"טוהר" מאת ג'ונתן פראנזן (עם עובד)

הרומן החמישי של פראנזן ("התיקונים") הוא גם השאפתני ביותר שלו – מתפרש על פני שלוש מדינות, מובל על ידי שלוש דמויות ראשיות ומתפרש על פני יותר מ-600 עמודים. מצד שני, הוא גם חכם, מהנה ומעודכן, כך שאולי זה לא בהכרח דבר רע. 

"הנני" מאת ג'ונתן ספרן פויר (זמורה ביתן)

יותר מעשור אחרי ספרו האחרון, ספרן-פויר נוטש את הסגנון האקספרימנטלי של "קרוב להפליא ורועש להחריד" כדי לעקוב אחרי קורותיה של משפחה יהודית-אמריקאית מן השורה שמתפרקת לגורמים, מבפנים ומבחוץ – התפוררות הנישואים מתרחשת במקביל ל, ובכן, השמדתה של ישראל. לונה-פארק של שנינויות, עם סיום חזק ומרגש על מהותה של התבגרות אמיתית.

"טלגרף אווניו" מאת מייקל שייבון (עם עובד)

גם שייבון מצטרף למועדון הסופרים האמריקאיים הנחשבים שהוציאו השנה ספר עב וכרס שנחשב לשאפתני ביותר שלהם. ספרו החדש הוא מחווה לתרבות הפופולרית של ארה"ב בעשורים האחרונים, בה מוחדרת ביקורת על היחסים הגזעיים במדינה. 

"תחנה אחת-עשרה" מאת אמילי סנט ג'ון מנדל (בבל)

דיסטופיה לא שגרתית: מגפה קטלנית מחקה אחוז ניכר מהאנושות מעל פני האדמה, האינטרנט וכל כלי התקשורת נפלו, התחבורה העולמית הושבתה. אבל מה עם השורדים – האם עצם ההישרדות הוא תירוץ מספיק לחייהם? הספר הזה עוקב אחרי קבוצת מוזיקאים ואנשי תיאטרון שניצלו מהמגפה ומנסים למצוא את עצמם בעולם החדש, עשרים שנה לאחר שפרצה. 

"הסיפור של מי שברחו ושל מי שנשארו" מאת אלנה פרנטה (הספריה החדשה)

הספר השלישי והמצופה בסדרת הרומנים הנפוליטניים, שהפכה ללא פחות מתופעה תרבותית. המשך לעלילותיהן רבות התהפוכות של אלנה ולילה, שמדביקות לכיסא גם אנשים שלא קראו ספר זה שנים.

"הקונפורמיסט" מאת אלברטו מורביה (הוצאת פן וידיעות ספרים)

הספר שהפך את אלברטו מורביה לאחד הסופרים הפוסט-מלחמתיים הנקראים בעולם. סוכן סודי של המשטרה האיטלקית מקבל משימה קשה שמעמידה למבחן את נאמנותו למשטר, ועל הדרך מתאהב באישה יוצאת דופן – כי איך אפשר לשפר ספר מלחמה מצוין אם לא עם אהבה?

"לקום שוב בשעה סבירה" מאת ג'ושוע פריס (ידיעות ספרים)

ספרו של ג'ושוע פריס מתאר את אחד הסיוטים המודרניים הגדולים ביותר: גניבת זהות. והפעם, גניבת זהות במרחב הווירטואלי, כשפול, גיבור הספר, מגלה שמישהו פתח לו חשבונות משלו בכל הרשתות החברתיות ומנהל אותם בעצמו, והטוויסט – אולי אפילו יותר טוב מפול עצמו.

"שב עליי והתחמם" מאת מנחם פרי (הספריה החדשה)

יוסף-חיים ברנר ואוּרי ניסן גנסין הם הפאוור קאפל (הגאה, לפחות) של הספרות העברית, וספרו החדש של מנחם פרי, שנכתב אחרי עבודת מחקר נרחבת, עוקב אחרי היחסים ביניהם - הרומנטיים והיצירתיים כאחד.  

"קרבת דם" מאת מתן חרמוני (כתר)

המספר חוזר לאחר שנים אל עירו באר שבע – ומבקר ברוחו גם בבאר שבע המקורית של נעוריו, מסתובב ברחובות עם חבריו ומנסה דברים בפעם הראשונה. רומן שלישי לסופר זוכה פרס ברנשטיין ופרס ראש הממשלה.

"מעבר לגדר" מאת ג'ונתן לת'ם (מחברות לספרות)

קורותיה של משפחה אמריקאית במאה העשרים, המונהגת ביד רמה על ידי רוז צימר, אם המשפחה הקומוניסטית. מצד אחד אפוס משפחתי, מצד שני רומן בעל שאיפה לאמירה פוליטית גדולה יותר. 

