שינייד אוקונור (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
"יש גבול למה שאישה יכולה לסבול". שינייד אוקונור | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images
מה יהיו המילים האחרונות שתגידו לפני מותכם? איך תבחרו לתקשר לעולם את המחשבות הסופיות שלכם על ערש דווי? מורבידי קצת לחשוב על זה, מן הסתם, אז כולנו נמנעים, מה גם שאי אפשר באמת לדעת באיזה מצב תהיו ומי יהיה לצדכם. פרנק סינטרה, למשל, לא היסס להודות: "אני מאבד את זה". אלפרד היצ'קוק בחר להיפרד בפילוסופיה: "צריך למות בשביל לדעת בדיוק מה קורה בסוף, למרות שלקתולים יש תקוות משלהם". סטיב ג'ובס היה קצת יותר אופטימי ומסתורי עם "או וואו, או וואו". אמאל'ה.

לאנשים שמחליטים להתאבד, כמובן, יש יותר שליטה על הדברים האלה. הניסיון של שינייד או'קונור לפרסם פוסט התאבדות בפייסבוק, שבו כתבה בין היתר "יש גבול למה שאישה יכולה לסבול" ו"כל הכבוד חברים, הצלחתם להיפטר ממני... לילדים שלי לא אכפת אם אחיה או אמות בכל מקרה, וכך גם לאבות שלהם. עדיף לכולם", הציב רף חדש בכל הנוגע למכתבי התאבדות. או'קונור, אגב, נטלה מנת יתר של כדורים במלון באירלנד אך כשלה בניסיון ההתאבדות שלה, כנראה בגלל אותו פוסט דרמטי שהעלתה, ושרדה כדי לספר (או לכתוב). מפורסמים אחרים, לעומתה, השאירו אותנו עם מילים אחרונות שלא הרבה מודעים אליהם. הנה כמה פניני חוכמה ממדרגות גן העדן.

מרילין מונרו, 1926-1962
אין תמונה
"אני חושבת שאני משתגעת"

התאבדה על ידי: מנת יתר של תרופת הרגעה

למה: שילוב של דיכאון והתמכרות לסמים

למי כתבה: לאחד המנטורים שלה

מילים אחרונות: "אני עדיין אבודה, הכל פועל נגד הריכוז שלי, הרצון שלי חלש. אני נשמעת משוגעת אבל אני חושבת שאני משתגעת, בכל פעם שאני מתייצבת מול המצלמה כל מה שאני מנסה ללמוד חומק ממני, ואז אני מרגישה כאילו אני לא מתקיימת באנושות בכלל. תגיד להתראות לפאט, תגיד להתראות לנשיא, תגיד להתראות לעצמך, כי אתה בחור נחמד". 

אדולף היטלר, 1889-1945
היטלר (צילום: אימג'בנק/GettyImages)
"מת בלב שמח" | צילום: אימג'בנק/GettyImages

התאבד על ידי: אקדח, רגע אחרי שאשתו אווה בראון נטלה גלולת ציאניד

למה: כי הוא היה פאקינג היטלר

למי כתב: היטלר השאיר לא פחות משני מכתבי התאבדות - אחד פוליטי ואחד אישי

מילים אחרונות: בהצהרה הפוליטית - "אני מת בלב שמח, מודע להישגים הבלתי ניתנים למדידה של החיילים שלנו והנשים בבית, הישגים שהם ייחודיים בהיסטוריה, ושייכים לצעירים שנושאים את שמי". את ההצהרה האישית חתם ב"כדי לברוח מהדחה או כניעה, אני ואשתי בוחרים במוות. אנחנו רוצים להישרף מיידית במקום שבו ביצעתי את החלק הכי טוב בעבודה היומיומית שלי במהלך 12 שנות השירות שלי לעם".

קורט קוביין, 1967-1994
קורט קוביין (צילום: Gettyimages IL, getty images)
"עדיף להישרף מאשר להתפוגג" | צילום: Gettyimages IL, getty images

התאבד על ידי: אקדח

למה: שילוב של דיכאון והתמכרות לסמים

למי כתב: לאשתו, קורטני לאב, ולבתו פרנסיס בין

מילים אחרונות: קוביין נמצא כשהוא אוחז פתק בידו, בו בין היתר פירט את הסיבות לפירוק להקת נירוונה, ציטט שורה משיר של ניל יאנג שאומרת "עדיף להישרף מאשר להתפוגג", כתב "אני חושב שאני פשוט אוהב אנשים יותר מדי שזה גורם לי להרגיש כל כך פאקינג עצוב", וחתם בפנייה ישירות לבנות: "עוד אהיה במזבח שלכן, בבקשה תמשיכי הלאה קורטני, בשביל פרנסיס, שהחיים שלה יהיו הרבה יותר טובים בלעדיי. אני אוהב אתכן, אני אוהב אתכן".

