במוזיקה אקספרימנטלית".

הצורך בבמה למוזיקת אינדי הוא לא הצורך היחיד שהפסטיבל הזה עונה עליו. מה שהתחיל כאירוע מוזיקלי בעיקרו הפך עד מהרה לשילוב של תערוכה שתציג את מרכולתם של האמנים החיפאיים ושתופק על ידי קרן סגל. "אני מאמינה שעבודות אמנות צריכות להיות נגישות לכולם והשילוב של תערוכה בתוך הפסטיבל משיג בדיוק את המטרה", אומרת סגל, אמנית ויוצרת חיפאית. "גם הרעיון של תמחור העבודות נובע מאותה מטרה של נגישות, ולכן כל עבודה תימכר בטווח מחירים של עד 500 שקלים". 

"הבעיה העיקרית עם האמנות והמוזיקה בחיפה היא שאין מספיק מקום לאלטרנטיבי, השולי, האחר", אומר עופר ביימל, מוזיקאי (Rowch). "הפסטיבל הזה בא לתת קונטרה לכל אירועי התרבות הרשמיים שקורים בחיפה, שברובם מתעלמים מאחוז גבוה מאד של אמנים חיפאים".

הפסטיבל יתרחש ביום שישי ה-11.3 החל מ16:00 אחה״צ ועד 04:00 לפנות בוקר, במועדון המרתף, רחוב הבנקים 2, חיפה.