ממש הייתי רוצה לראות קרקס כמו בחלומות, כזה עם חיות מאושרות שמבצעות תרגילים מהסרטים בתוך אוהל צבעוני לקול תרועות הקהל. על החלום הזה ויתרתי כבר לפני שנים כשהבנתי דבר פשוט: אין דבר כזה חיות מאושרות בקרקס. למזלי, בקרקס אלואז הצליחו למצוא יצור שמעט יותר כיף להתעלל בו מפיל או קוף, והם עושים את זה בצורה יוצאת דופן: מדובר כמובן בבני אדם. 

קרקס אלואז (צילום: יוסי צבקר)
צילום: יוסי צבקר

אין פה אוהל צבעוני, מנחה שמשתטה או צמר גפן מתוק, אבל בקרקס אלואז מצליחים ליצור חוויית קרקס מודרנית ומהנה בהחלט. בקרקס המאופק הזה אתם יושבים באולם ולנגד עיניכם האקרובטים, השחקנים והרקדנים מזכירים לכם דקה אחר דקה בכמה אחוזים מהגוף שלכם אתם באמת משתמשים, ובכמה הם.

קרקס אלואז (צילום: יוסי צבקר)
צילום: יוסי צבקר

בשונה מהמופע הקודם איתו הגיעו לישראל, "מטרופוליס", מופע שעסק בשגרת החיים האפורים, המשרדיים והמדכאים שלנו תוך כדי שילוב קטעי מחול ואקרובטיקה, המופע איתו הם מגיעים הפעם, "ID", הוא מופע הרבה יותר צבעוני ומעורר. ב-"ID" המופע כולו מתרחש בנוף אורבני שמתחלף בעזרת תפאורה מוקרנת ומושקעת, אבל דווקא במובן המגניב והצבעוני: כנופיות רחוב, ראפ, פועלי בניין, ברייקדאנס, אופניים ושאר אלמנטים עירוניים כיפיים ומוכרים. 

קרקס אלואז (צילום: יוסי צבקר)
צילום: יוסי צבקר

נכון כשאמרתי שהם מתעללים בבני אדם? אז שתדעו שקורבנות ההתעללות הזו אינם רק האקרובטים המיומנים, אלא גם יושבי הקהל התמימים. גם אתם הולכים לעבור חוויה מטלטלת כשבין תרגיל מרשים אחד לתרגיל מלחיץ אחר תגלו שהלב הרגיש שלכם יודע לעבור מ-0 ל-100 במהירות שיא. ככה זה כשהאקרובט שמולכם לא הקשיב לאמא שלו כשאמרה לו לא להתנדנד על הכסא ומטפס על מגדל כיסאות שלא נגמר, וככה זה כשהאקרובטים המוכשרים מבצעים תרגילים עוצרי נשימה על הטרמפולינה. עם הנסיון שלהם הם בטוח ישרדו את זה, לגבי הלב שלכם - לא בטוח.

יכול להיות שעבור רוב האנשים בקהל הלחץ נגמר כאן, אבל מבחינתי יש חלק לא פחות מלחיץ מהתרגילים המרשימים במופעי קרקס - הרגע בו האקרובטים שעל הבמה יורדים ומסתובבים בין הצופים בנסיון למצוא "מתנדב". ובכן, עבורי מדובר בהתגשמות הסיוט הכי גדול שקיים. להתחפר בכיסא? ליצור קשר עין, או שאולי עדיף שלא? איך לעזאזל מצליחים להתחמק? עדיין אין תורה כתובה בנושא, אבל למזלי הצלחתי לשמור הפעם על מקומי כצופה מן הצד. בהצלחה עם זה. 

קרקס אלואז (צילום: יוסי צבקר)
צילום: יוסי צבקר

אז נכון, מי שראה מופעים של קרקסי במה בחייו עלול שלא להגיע לשיא הריגוש, אבל אי אפשר להתעלם מכך שמדובר במופע מושקע שמלבד התפאורה המוקרנת גם כולל סאונד מקורי שנכתב במיוחד עבורו, אקרובטים מוכשרים שמבצעים תרגילים מרשימים, ובעיקר, חוויה שתעזור לכם לשחרר בעדינות את החלום הישן על הקרקס החי, הקיטשי והמתעלל.

קרקס אלואז (צילום: יוסי צבקר)
צילום: יוסי צבקר

הכתב היה אורח של "קרקס אלואז". הקרקס יופיע במשכן לאמנויות הבמה בת"א במהלך נובמבר. לרכישת כרטיסים - כאן