אנחנו לא יודעים מה איתכם, אבל משהו בחורף שנחת עלינו פתאום עשה לנו חשק להתכרבל עם מתח ותעלומה מורטת עצבים. אחרי שחרשתם ב-2017 את הסטרימינג מכל הכיוונים, זה לגמרי הזמן לחזור למקורות ולבינג' שהיה פה הרבה לפני נטפליקס - ספר מתח שאי אפשר לעזוב. הנה כמה מהתעלומות הכי מסקרנות ומצמררות שראו פה אור לאחרונה. תגידו שלום לשעות השינה שלכם.

 

איקס באמצע\רוני שחר

החיים בגיל 42 יכולים להיות, בואו נאמר בזהירות, לא הכי מסעירים בעולם. זה גם הקיום האפור של המורה למתמטיקה גל אינשטיין, שעוד מחזיק תחביב צעיר של גלישה בתקווה לא להזדקן לגמרי. אבל אז קורה לו מה שקורה רק לאנשים אפרוריים בספרי מתח - בלשים מתחילים לעקוב אחריו. ואשתו, אשת עסקים בכירה, מתחילה להסתובב במקומות חשודים. לשני בני הזוג יש סודות ולגל יש גם חבר שנעלם בבוליביה והותיר מאחוריו תעלומה שעוד לא נפתרה. כל אלה מתחברים לעלילה שבמרכזה עומד מר איקס מסתורי שמניע את מהלך העניינים. מי אמר ש-42 זה לא ה-40 החדש? 

הוצאת ידיעות ספרים.

סטוקר\לארס קפלר

מותחן שמערב את כל הפחדים שלנו מטכנולוגיה מהירה וזמינה. נשים צעירות מצולמות ללא ידיעתן דרך חלון דירתן. כשהסרטונים מועלים במהירות ליוטיוב ובמקביל הן נמצאות ללא רוח חיים, מתברר לבלש יוּנה לינה ממשטרת סטוקהולם שיש לו עסק עם רוצח סדרתי חסר גבולות. לפענוח התעלומה מוזעק פסיכיאטר ומהפנט בעל שם. אך כשהוא מחלץ מידע מאחד העדים מתברר כי דווקא הוא עצמו בסכנה. אל התעלומה הסבוכה מתווסף במהרה סיפור משטרתי מפתיע מהעבר, שמערב מוות של שוטר, סיפורי כיסוי והרבה דרמה מהירה ומאיצת דופק. המלצה: פנו זמן ל-632 העמודים שלו.

הוצאת מודן. מאנגלית: אורית הראל.

 

מאחורי עיניה\שרה פינבורו

מה אנחנו באמת יודעים על האנשים שאנחנו פוגשים, ככה במקרה? אינספור ספרי מתח עסקו בחרדה הבסיסית הזו, שלרוב אנחנו נוהגים שלא להתמודד איתה. גם גיבורת "מאחורי עיניה" נדרשת לכך, אבל רק אחרי שרצף אירועים משונה מתחיל לעורר חשד. היא בת 34, גרושה ואם לילד. ערב אחד היא פוגשת בחור מקסים בבר. הם מתנשקים ונפרדים לשלום. למחרת מגיע הבוס החדש שלה ליום הראשון בעבודה והיא מופתעת לגלות שמדובר ממש באותו בחור מאמש. כשהיא נתקלת גם באישה בודדה שמתגלה כאישתו של הבוס, היא מתחילה לחשוד, אבל לא יכולה לעצור רצף של התרחשויות מסוכנות ומטרידות. מאוד.

הוצאת ידיעות ספרים. מאנגלית: ניצה פלד.

בתו של מלך הביצה\קארן דיון

לכל אחד יש סודות כמוסים, כאלה שיכולים להרוס כל קשר חברתי שאי פעם תרצה לבנות. לגיבורת הספר, הלנה פלטיה, יש אחד כזה והיא, לצערה הרב, נאלצת להתמודד איתו. הילדה הלנה נולדה למצאיות חיים בלתי נתפשת. אביה חטף את אימה בצעירותה וכלא אותה בבקתה קטנה באיזור ביצות שומם. הלנה גודלה והוכשרה על ידי האב המטורף לשרוד בכל מחיר באיזור המבודד. עכשיו, כשמתברר לה שהוא נמלט מכלא במישיגן, רצח שני סוהרים וברח לאיזור הביצות, היא יודעת שיש רק מישהו אחד שיכול לאתר ולעצור אותו -היא עצמה. האם הילדה תעלה על אביה בתחכום ותתמודד עם סבך הרגשות וטראומות העבר?

הוצאת הכורסא. מאנגלית: קטיה בנוביץ'.

חטופה\צ'רלי דונלי

יש ספרים שפשוט זועקים "עיבוד לסדרת נטפליקס!", כזה הוא "חטופה" שעוקב אחר פרשת היעלמותן של שתי נערות בעיירה קטנה בצפון קרוליינה. המשטרה כבר כמעט מאבדת תקווה מלמצוא את מייגן וניקול, כאשר לפתע שבה מייגן בריאה ושלמה, אך חבולה נפשית. שנים לאחר מכן, ספרה של מייגן המגולל את חוויותיה נעשה להיט גדול אך הצל של חברתה שמעולם לא שבה, עודנו שם. כשגופה של אדם מעברה של מייגן מגיעה לניתוח שלאחר המוות שמבצעת אחותה של ניקול, הכל מסתבך ופותח שאלות חדשות על גורלה של הנעדרת. מישהו אמר "Dark" האמריקנית?

