מדענים ומומחים לציוריו של פאבלו פיקאסו הצליחו לחשוף,  באמצעות טכנולוגיה מיוחדת הכוללת אינפרא אדום, ציור נוסף של הצייר, שמצויר מתחת ליצירה אחרת שלו - “The Blue Room. בציור, מופיע דיוקן של גבר בעניבת פרפר. כדי לחשוף את היצירה המוחבאת נדרשו חמש שנות עבודה ומומחים ממוסדות שונים, ביניהם אוניברסיטת קורנל והגלריה הלאומית לאמנות שבוושינגטון.

"זה אחד מהרגעים שגורמים לך להרגיש מיוחד", מספרת פטריסיה פאברו, אחת ממרכזות הפעילות. "התגובה השנייה שלנו הייתה 'מי האיש בתמונה?' אנחנו עדיין מנסים לברר".

פבלו פיקאסו (צילום: ap)
הדיוקן המסתורי | צילום: ap
“The Blue Room” (החדר הכחול) – ציורו של פאבלו פיקאסו משנת 1901 - צויר בפריז במהלך "התקופה הכחולה" של הצייר ונחשב לאחת מיצירות המופת הראשונות שלו. "התקופה הכחולה" של פיקאסו התרחשה בין השנים 1900 ל-1904, בשנים אלו צייר האמן בגוונים של כחול וכחול-ירוק  בלבד. כבר בשנת 1954 חשדו חובבי אמנות שישנה עוד תמונה שמסתתרת מתחת ל"The Blue Room", אבל רק בשנות ה-90, באמצעות קרני רנטגן, נחשפה דמות מעורפלת מתחת.

עד להתפתחות האחרונה לא היה ברור שמדובר בפורטרט. מומחים מעריכים שהסיבה לכך שפיקאסו צייר שני ציורים על בד אחד הוא שהצייר לא יכול היה להרשות לעצמו לקנות קנבס חדש בכל פעם שהיה לו רעיון. רק בשנה שעברה נמכרה יצירת אחת של הצייר, "Le Rêve", ב-155 מיליון דולר.