"יופי שאין לו תכלית"מאת גי דה מופסן (הוצאת פן וידיעות ספרים)

גי דה מופסן נחשב לאחד מאמני הסיפור הקצר הגדולים ביותר בכל הזמנים, והקובץ הזה מציע היכרות מגוונת ומקיפה עם יצירתו – המצחיקה והכואבת כאחד. 

"תוגת ההתנגדות" מאת לאסלו קרסנהורקאי (בבל)

אספסוף, שהגיע העירה על מנת לחזות בפוחלץ של לווייתן במסגרת קרקס נודד, מחולל התפרעות המונית. הספר עליו מבוסס הסרט "הרמוניות וורקמייסטר", וספרו השני של גדול סופרי הונגריה בעת הזאת. 

"שטום" מאת ג'ם לסטר (ידיעות ספרים)

בן מחליט לזייף פרידה מאשתו כדי להגדיל את הסיכויים להכניס את בנו האוטיסט למוסד שמתאים לו, וכך חוזר עם בנו לביתו של אביו – כך שבבית אחד נדחסים שלושה דורות של גברים לא מתקשרים.

"מרסו, חקירה נגדית" מאת כאמל דאוד (אחות בית)

ב"הזר" של קאמי רוצח הגיבור ערבי חסר שם. ספרו הראשון של כאמל דאוד מסופר מעיני אחיו של הנרצח הערבי, ומעניק לקורבן שם, משפחה וחיים משל עצמו. 

"השען מאוורטון" מאת ז'ורז' סימנון (עם עובד)

שתי נובלות של הסופר הצרפתי סימנון – האחת על רוצח סדרתי שחונק נשים מבוגרות, והשני על שען גרוש שחי עם בנו המתבגר בעיירה אמריקאית קטנה. 

"הישראלי הנצחי" מאת ניסן שור (כתר)

הגיבור של הרומן הוא תסריטאי שחונך מילדות לעזוב את ארצנו הקטנטונת עם בוא ההצלחה, אולם ברגע האמת מגלה שזה לא כזה פשוט – כי בכל פעם שהוא נוסע לחו"ל גופו מחליט להתמרד נגדו. 

"הזהב של קחמרקה" מאת יאקוב וסרמן (תשע נשמות)

סיפור היסטורי המתרחש בפרו של המאה ה-16, הנכבשת על ידי הספרדים, שמטרתו לבחון את התנהגותה של נפש האדם במצבי קיצון.

"לחשוב, להתבטל, לטייל" מאת קרול, סטיבנסון, דיקנס, הזליט (תשע נשמות)

קוקטייל ספרותי של 4 סופרים גדולים ביצירות המקדשות פעולות סתמיות לכאורה, חסרות כל מטרה: שוטטות, הסתכלות על התקרה, יציאה אל הטבע, בטלה. 

"דברים שהשתיקה יפה להם" מאת יונתן שגיב (כתר)

המשך לעלילותיו של עודד "החופרת" חפר, הבלש האוחצ'ה הראשון בישראל, והפעם: סיפור שנפתח בחיפוש חתול שאבד, רק שבמקום חתול נמצאה גופה. 


"תגידי שאת אחת מהם" מאת אואם אקפן (עם עובד)

קובץ סיפורים שובר לב המציג את ילדי אפריקה הנאלצים להתמודד עם עוני בלתי נתפש, אכזריות, קנאות דתית, אטימות השלטון ומלחמות אחים. 

"שמונה-עשרה מלקות" מאת אסף גברון (ספרי עליית הגג)

נהג מונית מוצא את עצמו נקלע ללב מערבולת של תעלומות בהרצליה בת ימינו: גופות, פיתוי, סחיטה ונקמה. ספרו של מחבר "הגבעה". 

"גינת בר" מאת מאיר שלו (עם עובד)

ספרו החדש של מאיר שלו נכתב כחצוב מתוך נוף כתיבתו – עמק יזרעאל, על הכלניות, הרקפות, שיחי הבר, הציפורים, הפרפרים ושאר החברים שמאכלסים אותו. 

"הבנות" של אמה קליין (מודן)

מתבגרת צעירה בשלהי שנות השישים מצטרפת לקומונה של ילדי פרחים, המונהגת על ידי צעיר כריזמטי – אלא שהעניינים ממש לא ורודים כמו שנראה במבט ראשון. מבוסס על המקרה האמיתי של רציחות "משפחת מנסון".

"כתבים מן העזבון של מועדון הפיקוויקים" מאת צ'ארלס דיקנס (כרמל)

הרומן הראשון של צ'ארלס דיקנס, אשר פורסם כרומן בהמשכים בליווי איורים וזכה להצלחה עצומה. סיפור המורכב מאפיזודות שאינן קשורות זו לזו, בכיכובו של ג'נטלמן אנגלי מבוגר וחבריו. 

"תשעה קיפולים יוצרים ברבור נייר" מאת רות גיליגן (הוצאת פן וידיעות ספרים)

סיפור קורותיה של הקהילה היהודית של אירלנד, וזאת על ידי שלושה קווי עלילה המתרחשים בזמנים שונים. 

"לילות טוקיו" מאת ג'ייק אדלסטיין (הוצאת פן וידיעות ספרים)

אדלסטיין הוא יהודי-אמריקאי שהגיע לטוקיו כדי ללמוד יפנית ומצא שם עבודה ככתב פלילים. בספרו הוא מאיר צדדים מוכרים פחות של התרבות היפנית ומגולל את סיפור הפיכתו מתלמיד שפות לבחור שהיאקוזה מציע פרס על ראשו. 

"מחשבות" מאת בלז פסקל (מאגנס)

מהיצירות המשפיעות ביותר בתולדות ההגות המערבית. מחשבותיו של פסקל עוסקות בכל היבטי הקיום האנושי, ובוחנות את האדם על גדולתו ועל פחדיו וכשליו. 

"על התשוקה" מאת רחל גוטסמן (משכל)

גוטסמן יוצאת מסיפורי מיתולוגיה עתיקים העוסקים באהבה ובאירוטיקה אל ההווה, וכך מוכיחה מחדש את הרלוונטיות שלהם. 

"לחיות כמו פילוסוף" מאת ג'יימס מילר (ספרי עליית הגג וידיעות ספרים)

מילר בוחן בספרו את חייהם של 12 פילוסופים שלקחו את הפילוסופיה כדרך חיים, תוך התעלמות מכל השאר, כדי להבין מה זה באמת להיות פילוסוף (ספוילר: זה קשור בכל דבר שאתם עושים). 

"שמחה בלב – אמנות סידור הבית, המדריך המעשי" מאת מארי קונדו (אחוזת בית)

ספר המשך לרב המכר "סוד הקסם היפני", המכיל מגוון של עצות והנחיות למימוש אמנות סידור הבית. 

 "העידן הפוסט אנושי – בין פנטזיה לחיי נצח לבהלה קיומית", עורכים: יוחאי עתריה ועמיחי שלו (פרדס)

דיון על הפוסט-אנושיות – ממחשבים חכמים ועד זומבים חסרי מוח – ובשאלה האם היא פנטזיה רחוקה, או חלק מהתרבות שלנו כבר היום.

"ספר שחושל בגיהנום – שפינוזה והולדת העידן החילוני" מאת סטיבן נדלר (משכל)

התחקות אחרי המצאתו מחדש של שפינוזה את האתאיזם, במאמר שפרסם בעילום שם ושזכה לשנאה (ואף כונה "ספר שחושל בגיהנום"). 

"ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכל" מאת ביל ברייסון (דביר)

וכאילו שזה לא שאפתני מספיק, הספר הזה מבקש לתקצר את תולדות העולם – אפילו לפני האדם: ממה העולם התהווה, ואיך נוצרו עליו חיים?

"הדרמה של הגבריות החדשה" מאת ד"ר גבריאל בוקובזה (מודן)

התחקות אחרי התפוררותה של הגבריות המסורתית ושינוי תפישת הגבריות, או שמא הוצאת הגבריות האמיתית לאור – על חוזקותיה ועל שבריריותה. 

 

"הקנצלרית" מאת אלדד בק (משכל)

אנגלה מרקל היא אחת ממנהיגות העולם האהובות ביותר על הישראלים, אך מעט מאוד ידוע על חייה רבי התהפוכות – וספרו של אלדד בק בא לתקן את המצב הזה. 

"מלכוד 67" - מיכה גודמן (זמור ביתן ודביר)

המחלוקת על שטחי יהודה ושומרון היא אחד מגורמי הפילוג החריפים ביותר בציבור הישראלי. ספר זה מנסה לבחון את הרעיונות שמאחורי המחלוקת ולהביא תובנות חדשות בנושא. 


"החתרנים" מאת מיכל פלג (כתר) 

מפה של הספרות החשובה ביותר שנכתבה במאה העשרים, המאורגנת כסדרת מסות. 


