למרות החששות, ביטול חוק הספרים דווקא הביא את הציבור לירידי שבוע הספר – כך אמרו ל-TheMarker מקורות בקרב ההוצאות לאור והתאחדות המו"לים.

בחצות של יום שבת הסתיימו אירועי שבוע הספר הראשון מאז ביטול חוק הספרים (שאסר מתן הנחות על ספרים חדשים, למעט 20% בשבוע הספר). למרות שהמבצעים היו מתונים יחסית, ולא חזרו לתקופת המבצעים האגרסיביים שקדמה לחוק וכונתה "ימי 4 ב-100", המו"לים מספרים על מכירות נאות בירידים שהתקיימו ברחבי הארץ.

"השילוב בין ביטול החוק, היצע של ספרים טובים, מזג אוויר נוח יחסית ואווירה שמחה הביאו לגידול יפה במכירות בירידים לעומת השנה שעברה", אומר דניאל דולינגר, סמנכ"ל שיווק הוצאת כנרת זמורה דביר, המחזיקה שליש מרשת צומת ספרים. "בשנה שעברה היה פיגוע במרכז שרונה כמה ימים לפני שבוע הספר וזה פגע באווירה ובתחושת הביטחון. בירושלים התקיים השנה יריד הספרים הבינלאומי, אבל אני מייחס חלק גדול מהעלייה במכירות לביטול חוק הספרים ולמבצעים שנערכו. בשנה שעברה הציבור היה מאוד מבולבל – החוק היה עדיין בתוקף אבל החריגו את שבוע הספר ואישרו להציע במסגרתו מבצעים על ספרים חדשים. לשמחתנו גם המחוקקים הבינו שהחוק זאת צרה גדולה", הוסיף. גם בידיעות ספרים סיפרו על מכירות מוצלחות בירידים.

"כמובן שזה לא היה כמו לפני עשור, כשספרים פשוט עפו מהדוכנים, אבל לעומת השנה שעברה שבה היו מכירות חלשות עם ביטולו של חוק הספרים, המכירות השנה היו בסדר גמור", אמר רני גרף, בעלי גרף הוצאה לאור. "מה שהשתנה בעיקר, זה שבימי חוק הספרים ראית יותר אנשים קונים גם ספר בודד. עכשיו הרבה פעמים אנשים היו צריכים להוציא שטר של מאה שקל כדי לזכות במבצע של 3 ספרים במאה שקל. חלקם אמרו לי שהם לא צריכים יותר מספר אחד - אז הצעתי להם לתת כמתנה את שאר הספרים".

למרות הדיווחים על מכירות מוצלחות, מזכירים המו"לים כי מכירות של עשרה ימים לא מפצות על שנה שלמה של רווחיות נשחקת. "זה שהמכירות היו סבירות זאת שמחה של מסכנים. אנחנו רואים ירידה במספר הספרים החדשים שיוצאים לאור, מכיוון שהמו"לים משקיעים את כספם ומרצם במבצעים במקום בסופרים ובספרים חדשים. צריך לבטל את המבצעים על ספרים - בביטול חוק הספרים המדינה הורסת את עם הספר. רוצים לגדל פה דור של טמבלים שיצביעו בשבילם, לא יחשבו יותר מדי ולא ידעו יותר מדי", אומרת רחלי אידלמן, ראש הוצאת שוקן ויו"ר התאחדות המו"לים.

בקרב המו"לים אמרו שאין זה ברור בינתיים כיצד יסתיימו המכירות ברשתות הספרים עצמן, שכן הן ממשיכות את המבצעים עד סוף החודש.

המו"לים הקטנים מאיימים להחרים את הירידים

למרות המכירות המוצלחות, המו"לים הקטנים מפנים אצבע מאשימה לעבר התאחדות המו"לים ומתלוננים על התשלום שנגבה מהם עבור דוכן ביריד – דבר שמנע, לטענתם, ממו"לים קטנים רבים להשתתף באירועי שבוע הספר.