הוצאת מטר. מאנגלית: כנרת היגינס-דוידי.

"איש הפח" - סדרת "תיק נוער"\ליעד שהם

שהם, סופר המתח הכי עקבי שיש לנו, החליט להרחיב את טווח הקוראים שלו ופצח בסדרת ספרי מתח לקוראים צעירים. "סיכון כפול - תיק נוער" שראה אור בשנה שעברה התקבל יפה וכעת "איש הפח" ממשיך את המומנטום עם גיבורי הספר הראשון - דנה ואיתי שמנסים לחלץ את האמת מתוך תעלומת הירצחן של אמה ואחותה של דנה. מתח מקומי שפונה לנוער הוא מהלך מבורך. נותר רק לחכות ולראות אם הצעירים המורגלים במסכים יאמצו את הסדרה לחיקם.

הוצאת כנרת זמורה-ביתן.

הנערה בקרח\רוברט ברינדזה

מותחן לונדוני חורפי נראה כמו הבריחה המושלמת כרגע, וזה בדיוק מה שהספר של ברינדזה מספק. החקירה האחרונה של הבלשית אריקה פוסטר השתבשה באופן מחריד והביאה למותו של בעלה. עכשיו היא נקראת לפענח את תעלומת הנערה שגופתה נמצאה תחת מעטה קפוא באגם בפארק לונדוני. שאלת מותה של הנערה שנדמה שניהלה חיי זוהר מושלמים מתחדדת כשהחקירה נקשרת למותן של יצאניות ולגורמים פוליטיים וכלכליים בעלי השפעה. מהר מאוד החקירה מתחילה לאיים גם על פוסטר עצמה, שחייבת לפענח את התעלומה, ומהר.

הוצאת רימונים. מאנגלית: דפנה ברעם.  

הנפילה הקצרה\מתיו פיצסיימונס

רומן מתח פוליטי שבהתאם לרוח התקופה מערב את הדרגות הגבוהות ביותר במנהיגות האמריקנית. כי אם בוחרים אנשים מפוקפקים להנהיג את המדינה, מה כבר יכול להשתבש?

סוזן, בתו בת ה-14 של בנג'מין לומברד, סנאטור מצליח, נחטפת מבלי להותיר עקבות. באופן מפתיע, תביעת הכופר המתבקשת לא מגיעה וגורלה נותר בלתי מפוענח. עשר שנים מאוחר יותר לומברד הוא סגן נשיא ארה"ב המתמודד לנשיאות בבחירות הקרובות עם יותר מדי מה להפסיד. במקביל, חבר ילדותה של של סוזן, היום איש ביון, נקרא לסייע בחידוש חקירת היעלמה על רקע מידע חדש שצץ ועשוי לשנות את כל מה שהיה ידוע עד כה.

הוצאת "עברית". מאנגלית: עפרה אביגד.

בובת סמרטוטים\דניאל קול

כידוע, המדיום הטלוויזוני מחפש בקביעות חומרים מהספרות כדי להפוך אותם לדבר הבא שתראו על המרקע. הסופרים, מצדם, מחכים לאקזיט המיוחל. לדניאל קול זה קרה השנה, כשערוץ בריטי החליט לקנות את הזכויות על "בובת סמרטוטים" ולהפוך אותו לסדרה. נג'יב חאלד זוכה זה עתה מחמת הספק במשפט מתוקשר בו הואשם בחטיפה ורצח של מספר נערות. הבלש וויליאם וולף פוקס לא יכול להחזיק את עצמו ומתנפל עליו במכות רצח. וולף מסיים בבית חולים פסיכיאטרי. שנים לאחר מכן מתגלה גופה מול ביתו של וולף, שחזר לשורות המשטרה. רוצח חדש פועל בעיר, ו-וולף נמצא במרכז רשימת החיסול שלו. כשתגיע הסדרה תוכלו לומר שכבר קראתם את הספר, ובכל זאת לצפות.

הוצאת כתר. מאנגלית: יסמין קלין.

החבר הכי טוב שלי\רינת פרימו

לעתים אנחנו נוטים לשכוח שגם הילדים שלנו מתמודדים עם חרדות ושאלות של קיום. אז למה בעצם לא נכתבים יותר ספרי מתח לילדים? רינת פרימו, סופרת ילדים עם לא מעט קבלות באמתחתה הציבה במרכז "החבר הכי טוב שלי" את יואב. כשהוא חוזר מחופשה באפריקה, הוא נורא רוצה לשתף את איתמר השכן בחוויות. הבעיה היחידה היא שאיתמר ובני משפחתו נעלמו מביתם כלא היו. יואב מחליט לגלות למה השתנתה המציאות פתאום, ויהי מה.

פרימו ממשיכה כאן מסורת ספרותית מכובדת - החל מחסמב"ה, דרך "ג'ינג'י" ועד "שליחות חשאית" של דנה אלעזר-הלוי שגוללו עלילת הרפתקאות שהילדים בולעים בשקיקה. זהו גם הספר הראשון שיוצא תחת הכותר "אדם צעיר" - עד היום עיתון ילדים מצוין ומעתה גם הוצאת ספרים. 

mako תרבות בפייסבוק