הוא אולי נראה מרופט ובלוי, אבל כמה עוד ספרים אתם כבר מכירים שהצליחו לשרוד כמעט 400 שנה? מכירה פומבית חגיגית שנערכה ביום שלישי האחרון בסניף הניו יוקרי של בית המכירות סות'ביס, הציעה למרבה במחיר את אחד מ-11 העותקים הנותרים מהספר הראשון שהודפס אי פעם באמריקה: התרגום הלטיני של תהילים.

הספר הודפס לראשונה ב-1640 על ידי נוצרים פוריטנים שהתנגדו לגרסה שניתנה להם על ידי הכנסייה האנגליקנית, וכצעד של מחאה החליטו להדפיס את הטקסט הקדוש מתוך אמונה שאם יראו את המילים, האל ישמע את תפילותיהם. ההערכות הראשונית של אנשי בית המכירות הציבו את הסכום הסופי של המכירה על לא פחות מ-30 מיליון דולר, אבל בסופו של דבר נאלצו "להסתפק רק" ב-14.2 מיליון דולר. על אף האכזבה הקלה, מדובר עדיין בשיא חדש לתשלום עבור ספר, שהדיח מהמקום הראשון את "הציפורים של אמריקה", עבורו שולמו 11.5 מיליון דולר ב-2010.

הספר היקר בעולם (צילום: ap)
אפשר לדפדף. בזהירות | צילום: ap
איש העסקים היהודי-אמריקאי דייויד רובינשטיין (שהונו נאמד ב-3 מיליארד דולר על ידי מגזין פורבס), בעליה של חברת ההשקעות LP, הוא הרוכש של הספר. על פי מקורביו הוא מתכנן להשאיל אותו לספריות שונות ברחבי ארצות הברית, לפני שיחליט סופית להציב אותו באחת מהן באופן תמידי. "אנחנו כמובן נרגשים שהשגנו שיא עולם חדש לרכישה של ספר ששיחק תפקיד מרכזי בבניית התרבות שלנו", נמסר בהודעה מטעמו של רובינשטיין.

זוהי, אגב, הפעם השנייה שבה תהילים שובר את שיאי המכירות לספר. ב-1947 נמכר עותק אחר של הספר במכירה מיוחדת תמורת 151 אלף דולר, שהציבו אותו אז במקום הראשון. 

>> בואו לפייסבוק שלנו