ל-TheMarker נודע כי 17 מו"לים קטנים חתמו על מכתב להתאחדות המו"לים, שבו הם מאיימים כי יחרימו את אירועי שבוע הספר של ההתאחדות בשנה הבאה אם לא יורד משמעותית הסכום הנדרש עבור דוכן. הם אף כותבים כי יקימו יריד אלטרנטיבי משלהן, לאחר שמרביתן לא הצליחו אפילו לכסות את עלות הדוכן. 

התאחדות המו"לים הפעילה השנה 3 ירידים - בתל אביב, ראשון לציון וירושלים, כאשר עבור הצבת כל דוכן נדרשים מו"לים שאינם חברים בהתאחדות לשלם כ-8,500 שקל אחרי מע"מ. מו"לים שחברים בהתאחדות מקבלים הנחה של כמעט 50%. על ההוצאות שחתמו על המכתב נמנות בין היתר ההוצאות תשע נשמות, לוקוס, סלע ספרים, מדיה 10, אוריון, צבעונים, לאנצ' בוקס, יניב הוצאה לאור, פרדס, נובה, עוץ ועוד.

"כדי לכסות את עלות הדוכן אנחנו צריכים למכור 200 ספרים - שזה המון. אני גם לא מאמין לכל מי שמספר על מכירות מצויינות. ראיתי דוכנים מתקפלים חצי שעה לפני סגירת היום, והיו השנה הרבה פחות אנשים בכיכר רבין", אומר זיו כהן, מבעלי הוצאת סלע ספרים.

"לצערי אנשים מגיעים לירידי שבוע הספר רק כדי לקנות ולא כדי לבלות", אומר אוריאל קון, מו"ל ועורך הוצאת הספרים העצמאית תשע נשמות, שחתם על המכתב. "אני מטייל בירידי שבוע הספר בעולם ושם האירוע כולל דוכני יין ובירות, הופעות מוזיקה ואוכל טוב. בישראל הדוכנים הם אותם דוכנים חלודים מלפני עשרות שנים ומוכרים לך נקניקיות ותפוח אדמה. זה נראה כאילו מתנ"ס ארגן את האירוע, והעלות של דוכן היא בכלל שערוריה. 8,000 שקל ל-9 ימי מכירה הכוללים 5 שעות מכירה בכל יום. הרי אם ספר נמכר ב-30 שקל, המו"ל מרויח ממנו רק 7 שקלים. זה מונע ממו"לים עצמאיים וצעירים להציג ביריד, וזה מאוד חמור כי כל היופי בירידים בעולם זה שאפשר למצוא ספרים שאי אפשר למצוא ברשתות".

בהתאחדות המו"לים דוחים את הטענות על הסף. "המחיר שאנחנו גובים על דוכן בקושי מצליח לכסות את העלויות שלנו. אני מזמין את המו"לים לחלוק בעלויות ולגלות כמה משלמים למנקים, שוטרים, מאבטחים, יחסי ציבור ושיווק, בניית ופירוק דוכנים ועוד. חברי ההתאחדות מקבלים הנחה כיוון שדמי החבר שהם משלמים – בעלות של 5,680 שקל לשנה – מממנים גם את אחסון ושיפוץ הדוכנים במהלך השנה. 

"הלוואי שהיה לנו יותר כסף להחליף את הדוכנים, ומה לעשות שבדוכנים שקיימים 25 שנה הזמן נותן את אותותיו, אבל כדי לבנות חדשים אנחנו צריכים מיליון שקל שאין לנו, אנחנו עושים את המיטב עם מה שיש", אומר מנכ"ל התאחדות המו"לים, אמנון בן שמואל.

על ארגון ואופי האירוע אומר בן שמואל כי "יש בית קפה גדול ויפה והיה דוכן של ארטיקים. מעבר לזה כל כיכר רבין מוקפת במסעדות. בעבר הבאנו הרכבים מוזיקליים מוכרים ולא היה לזה קהל - אז השנה הפסקנו עם זה". 

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך באתר The Marker: