סניף צומת ספרים (צילום: תומר אפלבאום)
"בסופו של דבר זה עסק מסחרי". סניף צומת ספרים | צילום: תומר אפלבאום

על פי החוק החדש, החל מיום חמישי לא יוכלו ספרים להימכר במבצע במשך שנה וחצי מיום הוצאת לאור, אבל בחנויות של סטימצקי וצומת ספרים הכריזו על מבצע שיימשך בכל חודש פברואר: "קנה ספר וקבל ספר במתנה". מי שתהה על הסתירה, אינו מכיר כנראה את שוק הספרים. בענף - הכולל רשת גדולה שמוחזקת על ידי מו"ל גדול (אבי שומר; כנרת זמורה ביתן ומודן מחזיקות בצומת ספרים) ועוד רשת גדולה, סטימצקי, המוחזקת על ידי קרן השקעות (מרקסטון) וצריכה להימכר בדחיפות למרבה במחיר - כוונת המחוקק לחוד והמציאות לחוד.

המו"לים טוענים כי מכיוון שהמחוקק בחר שלא להגביל את גובה ההנחות שדורשות מהן הרשתות, היה עליהן למצוא דרכים יצירתיות לעקוף את החוק כדי להתמודד עם ההנחות הגבוהות שדרשה מהן סטימצקי וצומת ספרים יישרה עמה קו. דרך אחת היתה להוציא לאור ספרים רבים בחודש ינואר, לפני כניסת החוק לתוקף וכך האיסור על מכירה במחיר מבצע לא יחול על ספרים אלה.

"הוצאתי לאור בחודש ינואר את כל הספרים שתכננתי להוציא לאור עד שבוע הספר בחודש יוני", מספר זיו כהן, המו"ל והעורך של הוצאת הספרים הקטנה סלע ספרים. "עוד טריק הוא להוציא ספרים בהפצה מינימלית. מספיק להוציא ספר בכמה עותקים כדי שירשמו אותו ברשתות כספר שיצא לפני כניסת החוק לתוקף, או להדפיס ספר ולהוציאו לאור מאוחר יותר. היום כבר כל המו"לים הבינו שהחוק הזה לא יכול לעבוד במצב שנוצר, אז מחפשים דרכים לעקוף אותו". ברשתות הספרים הגיבו בבוז למהלך של המו"לים: "זה אבסורד. אותם מו"לים שהתבכיינו על המבצעים וקראו לחוקק את חוק הספרים הם אלה שעכשיו עוקפים אותו".

איריס בראל (צילום: סיון פרג')
"עד מאי יהיו מבצעים כרגיל". איריס בראל | צילום: סיון פרג'

לטענת הוצאות הספרים, בשל ההנחות שדרשו הרשתות לא היתה להם ברירה אלא להמשיך את המבצעים. מו"ל גדול סיפר שחתם עם רשתות הספרים הגדולות על הנחה של 55% שתינתן לרשת על מכירת ספרים חדשים ושל 60% על ספרים ישנים, לעומת מצב קודם של הנחה של 50% על ספרים חדשים ו–50% על ספרים ישנים. "מכיוון שרוב הכסף מהמחיר המלא של הספר יישאר בידיים של הרשת, אז כבר עדיף לנו המצב הקודם של המבצעים". במקביל, הגיש היום ח"כ ניצן הורוביץ הצעת תיקון שתגביל את ההנחה שרשת ספרים תוכל לקבל ממו"ל ל–40% לכל היותר.

בלי מבצע: 60–85 שקל לספר חדש

הוצאת ידיעות ספרים הודיעה היום כי ספרו החדש של יורם קניוק ייצא לאור במחיר של 50 שקל בלבד. לדברי ידיעות ספרים, מחירי הספרים האחרים שתוציא יהיו 50–68 שקל תלוי במשתנים כמו מספר העמודים והיקף המכירות של הסופר. ואולם, בהוצאות הספרים האחרות אומרים כי ידיעות ספרים קיבלה תנאים מסחריים טובים יותר מסטימצקי, וכי הן לא יוכלו ליישר קו עם המחירים שלה.

"המחיר לספר קריאה יהיה בערך 78-68 שקלים ו–85 שקלים לספרים עבי כרס. מחיר ספרי עיון יהיה 89–98 שקל, בדומה למה שהיה עד כה", אומר ביני טריואקס, מבעלי הוצאת הספרים מטר.

בשנים האחרונות יותר מ–75% ממכירות הספרים היו במבצעים. כעת רשתות הספרים יצטרכו לגרום לצרכנים לקנות ספרים חדשים שלא במבצע, או להתרגל לצרוך ספרים ישנים יותר. "עד מאי יהיו מבצעים כרגיל ומארס נשקיע בשיווק פרסונלי ל–440 אלף חברי המועדון שלנו", אומרת איריס בראל, מנכ"ל סטימצקי. לדברי בכיר ברשת ספרים, אם הצרכנים לא יקנו ספרים במחיר מלא ייצאו הרשתות במבצעים אגרסיביים על ספרים ישנים, דוגמת ארבעה ספרים ב–100 שקל.

פגיעה בסופרים צעירים

אחת המטרות שעמדו לעיני המחוקק היו שיפור תנאיהם של הסופרים בישראל. לפי החוק, סופר יקבל לא פחות מ–8% ממחירו הקטלוגי של הספר במשך שנה וחצי לאחר הוצאתו לאור. זאת, בניגוד למצב כיום שבו הסופרים מקבלים אחוזים בודדים ממחיר הספר בפועל. בין היתר צוטטו סופרים ידועים שסיפרו כי הרוויחו שקל ממכירות כל ספר שלהם. ואולם המו"לים ורשתות הספרים טוענים כי סופרים אנונימיים ייפגעו מהחוק.

אבי שומר (צילום: דניאל צ'צ'יק)
רשת גדולה שמוחזקת על ידי מו"ל גדול. אבי שומר | צילום: דניאל צ'צ'יק

"עד עכשיו הקפדתי כעיקרון להוציא כל שנה כמה ספרים של סופרים לא מוכרים על חשבון ההוצאה, והשנה לא אעשה את זה כי אין לכך הצדקה כלכלית", אומר כהן מסלע ספרים. "נכון שאכפת לי מהתרבות, אבל בסופו של דבר זה עסק מסחרי". לדברי איתן זינגר, הבעלים של פרובוק ויו"ר ההוצאה לאור דיונון, "הסופרים החדשים ימצאו דרכים לדלג על המו"לים המסורתיים באמצעות הוצאות לאור פרטיות תוך עבודת שיווק דיגיטלית".

המו"לים: 
נמשיך לדמם

"כל החוק הזה נולד היה כי השוק היה בהתמוטטות והמטרה היתה לשפר את מצבו - אבל מה שקורה זה ההיפך", אומר מו"ל גדול. "הכסף שהיה מיועד לסופרים ולספרות נשדד על ידי הרשתות. הצרכן ישלם יותר, הסופר ימכור פחות עותקים, המו"לים יקבלו פחות עמלות וימכרו פחות ספרים. יש נהנה אחד: קבוצת הריכוז סטימצקי־צומת ספרים".

במקביל, יש מו"לים שעדיין תומכים בחוק וטוענים כי מצבם לא הורע בעקבותיו. לדברי ביני טריואקס ממטר, לפני כניסת החוק לתוקף הספרים החדשים נכנסו למבצעים מיד אחרי הוצאתם לאור, וההנחות שההוצאות לאור שילמו לרשתות בעת מבצע היו כ–76%, כך שלמעשה המו"לים לא יצטרכו לתת הנחות יותר גבוהות על ספרים חדשים. הבעיה, לדבריו, היא בספרים ישנים, שם ההנחה שניתנה מהמו"לים לרשתות היתה נמוכה יותר, אך הוא מקווה שאם המכירות של ספרים אלה יעלו אולי זה יפצה על כך.

טריואקס אף מתייחס לסעיף בחוק הקובע שרשת ספרים תוכל להקציב עד 20% מהמגוון שלה למו"ל מסויים. "בעצם, על פי החוק, צומת ספרים (בבעלות חלקית של ההוצאה לאור כנרת־זמורה־ביתן־מודן) תוכל להחזיק עד 45% מהמגוון של ספרי כנרת זמורה ביתן מודן ואולי כך יהיה יותר מקום לספרים של מו"לים אחרים".

לדבר איריס בראל, מנכ"ל סטימצקי, "למעלה מ-95% מהספרים החדשים שיצאו ב-2013 השתתפו במבצעים ושיעור ההנחה שניתן לרשת במבצע הוא 73%–78%. כך שההחות שהמו"לים משלמים ירדה דרסטית".

אלקטרוניקה וכלי כתיבה במקום ספרים

ברשתות הספרים שוברים את הראש בחודשים האחרונים בשאלה כיצד יתמודדו אם הירידה הצפוייה בצריכת ספרים בשנים הקרובות. "אני בחרדה מ–2014. זו תהיה תהיה שנת הסתגלות ושנה קשה בעיקר לרשתות הספרים כי ההוצאות שלנו לא ישתנו. עדיין נשלם דמי שכירות והוצאות חשמל ומיזוג כרגיל", אומרת בראל מסטימצקי.

לאחרונה הודיעה רשת כלי הכתיבה קרביץ כי תתחיל למכור ספרים, ובמקביל בסטימצקי כבר בודקים אפשרות לפתוח מחלקות נרחבות של מכשירי כתיבה. בענף הספרים סבורים כי רשתות הספרים ייאלצו למכור יותר ויותר מוצרים אחרים, בדומה למתרחש בעולם. "הספרים יידחקו הצדה", אומר בכיר ברשת ספרים".

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "אנו מודעים לכך שכניסתו של החוק לתוקף משנה את חוקי המשחק שהיו נהוגים בענף הספרים. ברור מאליו כי הסדרת השוק מכשליו תתבצע בתהליך הדרגתי שבסיומו, כך אנו מאמינים, תצא התרבות הישראלית נשכרת". 

הכתבה פורסמה במקור באתר "The Marker"

>> תשכחו מ-4 ב-100: מחירו של ספר יזנק ל-80 שקל
>> היוצרים חוששים מאנדמול: "אל תנעצו את המסמר האחרון ביצירה הישראלית"