חבר השופטים בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2014, בראשו עומד פרופ' מני מאוטנר, בחר את ה"רשימה הקצרה" של המועמדים לפרס. חמשת הספרים שנכנסו לרשימה הם: "בת המקום"/לאה איני, "לילה ולואיס"/חגית גרוסמן, "טווס בחדר המדרגות"/גלית דיסטל אטבריאן, "הבית אשר נחרב"/ראובן נמדר ו"המאחרים"/אגור שיף. מבין הספרים ב"רשימה הקצרה" יוכרז זוכה אחד ב-26 בינואר 2015 שגם יזכה בפרס כספי בסך 150 אלף שקלים. מלבדם, הוכרז כי ספרה של חנה נוימן – "העונה" (הוצאת גוונים) זכה בפרס לספר ביכורים.

השנה תהיה זו השנה ה-14 לחלוקת הפרס. בין הזוכים בשנים הקרובות ניתן למצוא את דוד גרוסמן עם "מישהו לרוץ איתו" (2001), רון לשם בספרו "אם יש גן עדן" (2006) ויורם קניוק עם "תש"ח" (2010). שנה שעברה קטפה את הפרס נעה ידלין על ספרה - "בעלת הבית".

אין תמונה
הפרחים לעם עובד

"מאז ומעולם פרס ספיר מתעדכן ומתחדש ומגיב לסביבתו", אמרה דולין מלניק, מנהלת אגף תרבות ואמנות במפעל הפיס בהודעה שיצאה עם חשיפת הרשימה. "השינויים העוברים על עולם הספרות אינם פוסחים על פרס ספיר של מפעל הפיס שבימים אלה מתכנס לחשיבה ובחינה של צעדים שיאפשרו לו להיענות ולהגיב לשוק המשתנה. יש להניח שבשנה הבאה נעדכן את הפרס ותכניס בו מספר חידושים".

למרות זאת, פרסום הרשימה הקצרה עורר לא מעט שאלות, מכיוון שמלבד ספרו של שיף (עם עובד), שייכים שאר הספרים להוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, מה שמעניק להוצאה שליטה כמעט מוחלטת על הרשימה. הסבר אפשרי לכך ניתן למצוא בתקנון הפרס. על פיו, לכנרת זמורה ביתן דביר יש אפשרות להגיש 21 ספרים כמועמדים לפרס, בעוד ששאר ההוצאות מוגבלות לשבעה ספרים בלבד. הסיבה לכך היא שמבחינה חוקית, מחולקת כנרת זמורה ביתן לשלוש הוצאות: כנרת זב"מ דביר בע"מ, זמורה ביתן ודביר.