אין תמונה
מופע שנות ה-70
דברי מתיקה / איאן מקיואן
(עם עובד)

הספר הזה יצא לאור בישראל בדצמבר 2013, מה שאומר שהוא נעדר מסיכומי השנה של השנה שעברה, אז כדאי להתעכב עליו רגע, כי חבל שתחמיצו אותו: זה ספר העשור של איאן מקיואן, סופר בריטי בכיר, אהוב ומוערך, שהוא גם מקרה קלאסי של "אהבתי יותר את החומרים המוקדמים שלו". דברי מתיקה מתרחש בלונדון מוכת השביתות והקור של שנות ה-70, והגיבורה שלו היא בריטית צעירה שעובדת ב-MI5, המוסד הבריטי, ומסתירה את זה מבן הזוג שלה. זה מסוג הספרים שכשהם נגמרים אתם חוזרים בתחושת ריקנות נוראית לשחק באייפון, מרכינים ראש בפני העובדה שמקיואן, מסחרי ובורגני ככל שיהיה, הוא מאסטר באמנות של לספר סיפור.

אין תמונה
כמו יאיר לפיד רק לא
האישה באגם / ריימונד צ'נדלר
(כתר)

תקצירי העלילה של כל ספרי המתח תמיד נשמעים אותו דבר: מישהו נעלם, גופה מסתורית נמצאת, בלש מסתורי במעיל יוצא לבד אל החושך. אבל ריימונד צ'נדלר הוא המקור. זה ספר שיצא לאור לראשונה ב-1943, ופיליפ מרלו, הבלש שצ'נדלר שתל בעשרה ספרים שונים שלו, מוכר לכם פחות או יותר מכל מיתוס גברי שאתם מכירים: המוח המבריק, האופי המחוספס, הלשון הצינית, חוסר הפחד, הוויסקי – מרלו הוא כל מה שיאיר לפיד חלם להיות ולא הצליח.

אין תמונה
שירת הברבור
כמעט בלתי נראה / מארק סטרנד
(ידיעות ספרים)

בהחלט יכול להיות שמארק סטרנד נכנס לרשימה הזאת תחת השפעת מותו הטרי, ובכל זאת: סטרנד היה כנראה במיטבו בחורף חייו, ובספרו האחרון תיאר במלים רכות ופשוטות כיצד אדם מבוגר מרפה לאט-לאט מן העולם ונפרד ממנו. "כמעט בלתי נראה" הוא ספר שירים פשוט, לא דרמטי, לא מלא פאתוס, וידידותי גם למי שלא קורא שירה. מהסוג שיכול להיות מתנה רגישה ונהדרת בשביל מישהו – אולי מישהו שכבר לא יכול לקרוא רומנים מהתחלה עד הסוף.

אין תמונה
תיעוד של אכזריות אינסופית
הביתה / טוני מוריסון
(הספריה החדשה)

רוח שחורה חזקה נושבת בארצות הברית בשנים האחרונות, מכריחה את האמריקאים להסתכל אחורה שוב ושוב אל העבר שלהם ולפרק אותו, ומגיעה עד אלינו: כך יצאו השנה בישראל שלושה ספרים מדוברים שפורטים לפרטים את ההיסטוריה של השחורים באמריקה, היסטוריה מרתקת, בין השאר בגלל היותה תיעוד של אכזריות אינסופית. טוני מוריסון, הסופרת השחורה הותיקה, כלת פרס נובל, שכמעט כל יוצר שחור היום נושא אליה עיניים, כיסתה במפעל החיים שלה כמעט כל חתיכה בסיפור הזה. ב"הביתה" היא כותבת על החלק הטעון והחשוך ביותר שלו, על שנות ה-50, שבהן שחורים יכלו למות בשביל המדינה בקוריאה, אבל לא להשתמש באותם שירותים כמו לבנים. אם אתם רוצים להיכנס קצת אל הגל המרתק הזה, זה הספר שלכם.

אין תמונה
עברה את האישור של ווינפרי
12 השבטים של האטי / איאנה מאתיס
(עם עובד)

אם הגל השחור כבר שטף אתכם, איאנה מאתיס היא הדבר הבא של הספרות השחורה - זה לפחות מה שאופרה וינפרי אומרת. הרומן הראשון שלה עשוי מ-12 סיפורים ייצוגיים ומפצפצי לב שיתפרו לכם ביחד את ההיסטוריה האמריקאית השחורה כולה, לאורך כל המאה ה-20, ממיסיסיפי עד ניו יורק. אבל אם תינוקות מתים זה פחות הקטע שלכם אולי כדאי שתתרחקו בינתיים.

אין תמונה
שיעור חשוב בהיסטוריה
ספינת העבדים האנושית / מרקוס רדיקר
(בבל)

ראיתם "משחקי הכס"? ראיתם "ג'אנגו ללא מעצורים"? ראיתם סרטונים של דאע"ש? עכשיו אתם מוכנים לקרוא את ספינת העבדים האנושית, ספר עיון ופורנוגרפיית עינויים מסוייטת בת 480 עמודים. מה עשו לעבדים בדרך מאפריקה לאמריקה? תלו אותם, הצליפו בהם, ביתרו את איבריהם, הזינו אותם בכפייה ואנסו אותם עד שרבים מהם קפצו מהספינה אל מותם. אמריקאים צריכים לקרוא את זה כדי להתחיל לפתור את הפלונטרים של עצמם ואת רגשות האשמה שלהם. ישראלים לא חייבים, אבל מי שנמשך לז'אנר ירוויח את הגילוי שבהיסטוריה של המין האנושי יש יותר משואה אחת.

אין תמונה
עוד מאישה מבריקה
צביטה בלב / נורה אפרון
(כתר)

בכינו מספיק על העבר השחור, עכשיו מגיע לנו לקרוא את נורה אפרון. "צביטה בלב", שהיה ידוע עד היום בשם החמוד "צרבת", הוא הגרסה הספרותית לקומדיה רומנטית מבריקה, כיפית, עם סטיילינג מעולה ואוכל פוטוגני. הוא מספר איך אפרון גילתה שבעלה בוגד בה כשהייתה אם לתינוק ובהריון, ועושה את זה באירוניה ובשמחת חיים. זה הספר שאת רוצה שיהיה לך כשאת חולה, או אחרי פרידה, או בטיסה, וגם זה רק כי נורה אפרון מתה, וכנראה שכבר לא תהיו חברות הכי טובות.