 

וינסנט ואן גוך, 1853-1890
הדיוקן העצמי בלי האוזן (צילום: times online)
"העצבות תימשך לנצח" | צילום: times online

התאבד על ידי: דימום עקב יריית אקדח בחזה, אם כי יש הטוענים כי הוא נורה בטעות על ידי שני נערים במהלך טיול בשדה

למה: מחלת נפש ודיכאון

למי כתב: לאחיו, תיאו

מילים אחרונות: שלושה ימים לפני מותו השאיר פתק, בו כתב - "אני מסכן את חיי בשביל עבודתי וההיגיון שלי כשל בעקבות זה. זה בסדר, אבל אתה לא מהסוחרים שבאנשים ככל הידוע לי, ואתה עדיין יכול לבחור צד, אני חושב, ולנהוג באנושיות. אבל במה אתה בוחר?". מילותיו האחרונות-אחרונות, לעומת זאת, נאמרו על ידו ככל הנראה בפונדק אליו חזר לאחר הירי, ושם מלמל "ניסיתי להרוג את עצמי, העצבות תימשך לנצח".

איאן קרטיס, 1956-1980
איאן קרטיס בהופעה במנצ'סטר, 1979 (צילום: ויקיפדיה)
"הלוואי והייתי מת" | צילום: ויקיפדיה

התאבד על ידי: תלייה

למה: דיכאון עקב פיצול אישיות, מחלת האפילפסיה, לחץ וייסורי מצפון על רומן שניהל. בלילה שבו סולן "ג'וי דיוויז'ן" תלה את עצמו, לפי הדיווחים, צפה בסרט תיעודי על אמן שהתאבד והאזין לאלבום הבכורה של איגי פופ.

למי כתב: קרטיס השאיר שני מכתבים, אחד ככל הנראה אישי לאשתו, ועוד פתק קצר.

מילים אחרונות: פשוט ולעניין - "ברגע הזה הלוואי והייתי מת. אני פשוט לא יכול להתמודד יותר".

אליוט סמית', 1969-2003
אליוט סמית' בהופעה בלוס אנג'לס, 2003 (צילום: ויקיפדיה)
"שאלוהים יסלח לי" | צילום: ויקיפדיה

התאבד על ידי: שתי דקירות סכין בלב, ככל הנראה באמצע ויכוח עם חברתו

למה: פרנויה כבדה עקב התמכרות להרואין ואלכוהול

למי כתב: סביר להניח שלחברתו, אם כי לא לגמרי ברור האם אכן התאבד או שמא נרצח על ידה. היא טוענת שנעלה את עצמה באמבטיה כדי להתקלח ולפתע שמעה אותו צועק ומצאה אותו עם סכין בלב. דו"ח הפתולוג, לעומת זאת, לא הצליח לקבוע חד משמעית אם מדובר בהתאבדות או רצח.

מילים אחרונות: לאחר מותו נמצא פתק בו כתב - "אני כל כך מצטער - באהבה, אליוט. שאלוהים יסלח לי".

 

וירג'יניה וולף, 1882-1941
וירג'יניה וולף (צילום: Central Press, GettyImages IL)
"חייבת לך את כל האושר שחוויתי בחיי". מילותיה האחרונות של וירג'יניה וולף | צילום: Central Press, GettyImages IL

התאבדה על ידי: טביעה - היא מילאה את המעיל שלה באבנים וזרקה את עצמה לתוך נהר סמוך לביתה

למה: וולף סבלה מהפרעת אישיות דו קוטבית, שנגרמה ככל הנראה מהתעללות מינית שעברה על ידי אחיה. כמו כן, ביתה הופצץ במהלך מלחמת העולם השנייה והיא שקעה בדיכאון. 

למי כתבה: לבעלה

מילים אחרונות: "אני די בטוחה שאני משתגעת שוב, ולא אתאושש הפעם. אני מתחילה לשמוע קולות ולא מסוגלת להתרכז. אז אני עושה את מה שנראה לי הדבר הטוב ביותר לעשות. אתה רואה, אני אפילו לא מסוגלת לכתוב את זה כמו שצריך… מה שאני רוצה לומר הוא שאני חייבת לך את כל האושר שחוויתי בחיי".