"קיצור תולדות הבישול" מאת מייקל פולן (מודן)

כדי להבין את השתלטותו של האוכל על התרבות הפופולרית, יוצא מייקל פולן ללמוד בישול בהשראת ארבעת היסודות – אש, מים, אוויר ואדמה. 



"ערבה" מאת הדיי עפאים (לאנץ' בוקס)

ספרו של החקלאי ואיש האוכל הדיי עפאים הוא הלחמה בין ספר בישול לספר גיאוגרפיה, המעניק לאוכל הקשר סביבתי ורוחני – וגם מפנק את הקורא במתכונים, כמובן. 

"המגפה הסמוקה" מאת ג'ק לונדון (נהר)

נובלה של ג'ק לונדון על העולם הפוסט-אפוקליפטי של 2073, שישים שנים אחרי "המגפה הסמוקה" – האסון שהחריב את העולם. וכרגיל עם סיפורים דיסטופיים שנכתבו במאה ה-19, זה רלוונטי כאילו נכתב היום.

"לשאלת היהודים: כתבים מוקדמים – כרך א'" מאת קרל מרקס (רסלינג)

במסגרת הוצאת כתביו המוקדמים של אבי המרקסיזם מופיע חיבורו מ-1844 על סוגיית שוויון הזכויות ליהודים. לשאלת היהודים, אגב, אין לו הרבה אמפתיה.

"גיבור" מאת אריק צ'רניאק (ידיעות ספרים ולוקוס)

ברומן ביכוריו מעמיד צ'רניאק טייס קרב בעל השם הסמלי מדי נועם גיבור, שתקלה מבצעית בהפצצת בית בעזה בה הוא שותף מתלקחת למלחמה אזורית וטורפת את חייו. יש מי שרואים בספר כתב הגנה על "הצבא הכי המוסרי בעולם", ויש מי שרואים בו את הסיפור של כולנו.

"התיקנים" מאת יו נסבו (בבל)

הישראלים אוהבים כנראה את מאסטר המתח הנורווגי, וזה כבר ספרו השביעי הרואה אור בעברית. הפעם הבלש הארי הולה נשלח לסייע למשטרת בנגקוק בפיענוח רצח שגריר נורווגיה. בשביל להבין מה הקשר לתיקנים תצטרכו כבר לקרוא את הספר.

"דרישת הבלתי-אפשרי" מאת סלבוי ז'יז'ק (רסלינג)

סדרת ראיונות עם הפילוסוף ומבקר התרבות הסלובני המציגה סקירה של עבודתו והשקפותיו שזכו לפופולריות עצומה, מניתוח סרטים אמריקאיים ועד לסודות של צפון קוריאה. בסוף גם אתם כנראה תתאהבו.

"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" מאת ניוט סלמנדרה (ספרי עליית הגג)

זה לא ניוט סלמנדרה, זו ג'יי-קיי רולינג כמובן שכתבה את ספר הספין-אוף של סדרת "הארי פוטר" (שכבר הפך גם לסרט מצליח). המחבר הפיקטיבי הוא קוסם שחזר לניו יורק של 1926 ויוצר תסבוכת כשחיות פלא נמלטות ממזוודת הקסמים שלו ופושטות על העיר.

"ערות: נשים מדברות על מיניות" מאת תמר מור סלע (ידיעות ספרים)

רב המכר המפתיע של השנה שמכר בתוך חודש למעלה מ-10,000 עותקים – נתון שיא לספר עיון ישראלי. הספר הוא למעשה סדרת מונולוגים של נשים (רובן מזוהות בשמן המלא) על מין ומיניות, לצד צילומים של הצלמת ראומה זוהר חיות. אם אתם כבר לא יכולים להתאפק, הנה אחד המונולוגים.

"מי את חושבת שאת?" מאת אליס מונרו (מחברות לספרות)

אם אתם צריכים אותנו בשביל המלצה על אליס מונרו, כנראה שאתם במקום הלא נכון. אם אתם בכל זאת מתעקשים, נספר שהיא כלת פרס נובל, אמנית הסיפור הקצר, ושהספר הזה היה מועמד ב-1978 לפרס בוקר. ודי בזה.

 

"ארץ אוכלת: על התיאבון הישראלי" מאת יחיל צבן (אפיק)

אם דיני הכשרות של פסח קשים עליכם, סביר להניח שתמצאו את עצמכם מריירים מעל דפי ספרו של חוקר הספרות יחיל צבן, שהחליט להיכנס לצלחת של כולנו וחזר משם עם אוסף מאמרים על גפילטע פיש ושווארמה. ספר שעושה תיאבון.